Motorsåg och handhållet

Homelite EZ 720116

100 inlägg 29777 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#476836 Kollat hur förgasaren mått i morse .Pumpade upp ett tryck på ca 0,5 PSI och det sjönk mycket sakta till ca 0,3 PSI.
Där hölls det flere timmar utan att ändra.
Kanske man kan anta att den är tät nu.

Men före den skruvas på plats så är det ett frågetecken som borde lösas först.Nämligen hur skall armen som påverkar nålen vara i förhållande till godset intill?Finns det någon metod att kolla detta utan att riva isär allt ?

Råkade hitta en film på youtuben där någon renoverade en annan förgasare,en Tillotson, och personen var mycket viktig med att armen skulle vara " flush" med godset intill.
Tyckte mig märka att så var inte fallet när jag skruvade ihop denna förgasare.Armändan var högre än godset.

Vad säger expertisen?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#476996 Följetong med lång lång berättelse, och inget slut synes.

Satte dit förgasaren idag och den hostade till och gick med smällar och mycket svårt att hållas igång.Togs isär och justerade armen som påverkar nålen.Nu är armen jämnt med godset intill.
Och den blev aningen bättre nu men inte hålls den igång.

Och att dra på gasen, det hinner man inte förrän den stannar.Några gånger har den vrålat till och är man då snabb med choken så kan den gå en minut kanske
Bränsle syns i inloppet och man hör på ljudet att det är ngt galet med blandningen.Den får för mycket verkar det som men ändå måste man använda choken ett par drag förrän den lovar ett slag igen.

Startanordningen är inte så trevlig den heller, ideligen tar inte kulorna i så man drar i onödan.


Undrar om någon tidigare gjort något med nålen eller annat som gör att det är så här krångligt.Tex röret som kommer från luftrenaren var inte lätt att få fast i förgasaren, där är ngt snett i förhållande till bränsletanken så man måste fila hålen för bultarna förrän det gick att få ihop försiktigt .Och ny packning krävdes också annars brytningar.

Måste nu ta paus nu.
Tack för era råd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Jocke91  
#477040 Det är något skumt med den förgasaren vad det verkar. Det måste vara något litet som blockerar någon kanal i den någonstans då den inte vill pumpa fram bränsle som den ska. Måste ju gå att lösa på något sätt tycker man.
Ska se om jag hittar något som kan vara till hjälp på något vis.

Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477057 Jag håller med det verkar vara nåt knas. Tror det har med bränslenålen eller dess säte att göra.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#477096 Kunde inte hålla mig borta.Måste läsa vad ni anser.
Angående förgasaren :- Har tagit isär allt på den utom nålsätet och så welshpluggarna som jag inte vågar mig på.Har inte dessa pluggar , knappast finns de heller att köpa.


Går ut nu och kollar nålsätet, skall försöka med mm hylsa då i detta hushåll inte finns 5/16 tums hylsa.


" Ja veit att ja har feil men ja ger mig int " sa en bekant å ja me.

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Palakangas  
#477098 " Ja veit att ja har feil men ja ger mig int " sa en bekant å ja me
En förman sa till mig -jag har aldrig fel och skulle jag ha det så ta mig fan att jag erkänner det!

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#477124 Här igen , tack vare er!
Lyckades få bort munstycket som nålen ligger i.Det gick riktigt smärtfritt med en nedslipad 10 mm hylsa.
Och nu vet vi hur det är konstruerat också.
Längst ner mot förgasargodset där bränslet kommer in så finns en special kopparpackning.Den har en liten fläns .
Denna klämmer mot en gummipackning som har ungefär följande dimensioner:- diameter aningen mindre än 3/16 " och tjocklek ca 2 mm.
Denna packning tätar dels mot mässingsmunstycket, dels mot nålen.
Mätte inte hålet där nålen skall ligga men man ser bra att nålen slitit upp delvis av gummit så nålen kommer att ligga längre in i gummit nu.
Men gummit är inte söndrigt och verkar hålla tätt också( enligt tidigare tester med terpentin)

Så nu kanske allt detta krångel beror på att nivån på membranet måste justeras så armen kompenserar för slitaget.Lär knappast finns nytt gummi som tål bensin eller hur?

Någon har kanske tidigare svängt denna packning upp och ner för man ser slitage på båda sidorna.

Tog en massa foton , men det är så små delar att det var aningen svårt att få det skarpt och tydligt.
Mange, du hade rätt!(hoppas jag verkligen) :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

johan eriksson  
#477148 Gummi som tål bensin stavas Viton.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Jocke91  
#477200 Den där gummiringen liknar den som sitter i Tillotson HL och dom finns att få tag på. Kan göra ett försök till att kontrollera om det är samma imorgon och meddela dig vad jag kommer fram till.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#477228 Tack Jocke och alla andra :-bd
Nog kan jag försöka här också om det är Tillotson HL som gäller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477229 De ser lika ut och kanske är samma

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Jocke91  
#477284 Jag har nu grävt runt lite och hittade en med Brown CP förgasare. Inte riktigt samma som den du skruvar på men i stort sett samma. Nål sätet ser exakt ut som det du har på bilden och gummit från en Tillotson HL passar perfekt. Ingen funktionell skillnad på dom skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#477295 :grin: Tack Jocke för ditt arbete.Bra info.
Har försökt hitta denna del på tex svensmaskin( eller vad den nu hette, skogsmaskin? ) men är inte säker på att hur det är.Bra att veta detta, skall om allt går bra till en service firma som säljer diverse.Om de inte kan ordna denna del , kanske du eller nån annan vet var man får denna packning.Johan som nämnde om viton packningar, jag kollade vad som finns och hittade bara stora bitar av materialet.Och det är väldigt värdefullt, typ 300---400 euro.
Behöver kanske max en bit på 3 cm gånger 3 cm att stansa ut av om det inte finns färdiga packningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Jocke91  
#477340 Om du hittar en firma som bara säljer delen du behöver utan att du behöver köpa en hel rep sats så är dom guld värda.
Om det inte löser sig så har jag några extra liggandes.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#477438 När livet ibland känns lite jävligt, då är det en stor förmån att ha tillgång till detta forum där det finns medmänniskor med hjärta!
Tack tack tack alla utan att nämna namn nu. :-bd

Har kanske glada nyheter åt er efter att ha varit till servicefirman idag.Solen lyste och man blev inte på sämre humör av att höra följande:- de hade nån typ av Oregon reservdelar till Briggs and Stratton som såg liknande ut som Brown ( eller Tillotson) förgasar nåltätningsgummit.Köpte en förpackning och det verkar vara ok.Skall ha den under tryck nu i natt efter att haft den i bensinbad.
Och när den nya packningen var på plats så ändrade ju också hävarmens läge ganska mycket.Justerade in den så det är jämnt med godset invid.
Med god tur skall den väl hosta till lite bättre i morgon.
Här foton på förpackningen som inhandlats.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).