Motorsåg och handhållet

Homelite EZ 720116

100 inlägg 29755 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

johan eriksson  
#477453 Återigen ser vi ett lysande exempel på att en bra verkstad/ÅF är guld värd. :-BD

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477478 Nu kan till o med jag se ett litet ljus i mörkret.
Om du monterar ihop den och den håller lite tryck en stund så är det bra.
De är rätt förlåtande de här lite större motorerna jämfört med mindre.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#477573 Hej på er!

Ja, idag var det då den stora dagen när allt skulle vara helt ok.För solen lyste hela dagen även idag.
Glad i hågen när man såg att tryckmätaren låg på 4 PSI trots att trycket varit på hela natten.Hurraa, vad trevligt att skruva ihop igen.Börjar så smått få vanan inne med denna maskin.
Och så hostade den lite men gick inte,Tog bort ljuddämparen och då syntes i avgaskanalen att där nog fanns bränsle.Inga justeringar hjälpte.
Tänkte då att kanske det i alla fall inte är förgasarrelaterat och tog bort svänghjulet( igen).

" Och vet du vad farbror Melker"? sa Tjorven.

Under svänghjulet var alldeles smetigt av olja från vevhuset för den lilla gummitätningen runt vevaxeln var inte fast i vevhusgodset.Den var helt loss från vevhuset.Tätningen har ingen fjäder, det är bara en tunn klen gummiring med en skåra i .
Klämde dit den och försökte stuka godset en aning så den inte kryper ut igen Och klämde in lite testtryck via tändstiftshålet och satte WD 40 på tätningen och då bubblade det inte.Brytarspetsarna var smutsiga de också förstås.Därav smällarna och dålig gång kanske.

Undrar nu om man kan leva med denna lite underliga tätning om man sätter lite press på den via en bricka av plåt som tar stöd av spolen och kondensatorn?Så den inte har en chans att krypa ut igen.Plåten ryms nog dit under utan dess värre trimningar.
Kan man limma med epoxitvåkomponent tror ni?
Laget glappar inte vad jag märkte, det är nog bara tätningen som är konstig.
Vet inte hur andra sidan ser ut.
Börjar sakta tro att detta är huvudfelet och får man den nu att hålla tätt så går den säkert igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477601 Byt. Borde gå o hitta på nåt vis.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#477661 Du har rätt Mange.

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#477707 Har testat idag, den där stefan läcker som ett såll och är helt slut.

Tillägg här nu och ursäkta mig: verktyget som påstods vara en 10 mm hylsa för att få bort mässingshylsan som förgasarnålen ligger i är inte 10 mm, en dylik är alldeles för grov.
Det är en 8 mm hylsa som således skall slipas ner lite för att rymmas i hålet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

johan eriksson  
#477797 Då är det samma storlek på hylsa som på Tilotson HL

Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

totte  
#477800
johan eriksson skrev:Då är det samma storlek på hylsa som på Tilotson HL


D v s 5/16"

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#477931 Här några foton på " stefan".
Vad skall man kalla en dylik tätning, där är ju ingen fjäder?
Smal är den och helt degig så inte att undra på att det läcker.Har hamrat lite med ett smalt körnarliknade verkytyg för att få delen att hållas där.Det ser inte vackert ut nu.Och inte hjälpte det.
Och det är så trångt att man inte slipper ner och mäta yttre diametern.
Dessutom har svänghjulet nån gång sluppit att röra sig av nån anledning så kilspåret är inte friskt varken i axeln eller svänghjulet.
Men det går nog att åtgärda med diamantslipskiva modell liten a la biltema. Ny kil krävs också.

Men som sagt, var få ny tätning av rätt storlek( läs :- vill inte ta isär motorn helt för att kolla måttet)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477932 Dra ut den o mät acel o hus. Sen brukar det gå och hitta. Momentum kollar jag med först, sen andra samlare på chainsawcollectors.se

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#477933 Bra råd Mange, men inte det som jag ville höra ! :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477936 Tror inte du behöver riva mer för o få ut den. De brukar gå o pilla ut den på nåt vis.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#478017 Jo, den kommer nästan av sig själv ut.
Undrar bara hur man skall tolka en sån slapp del som denna.Får åka till en lagerfirma som säljer stefor också denna vecka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478042 Mät axeln så slipper ni gissa på vad innerdiametern varit.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#478095 Jo, det borde gå bra, det är yttre diametern som kanske kan bli problem.Och finns det tumsstefor på hyllan?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).