Motorsåg och handhållet

Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

10 inlägg 20787 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461775 Trimmertrådar finns ju i olika profiler, så som runda, fyrkantiga, femkantiga, och korsformade trimmertrådar. Är någon profil att föredra rent generellt vid grästrimning med vanligt trimmerhuvud och i så fall varför?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461778 [quote][/quote]Har använt knottrig med bra resultat

Användarvisningsbild

Re: Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461779
bengt.a skrev:
Har använt knottrig med bra resultat

Är det s.k. tyst trimmertråd?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

Nonkan  
#461782 Är det vanlig putstrimmning det handlar om spelar det inte så stor roll annat än på ljudnivån.

Den absolut största faktorn när det gäller hållbarhet är körtekniken. En användare som kör på rätt sätt med vanlig rund tråd får mer gjort än någon som kör med mest avancerade tråden på fel sätt.

Användarvisningsbild

Re: Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461784 Vad är då rätt sätt respektive avancerad tråd?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

alias  
#461786 Kör själv med en fyrkantig 3,0 mm orange historia som lokala Husqvarnahandlaren har hemma.

Kör, utöver tomtputsning, årligen någon km under lågt beläget elstängsel runt fårbete, där det ibland händer att man behöver sopa rent en del klenare sly samtidigt och denna är helt klart den variant som håller bäst av det jag har testat (runda släta, trekantiga, knottriga/taggiga). Denna tråd är den som klarar närkontakt med klenare sly och att röja utmed stenkanter och runt stolpar bäst av de som jag har testat hittills.

Den info som står på trumman är:

Trimmer Lina Fyrkant
3,0 mm * 51,8 m
15-858-04
Garage24
Outdoor Power Equipment Service Parts

Jag hittar rullar liknande den jag köpt om jag googlar "Trimmer Lina Fyrkant" eller "trimmer lina 15-858-04", dock lite olika längder m.m.

Tråd som ständigt går av så man tvingas dela trimmerhuvudet och leta fram ändarna har inte jag tålamod till. Att välja tråd till att trimma gräsmattekanter ställer ju inte direkt samma krav på material utformning (förhoppningsvis snällare mot tråden och närmare till verkstaden om den går av).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

anersimyra  
#461809
Nonkan skrev:Är det vanlig putstrimmning det handlar om spelar det inte så stor roll annat än på ljudnivån.

Den absolut största faktorn när det gäller hållbarhet är körtekniken. En användare som kör på rätt sätt med vanlig rund tråd får mer gjort än någon som kör med mest avancerade tråden på fel sätt.

Håller helt med om att körtekniken är helt avgörande för trådens hållbarhet. Den fyrkantiga 3 mm tycker jag själv är riktigt bra. Jag kör ca 6 tim i grova örter, klensly, ca 1000 meter Gunnebo, ca 500 m2 med liten sprängsten, ca 600 meter husliv och ca 300 meter " krondiken " med 2x2 meter lina, den linmängden gör " klanten " av med på tio minuter i värsta fall.. :-o

Avatar Fallback

Re: Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

Elfving  
#461869 Det är viktigare att materialet i tråden är starkt än att profilen är vass, ty profilens skärpa nöts bort relativt fort och kvar står man med en rundnött tråd i den skärande riktningen! Detta händer med all tråd, ju tunnare tråd desto vassare känns den i materialet men håller sämre eftersom den nöts av fortare än större diametrar.

Att köra helt utan sprutskydd ger ett snabbare och bättre resultat. Det är upp till var och en att bedöma risken med dylikt tilltag, mitt sprutskydd åker aldrig på igen.

Användarvisningsbild

Re: Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

anersimyra  
#461877
Elfving skrev:Det är viktigare att materialet i tråden är starkt än att profilen är vass, ty profilens skärpa nöts bort relativt fort och kvar står man med en rundnött tråd i den skärande riktningen! Detta händer med all tråd, ju tunnare tråd desto vassare känns den i materialet men håller sämre eftersom den nöts av fortare än större diametrar.

Att köra helt utan sprutskydd ger ett snabbare och bättre resultat. Det är upp till var och en att bedöma risken med dylikt tilltag, mitt sprutskydd åker aldrig på igen.

Det där erbarmerliga sprutskyddet är en smått obegriplig tillsats som enbart är i vägen.. :-o :-o

Användarvisningsbild

Re: Bästa profil på trimmertråd till vanligt trimmerhuvud?

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461880 M


Det. Lo

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).