Motorsåg och handhållet

536LiRX - brustet handtag, garantiproblem?

8 inlägg 3341 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

536LiRX - brustet handtag, garantiproblem?

daggbald  
#461457 Edit: Allt löst. En skruv hade lossnat i handtagsfästet. Då kan man ju förstå att det går av.

Hej!
Har skaffat det mesta i batteriserien, för nästan exakt ett år sedan + stora ryggsäcksbatteriet, och det jag använt mest är just den här grova trimmern ("halvröjsåg").

Igår när jag röjde tjockt ca meterhögt brännässle-snår så brast handtaget mitt i röjsvingen.
Jag har röjt mest högt gräs, brännässlor och halvmeterhögt blandat grönt (ormbunkar, småsly på några mm) som växer under hasselbuskarna och mellan trädgårdsodlingarna vid skogsbrynet. När det är så frodigt grönt och högt, så brukar jag dra retursvängen till höger så att det fäller lite grann, och sen sveper jag med det plus ett lite större fång i röjsvingen åt vänster. Då föser jag liksom allting åt sidan, som om man slog med lie, så att det inte ligger i vägen när man ska röja nästa sväng framåt. Men är det då högt och lite frodigt så är det såklart lite vikt på, och lite har jag då kunnat känna att det sviktar i handtaget.

Så gick den alltså av nu.
Okej tänkte jag, jag var ganska förvånad, men det är ju ändå bara plast rakt igenom så det kan väl bli utmattat.

Men när jag kommer in till verkstan (i butiken där jag köpte allt) så är servicekillen först mycket skeptisk, säger att det där kan ha hänt hur som helst, att man ramlat framåt, tappat den ur bilen (eller något i den stilen sa han). Jag sa att det inte var vad som hade hänt utan att den gick av när jag röjde. Han såg inte ut att tro på mig.

Jag frågade han som äger butiken om det går på garantin så sa han att det får vi se när vi lagat den, det är Husqvarna som avgör.
Jag förklarade min teori att plasten måste ha utmattats, det är ju precis där det är som mest belastning när man sveper åt vänster, och börjar det svikta så är plasten snart av. Han avfärdade det omedelbart, och ville knappt lyssna på vad jag sa, och sa att det kan knappast vara utmattning den är ju bara ett år gammal.

Jag är lite paff, alla där verkar ju tro att man ljuger?

Jag vet att just de här prylarna är lite ovanliga här kanske, men rent allmänt, vad säger ni om garantiärenden i såna här fall? Ska de verkligen laga den först innan man får veta hur det bli?
Har ni några tips vad jag ska göra?

Jag får lust att säga att de inte ska laga den utan jag köper en ny hos någon annan, och att jag hädanefter köper allt någon annanstans. Inte så kul att bara bli avfärdad som lögnare sådär..

Bifogar bilder så ni kan se själva.


Senast redigerad av daggbald tis 27 jun 2017, 10:05, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 536LiRX - brustet handtag, garantiproblem?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461462 Hm, meterhögt skulle jag nog röjt med något annat än en 536 LiRX. Fast jag har ju bara föregångaren 536 LiR och trimmerlina och tar i princip inget högre än knähögt gräs med den. (Är det högre gräsvegetation, tar jag antingen en lie eller min Stihl 480 med treuddsklinga).

Garantiärende eller ej är vanskligt att avgöra. Man kan kanske hävda att du använt trimmern på lite annat sätt än vad den är byggd för och då neka en ny på garanti.

Å andra sidan en goodwillfråga också. Batteriserien är ju lite av en framtidsprodukt och därmed känslig för dåligt rykte.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 29 jun 2017, 23:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 536LiRX - brustet handtag, garantiproblem?

tallen100  
#461464 Du bör väl få reda på innan den ev lagas om det går på garanti eller ej.

Avatar Fallback

Re: 536LiRX - brustet handtag, garantiproblem?

daggbald  
#461505 Niking och tallen100, tack för svar.

Det löste sig. Visade sig att en skruv hade lossnat, så det blir reklamation.

Niking, ja kanske är det som du säger att den inte är dimensionerad för riktigt så mycket. Jag kan inte minnas att det står någonstans exakt hur mycket den klarar. Men jag kan väl tycka att det är just sådant här den behöver kunna klara av. Jag menar poängen är ju att den ska vara lite kraftigare, och att det här ska vara för professionellt bruk. (Om rotorn klarar mer så behöver konstruktionen också göra det.) Nu är det bara kring en villa med ca 1.7 hektar tomt och parkliknande skog runt som jag arbetar i, med en halvdag varannan vecka eller så. Så det är ju inte direkt dagligt professionellt bruk, men det är klart jag går på rätt ordentligt med tjock och hög vegetation.

Så generellt är jag riktigt nöjd med mina grejer, för de klarar mycket. Och att slippa bensin, avgaser och högt oljud är guld! