Motorsåg och handhållet

Motorsåg ,göra skulpturer

28 inlägg 15580 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg ,göra skulpturer

ulven  
#32458 Hej

Jag undrar om någon vet vart jag kan få tag på ritningar till trä skulpturer te.x björnar med mera. det skulle vara mycket intressant att testa göra något liknande :D ! alla svar är välkommna.

tack på förhand

// Ulven



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32494 Jag tror de flesta gör det på frihand...

Avatar Fallback
Mr Jonsered  
#32512 Skogma har böcker på det du söker. :wink:

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32550 skogma har en hel del böcker, svärd så kallade Carving svärd. sedan så har stihl en del info om det om du går till sthil Timbersports hemsida. rekommenderar även att du kollar på youtube där det fins en hel del bra filmer .

Annt så kan jag bara ge dig tipset att först med blyerts rita upp hur du vill ha figurer.
Sedan som tidgare säger så måste man ha lite fingertopps känsla. själv skulle jag inte lyckas med att göra en stubbe fyrkantig.

Användarvisningsbild
NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32645 Hej

De 2 bedste bøger om skulpturskæring med motorsav er:

"Chainsaw carving a Bear" og "Chainsaw carving an Eagle" begge skrevet af Jamie Doeren.

Begge bøger kan købes hos Skogma, de indeholder hver 3 modeller som er illustreret med step by step billeder.
Bøgerne er meget bedre end videofilm da du kan have dem med dig når du saver og gå frem billede for billede.

For at skære modellerne fra bøgerne har du brug for 2 save: 1 normal skov sav ca. 50 ccm med for eksempel et 15" sværd og 1 lille sav (så lille som muligt) med et 12" "carving"sværd. Det mindste carvingsværd hedder "dimetip" efter størrelsen på spidsen. Det er en god størrelse men kan kun køre med 1/4" kæde så du skal være sikker på at du kan få et 1/4" drivhjul til den lille sav som du vil bruge til detaljer.
Sværd og kæde som passer til kan du også købe hos Skogma.

De bedste arbejdstegninger som du kan få er billeder af det som du vil skulptere. Legetøjs figurer af dyr er også gode. Firma Schleich laver nogle fantastisk gode figurer.

Jamie Doeren som har skrevet de 2 bøger som jeg anbefalede har også et forum som du kan besøge. Der er en masse ideer og der kan du også stille spørgsmål: http://www.chainsawsculpture.com/forum/

Jeg har lavet et forum om motorsavsskulpturer på min hjemmeside: http://motorsavsskulptur.portbb.com/index.php der kan du stille dine spørgsmål på svensk så vil jeg svare på dansk.

Dette link er også et sted at hente en masse inspiration, blandt andet er her nogle "step by step": http://www.chainsawsculptors.com/

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34069 Niels.
Finns det nåt generellt tips du kan ge till en som jag som är sugen på o testa, men inte har en aning om vad jag ska testa??

Nåt enkelt o börga med...


Riktigt enkelt...


:oops:

Användarvisningsbild

Paddehat

NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34111 Det enkleste du kan starte med er en paddehat/mushroom.

Det nemmeste er at skære bunden først så er det nemmere at se hvad man laver hele tiden.

Skru et passende stykke træ faspå din huggeblok.
Skær stokken.
Vend træstykket og skru det fast igen.
Form nu hatten så den bliver pænt rund og helt symetrisk.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34127 Det är ju nästan så enkelt att en ..... Jag skulle kunna, kanske!

Detta måste provas!

Användarvisningsbild
totte  
#34132
Mange skrev:Det är ju nästan så enkelt att en ..... Jag skulle kunna, kanske!

Detta måste provas!


Foton av resultatet är obligatoriskt, oavsett hurdant 8)

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34136 Jag brukar göra fågelholkar med sågen. Lagom avancerat för mig :) .

Magnus M

Användarvisningsbild
totte  
#34137 Men du har väl ett borr till ingångshålet? Annars blir det uggle- och knipholkar av allihop. :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34148 Jo, jag har inget emot o skämma ut mig på forum...
Klart jag visar!

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34149
totte skrev:Men du har väl ett borr till ingångshålet? Annars blir det uggle- och knipholkar av allihop. :D


Nä faktiskt inte :) . Man gör den i 2 halvor. Ska försöka fixa en skiss på den.

edit: En sökning med google räckte :) .

http://home.swipnet.se/~w-28339/husqvarna.htm

Magnus M

Användarvisningsbild

1. forsøg

NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34151 Her er min datter med sit første carving forsøg. Hun er 13. Jeg ved det er lidt tidligt at køre med motorsav men............. :oops:

Användarvisningsbild
totte  
#34152
Magnus M skrev:
totte skrev:Men du har väl ett borr till ingångshålet? Annars blir det uggle- och knipholkar av allihop. :D


Nä faktiskt inte :) . Man gör den i 2 halvor. Ska försöka fixa en skiss på den.

edit: En sökning med google räckte :) .

http://home.swipnet.se/~w-28339/husqvarna.htm

Magnus M


Aha, listigt! Tack för länken, där finns mycket bra info om holkar, jag behöver fixa ett antal, en hel del som jag har har givit upp och är på väg att falla sönder. :D

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).