Motorsåg och handhållet

Homelite EZ 720116

100 inlägg 29830 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Homelite EZ 720116

ralleville  
#463243 Hej
Denna Homelite EZ , rödfärgad, har stått länge i ett garage.Så den gick inte runt alls till att börja med.Hade bort ljuddämparen och där var massor av sot i utloppet, flera mm.
Men kolven såg inte skuren ut och en hel del kompression är där.
Ingen gnista så jag lånade en specialutdragare med tre tumsbultar och då kom svänghjulet loss.
Brytarspetsarna var kanske bra, det syntes inga gropar eller piggar på dem.
Köpte ny tändkabel och hatt och monterade ihop.Renoverade dödarkabeln som hade diverse isolationsfel.
Då gav den en väldigt bra gnista så jag trodde att hurraaa , vad lätt detta var.Men nej nej så var det inte.
Först och främst är den väldigt tung, måste ha ett bräde som placerades igenom handtaget och stod sedan på detta.Och den startade , gick några sekunder för att sedan dö.
Kollade igen gnistan men den var försvunnen.Bara om man tar loss tändhatten så syns en ganska klen gnista, kanske 3 ..4 mm lång.Längre ork den inte.
Kollade hatten och tog en som hade inte hade inbyggt motstånd och några gånger syntes gnista.Men motorn startar inte.

Frågar er som känner till detta, vad kan man anta att är felet? Är det spolen eller kondensatorn( en flere cm lång cylinder med mässingsskal och anslutningen för kablarna ganska ordentligt dimensionerad.

Vem säljer delar i så fall att felet kan lokaliseras?

Tror sågen är från 50 talet.

Väger som sagt väldigt mycket och det mesta är gjutgods,svärdet är utan hjul i framändan.

Och är oljeblandningen på 10 procent verkligen rätt med dagens oljor?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

totte  
#463245 Jaha här har du hittat en riktig klassiker. Av serienumret att döma så är det kanske en EZ-6. Har du en bild på modell och nummerplåten? http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 5903f4aae4

Stämmer att den är från senare delen av 50-talet.

Tändningen: Gjorde du inget alls med brytarna? I så fall, polera upp dom ordentligt och gör rejält rent. Kan vara kondensatorfel också, knepet då är att hitta en kondensator som passar in på plats, kolla med mopedhandlare och liknande. Värdet på kondensatorn är inte kritiskt, bara den går att få dit rent fysiskt så funkar det.

I värsta fall är de spolen, och då är det nog bara att gå till www.chainsawcollectors.se och annonsera efter en. Alternativt söka på Ebay, där finns det rätt mycket grejor.

Men har du gått igenom förgasare och allt annat i bränslesystemet? Att den går några sekunder brukar vara lika med bränsleproblem.

Du kan köra sågen på vanlig tvåprocentig blandning med dagens tvåtaktsolja av bra kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#463296 :grin: Tack Totte, återkommer senare med bilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#463396 Ägaren till svänghjulsutdragaren var inte hemma så det blir en liten paus nu.Försöker sätta in några foton på skönheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

totte  
#463452 Ser ju riktigt fin ut. Är alltså inte en EZ-6 som jag utan just EZ. Var det att i de serienr vi har så var det ingen EZ med så högt nr. Fick mig att gissa fel.

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#463781 Fick låna utdragaren och tog isär.Spetsarna var nog smutsiga.Hade inget annat att polera med så det blev vattenslippapper, först 400 och till sist 1200.Blankt blev det.
och skrev upp lite data om delarna.

Spolen hade en text som kanske är så här:-Prufrex 1-65
och även WZ 42/1 ( eller kanske en 7a)

Mätte motståndet från tändstiftshatten till jord, det var ca 4 kOhm.

Och mätte kondensatorn, den stora ståtliga gula grejen, den är av märket WICO X94 51 och hade kapacitansen 345 nFarad.

Skruvade ihop och det gnistade inte.Blev smått desperat men frugan kom och sade" Putsa tändstiftet"

Och visst tusan var där en liten smutsflaga, tog bort den och då kom en snygg gnista 🤗

Men orkade inte dra igång den, där är lite fel på startfjädersystemet ännu.
Inte rört förgasaren heller, där ser det aningen obegripligt ut.

glömde fotona, här kommer de

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Jocke91  
#463838 Kul att se en sån där underbar maskin. Startsystemet är lite som det är på dom där tidiga Homelite sågarna. Förgasarna är oftast inga större problem men man får lossa på hela plattan för insug och reed-ventil för att komma åt muttrarna till förgasaren. Jag har troligen reservdelar om det behövs, befinner mig i Värmland.
Är dock självplock som gäller för stunden då min verkstad bokstavligt talat är mer eller mindre konserverad i sågspån för stunden.

Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

totte  
#463850 Så sant som Jocke säger, en riktigt fin såg.

Finns inget bättre än våtslippapper för brytarna, och 1200 som avslutning är perfekt. 1000 brukar jag ha, det räcker men 1200 är ju inte sämre. De där tändsystemen är rätt stabila, är bara brytarna putsade så brukar det gnistra på utan problem.

