Motorsåg och handhållet

Motorsåg ,göra skulpturer

28 inlägg 15565 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 1. forsøg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34170
NEP skrev:Her er min datter med sit første carving forsøg. Hun er 13. Jeg ved det er lidt tidligt at køre med motorsav men............. :oops:

Snyggt, hur ska svampen se ut när den är målad och klar?
Eller ska den vara obehandlad?
Bild

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34180 Tjusigt! Ska nog prova jag oxå vid tillfälle!

Totte! Ett tips om du ska göra såna holkar är att sätta en bit takpapp på taket, det förlänger livet rejält på dom. En del tycker det är fusk o menar att det ska användas enbart motorsåg o ingen spik men taket ger sig så himla fort tycker jag. Det blir ju änneträ på taket o det är inte så bra.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: 1. forsøg

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34182
NEP skrev:Her er min datter med sit første carving forsøg. Hun er 13. Jeg ved det er lidt tidligt at køre med motorsav men............. :oops:


kan inte bli förtidigt: (systerson 1 år gammal byter luftfilter på min hva 3120)

Vad kör du för med Svärd? har sett i skogma katalogen att det är mindre topp på de ? någon kjedja att föredra???

Användarvisningsbild
totte  
#34194
Magnus M skrev:Tjusigt! Ska nog prova jag oxå vid tillfälle!

Totte! Ett tips om du ska göra såna holkar är att sätta en bit takpapp på taket, det förlänger livet rejält på dom. En del tycker det är fusk o menar att det ska användas enbart motorsåg o ingen spik men taket ger sig så himla fort tycker jag. Det blir ju änneträ på taket o det är inte så bra.

Magnus M


Tack för tipset, hade nog en fundering om just det, att det kan inte hålla länge med ändträ upp mot nederbörden.

Användarvisningsbild
NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34541 Gossebaer: Jeg har mange forskellige sværd. Det min datter brugte er et 13" Oregon 91 3/8" med en lowprofile 3/8"kæde, Makita elektrisk sav.
Carvingsværd skal køre med 1/4" kæde.
Jeg har normale sværd fra 13" til 28" og jeg har carvingsværd fra 8" til 16"

Slurfi: svampen er ubehandlet og det bliver den nok ved med at være.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34631 ser även att du har "fräs" tillsats till den näst bortersta sågen, hur tycker du att den fungerar?

Användarvisningsbild

Fräs

NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34664 Fræseren er vældigt god. Jeg bruger den mest når jeg laver bænke. til udhuling af sæderne.
Den findes i 2 versioner: En megt grov og en knapt så grov.
Jeg har den grove og på mit arbejde (skole) har vi den anden.
Den grove er meget grov.
Man skal opgive hvilken sav man vil montere den på når man køber den, da koblingsskålen bliver udskiftet med en remskive.
Begge versioner kræver en sav på ca. 50 ccm for at fungere ordentligt.
Min sidder på en Hva. 154SG som ellers er pensionist.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35096 Niels.

Riktigt fina bilder du har i Flickr.

Jag kan varmt rek. dem.

Det är nog mer än jag som gillar dem så du kan kanske länka hit några!

Skogs anden gillade jag nog bäst.

Pratade en gång med en skulptör. Frågade honom hur han visste vad han skulle göra och svaret glömmer jag aldrig:
Det finns där redan, bara o ta fram vad det nu är så alla kan se det!

Otroligt!

Jag såg ett par dars värme o han en gubbe!
:wink: :D

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg ,göra skulpturer

svampbob  
#831859 Dottern vill karva med motorsåg.
Jag hittade ett carving svärd till min Stihl 201 men den lilla stickan går på tusen kr och skyddsutrustning på det blir rätt dyrt.
Någon som har något ekonomi alternativ så att hon får prova om hon gillar det.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg ,göra skulpturer

Hema  
#831863
svampbob skrev:Dottern vill karva med motorsåg.
Jag hittade ett carving svärd till min Stihl 201 men den lilla stickan går på tusen kr och skyddsutrustning på det blir rätt dyrt.
Någon som har något ekonomi alternativ så att hon får prova om hon gillar det.

Oavsett, så vill du väl att hon lär sig hantera en motorsåg? Så då går ju kostnaden för skydd bort, bara svärd o kedja kvar. 👍

Avatar Fallback

Re: Motorsåg ,göra skulpturer

mullhytting  
#831874 Du behöver nog byta drivhjul på sågen också om du byter till carvingsvärd och kedja.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg ,göra skulpturer

anersimyra  
#831888 Varumärket Grimsholm har ett svärd som troligen fungerar bra vid skulptering och priset är inget att orda om. Däremot så kan jag vitsorda att de kedjor som säljs under varumärket är riktigt bra direkt ur kartong. https://www.grimsholm.com/produkter/mot ... NoQAvD_BwE

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg ,göra skulpturer

Andpers  
#831894
anersimyra skrev:Varumärket Grimsholm har ett svärd som troligen fungerar bra vid skulptering och priset är inget att orda om. Däremot så kan jag vitsorda att de kedjor som säljs under varumärket är riktigt bra direkt ur kartong. https://www.grimsholm.com/produkter/mot ... NoQAvD_BwE


Väldigt billigt! Bara därför har jag nu beställt min första full-chisel-kedja för att testa skillnaden mot semichisel-kedjor. 🤩
Ska man döma av filmerna på Youtube verkar det bara vara full-chisel som gäller... 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).