Motorsåg och handhållet

Mer effekt är alltid kul!

25 inlägg 10012 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mer effekt är alltid kul!

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32340 Får man skriva om trimmning av sågar? Jag tycker iallafall att det behöver justeras en del på nya sågar när man köper dem. Det finns massor av ystra pållar att hämta till grönbetet i skogen som man från fabrik har stängt inne. Jag kör själv ett par trimmade sågar, den mest lyckade hitills är min 2171:a som blev riktigt bra. Det senaste projektet är min 2051:a som börjar bli lite trött. Den har inget större värde och jag tänkte därför fila lite här och var på den. Är det någon som har några ideer att bidraga med? Lyckas jag med detta har jag ytterligare en jonsered och en hva som skall byggas om.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Mer effekt är alltid kul!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32346
nässjömåla skrev:Får man skriva om trimmning av sågar? Jag tycker iallafall att det behöver justeras en del på nya sågar när man köper dem. Det finns massor av ystra pållar att hämta till grönbetet i skogen som man från fabrik har stängt inne. Jag kör själv ett par trimmade sågar, den mest lyckade hitills är min 2171:a som blev riktigt bra. Det senaste projektet är min 2051:a som börjar bli lite trött. Den har inget större värde och jag tänkte därför fila lite här och var på den. Är det någon som har några ideer att bidraga med? Lyckas jag med detta har jag ytterligare en jonsered och en hva som skall byggas om.

hur mycket vidgar du transferportarna och ändrar du något på vinkeln i transferporten.

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32351 Nu är jag lite osäker på vad du menar med transferport men jag har tagit två millimeter på både insug och utlopp. Men jag har inte ändrat vinkeln, åtminstånne inte medvetet.

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32390
nässjömåla skrev:Nu är jag lite osäker på vad du menar med transferport men jag har tagit två millimeter på både insug och utlopp. Men jag har inte ändrat vinkeln, åtminstånne inte medvetet.

transfer poertarna är dom som sitter på sidan och det är dom som ger effekt och det är dom som man vidgar och ändrar vinklar i

Avatar Fallback
Bucketman  
#32394 Ja kör med den enklaste varianten, och ja tycker den ger märkvärd effekt iaf.
Det gör ja genom att öppna upp ljuddämparen.

Avatar Fallback
jokin  
#32396
knaggen skrev:
nässjömåla skrev:Nu är jag lite osäker på vad du menar med transferport men jag har tagit två millimeter på både insug och utlopp. Men jag har inte ändrat vinkeln, åtminstånne inte medvetet.

transfer poertarna är dom som sitter på sidan och det är dom som ger effekt och det är dom som man vidgar och ändrar vinklar i

Sant!Men mer effekt får du ju även om du bara öppnar upp insuget också! 8)

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32409 Hur menar du att man skall göra med vinklarna Kaggen?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32417 Spolport brukar man kalla det pa Svenska, men det kvittar kanske...

Det det handlar om ar tid!
Tidpunkt da det oppnar o stanger o tid i form av flode hit o dit.
Insugsport, utblasport o spolportar kan man trixa med i oandlighet...

Finns massor o lara pa internet om detta innan man borgar pula sjalv.

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32454 Några tips om var man kan läsa om detta Mange?

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32456
Mange skrev:Spolport brukar man kalla det pa Svenska, men det kvittar kanske...

Det det handlar om ar tid!
Tidpunkt da det oppnar o stanger o tid i form av flode hit o dit.
Insugsport, utblasport o spolportar kan man trixa med i oandlighet...

Finns massor o lara pa internet om detta innan man borgar pula sjalv.

fel när det gäller vinklar så är det den vinkeln som sitter inne i transfer porten och den har inget med tid att göra utan den på verkar hur i vilken vinkel som blandningen kommer och det är det samma när man vidgar portarna så gar det fortfarande inget med tiden att göra men när man höjer portarna så ändrar man på spol tiden .
sen kan man för att göra det enkelt så kan man laborera med olika cylinderfots packningar så man kan sänka eller höja port tiderna
men det enklaste är att öppna ljuddämparen och ta bort spärrarna på förgasaren om man har en nyare såg sen kan man även laborera med tändningen och det är där som det ger störst vinst.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32477 För oss amatörer bör man nämna att det krävs bra slipprylar för att inte skada cylinderloppet, typ nikasilsläpp i förtid.

Det borde väl finnas en anledning till det låga effektuttaget?
3-4 hk ur 50cc..

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32495 Allt har med tid o göra.

Ju högre hastighet det kommer upp igenom = mer bränsle/luft blandning under samma tid en port är öppen.

Det är inte fel det Knaggen säger, men inte fullständigt.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32504
Mange skrev:Allt har med tid o göra.

Ju högre hastighet det kommer upp igenom = mer bränsle/luft blandning under samma tid en port är öppen.

Det är inte fel det Knaggen säger, men inte fullständigt.

vevhus kompresion det är fortfaradnde antalet vevaxelgrader som styr port tiderna

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32515 Du får förklara lite bättre så folk förstår...

Han menar att porten öppnas o stängs vid tidpunkt som angivs o kollas lättast med att dela upp en rotation i grader så får man fram vilken tidpunkt de öppnas o stängs.
Detta kan dock laboreras med en hel del med olika höga o breda portar, vilka i sin tur kan ha olika konfigurationer.

Sambandet mellan kolv, cylinderport och vev är det som ger resultatet!
Finns otroligt mycket o plocka ur en såg om det är bara kraft man vill åt..
Det finns massor mer o göra än o putsa lite....

Såg en kille som hade en 80cc såg med 3 st HL förgasare...
O den användes på 60'talet.

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32597 Ja det är lite att tänka på. Plockade fram jonsereden igår och tittade lite....så nu skall filen fram. Sedan blir det lite justeringar av elektoniken. Vi får väl se om det hålller i hop.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).