Sen är ju frågan om du kommer att behöva nya membran i förgasaren, risken är inte försumbar. Men såna finns till Tillotson HL. Beställ hos en handlare eller skicka efter från t ex http://www.skogsverktyg.se/Carburetors- ... 243:2.html.

En intressant fråga är vad det är för kedjedelning, är det 7/16 så har du ett problem, för sån kedja finns inte att köpa, bara om man kan hitta beg nånstans. Kanske Jocke kan fixa ett .404-drev, det gjorde han till min Homelite Zip-6.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#463862 Tack Jocke91 och Totte.Mycket bra info detta som ni ger här.
Kedjan ser ganska ok ut, den var fastrostad men gick att få loss.Och drevet är nog slitet men ägaren skall inte såga med sågen, bara ha den i skick har jag förstått.För att demonstrera vilka maskiner man hade på 50 talet.
Har som sagt inte vågat mig på förgasaren men med era råd i ryggen skall det väl gå att skruva loss den. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

totte  
#464045 Om du bara skall byta membran behöver du faktiskt inte ta loss förgasaren. Bara att vända upp och ner och skruva loss kåpan så kommer du åt. Problemet uppstår om du behöver byta nålventil, då måste nämligen förknasaren loss för att få ut skruven som håller hävarmen.

Och skall förgasaren loss så är det som Jocke säger, man får ta hela plattan med reedventilerna för det är lögn i h-e att komma åt att lossa förgasarmuttrarna annars.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#464160 Hej

Jo jo, här med dåliga nyheter.Den gnistar inte!Förgrymmat detta, hur kan det när man skruvat ihop ge en snygg gnista men dagen efter när bensin har hällts i cylindern så är den stendöd.Orkar inte slå gnista i stiftet men om man tar loss hatten så syns en liten klen gnista, typ nån mm lång.
Lånade av grannen en ny kondensator till en moped modell 60 talet bara för att kolla kapacitansen på den.Den var 208 nF.
Så om sågens kondensator är 345nF så skulle man ju tycka att det borde vara ok eller hur.
Har haft upp svänghjulet nu två gånger och har putsat brytarspetsarna så bra jag kan, de är helt blanka och släta.Dock är den ena som man justerar på kanske en aning sned i förhållande till den som rörs.Kan detta vara så kinkigt att bristen på gnista beror på det?Och brytarspetsavståndet på 0.015 " . är det kritiskt?

Nu är startsnöresystemet renoverat och det går bra att dra i det utan att det ligger och gnider mot plåten där fjädern finns.
Hoppas verkligen det inte är spolen som bråkar nu för dylika finns väl inte mera, eller kan man använda nån annan typ kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

Jocke91  
#464192 Det kan vara så att brytaravståndet är för stort, har varit med om att man fått ställa in mindre än 0,38mm som är standard på dom sågarna. Det har lite med åt vilket håll toleranserna vid tillverkningen hamnat. Då det är fast tändning på dom Homelite sågar jag skruvat på så utgår jag ifrån att det är det på denna med och därmed kan man inte justera tändningen med mer än brytarna. Så det kan vara värt ett försök att minska brytaravståndet lite samt minska elektrodavståndet i tändstiftet lite.
Att det blir lite sned yta på brytarna är så klart inte helt optimalt men nog ska det gå att få gnista på den för det, har själv kört sågar som haft det så.

Tändspolar finns att få tag på men kanske inte nya om det nu inte är samma som till någon moped eller motorcykel.

Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#469838 Hej igen.
Måste hålla en lång paus men idag kändes det moget att riva isär igen.I vackert höstväder och solen lyste.

Tog bort svänghjulet igen och såg inget annat fel än att kabeln som går till tändstiftet nog inte var riktigt ok.Kabel, den nya, är så tjock att den inte ryms ordentligt in i spolens hål för högspänningen.Så den togs loss och slipades försiktigt smalare och efter monteringen så kom där en saftig grov blåaktig gnista.Hurra, vad bra för nu startade den.Den hålls inte igång, stannar efter en stund,men den går längre om man har chokespjället lite påverkat.

Jätteskönt detta, tackar för era värdefulla råd.

Skall väl gräva i förgasaren som nästa jobb nu, återkommer senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Homelite EZ 720116

ralleville  
#470061 Ryckte i snöret idag och den startade bra.Men vill inte hållas igång.
Nu är förgasaren bortskruvad( det var inte lätt, måste göra specialverktyg) .
Men kan man tänka sig, inte heter den Tillotson utan Brown, Made in USA.
Tog delvis isär och den var riktigt ren och fin.Men nålen är okollad ännu.
Den där stången som håller i en fjäders ena ända, är aningen sned men kanske det skall så vara.Fjädern drar tillbaka axeln som reglerar gasläget.
Någon har haft upp maskinen tidigare, ena örat till tankfastsättningen var lite skadat och vissa av skruvarna, muttraran på förgasaren var också skruvade.Men inte är maskinen ett vrak.
Här några foton om nån vill se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Homelite EZ 720116

totte  
#470065 Jo Homelite av den här typen är lite knepiga att skruva loss förgasaren. Enklast är att ta loss hela paketet med reed-ventilerna och förgasaren, sen kan man ta loss förgasaren i sin tur. Gjorde så med en ZIP tidigare i somras.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).