Motorsåg och handhållet

Mer effekt är alltid kul!

25 inlägg 9950 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
peter399  
#32790 Ett tips kan vara att använda sig av ett "vinkelhjul". Sen brukar det gå att hitta specifikationer för lyckade modifieringar på nätet. Ofta anges gradtalen för öppning/stängning av insug, avgas och spolportar. Sen är det nog bara att slipa och polera.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32826
peter399 skrev:Ett tips kan vara att använda sig av ett "vinkelhjul". Sen brukar det gå att hitta specifikationer för lyckade modifieringar på nätet. Ofta anges gradtalen för öppning/stängning av insug, avgas och spolportar. Sen är det nog bara att slipa och polera.

fan då måste dom ha en indikatorklocka för att kalibrera 0 punkten på gradskivan.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#32828 jo men det är inte så krångligt att ta reda på var TDC är ,,,,,

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32906 Ok, nu har vi TDC som smyger sig in i min såg. Vad är detta för något swe kipp? Jag har väl klarat mig hyggligt hittills men att mäta är att veta som det brukar heta. Och jag tänkte det var dags att se om det går att mäta fram ett bättre trimm än min vedbod....hi hi.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32910 TDC (Top dead center) är Engelska för ÖVRE DÖDPUNKT.

Här är lite o läsa om motorn.. En början i alla fall.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5taktsmotor
http://mo-ped.se/nv45_12.htm
http://susning.nu/Tv%E5taktsmotor

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32976
nässjömåla skrev:Ok, nu har vi TDC som smyger sig in i min såg. Vad är detta för något swe kipp? Jag har väl klarat mig hyggligt hittills men att mäta är att veta som det brukar heta. Och jag tänkte det var dags att se om det går att mäta fram ett bättre trimm än min vedbod....hi hi.

det du skall göra först är att mäta squis förbandet mellan topp och kolv
och här kan man simsa cyl foten så man får lite bättre ryt i skrotet på låg och mellan registret

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32977 Va nu snälla vid killen o snacka så han förstår...

Att höja o sänka cylindern påverekar kompressions volymen.
En effect man får på köpet är att man ändrar då höjden på portarna med, vilket kan ha både för o nackdelar.

Det är här gradskivan kommer in i bilden.
Man kan genom att dra runt motorn mäta upp den i grader.
När portar öppnar o stänger, ÖD och ND till exempel.

När man har koll på detta kan man testa olika öppnings tider o kompressionsförhållanden i ändlöst många kombinationer o få fram hur man vill ha det.

Kolven kan man kladda rätt mycket med också. I vissa motortyper funkar den som öppningsventil.
I vissa fungerar vevaxeln som öppningsventil (Slidmadtning). Andra har en särskild ventil som reglerar öppning o stängning (Reedventil).

Avatar Fallback
peter399  
#32989
knaggen skrev:
nässjömåla skrev:Ok, nu har vi TDC som smyger sig in i min såg. Vad är detta för något swe kipp? Jag har väl klarat mig hyggligt hittills men att mäta är att veta som det brukar heta. Och jag tänkte det var dags att se om det går att mäta fram ett bättre trimm än min vedbod....hi hi.

det du skall göra först är att mäta squis förbandet mellan topp och kolv
och här kan man simsa cyl foten så man får lite bättre ryt i skrotet på låg och mellan registret


Inte för att jag vet om det är rätt eller något av värde men ett tips jag läste någonstans för att mäta avståndet kolv/topp vid TDC är att stoppa in en bit mjukt lödtenn och sen dra runt motorn. Sen kan man nog mäta tenntrådens tjocklek med skjutmått där den har plattats till. Låter ju ganska sunt i alla fall.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33020
peter399 skrev:
knaggen skrev:
nässjömåla skrev:Ok, nu har vi TDC som smyger sig in i min såg. Vad är detta för något swe kipp? Jag har väl klarat mig hyggligt hittills men att mäta är att veta som det brukar heta. Och jag tänkte det var dags att se om det går att mäta fram ett bättre trimm än min vedbod....hi hi.

det du skall göra först är att mäta squis förbandet mellan topp och kolv
och här kan man simsa cyl foten så man får lite bättre ryt i skrotet på låg och mellan registret


Inte för att jag vet om det är rätt eller något av värde men ett tips jag läste någonstans för att mäta avståndet kolv/topp vid TDC är att stoppa in en bit mjukt lödtenn och sen dra runt motorn. Sen kan man nog mäta tenntrådens tjocklek med skjutmått där den har plattats till. Låter ju ganska sunt i alla fall.

brukade andvända tenn när man mekade roadraciing men man skall se till att tennet ligger i samma läge som kolvbulten sätter man tennet mot utblås eller mot insug så blir det fel

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34876
Bucketman skrev:Ja kör med den enklaste varianten, och ja tycker den ger märkvärd effekt iaf.
Det gör ja genom att öppna upp ljuddämparen.

Hur gör du det?
Hur mkt törs man ta?
Hur ska man mäta på enklast vis hur mkt effekten stigit? Kapa en stock eller?
Finns det färdigmoddade ljuddämpare till HVA att köpa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).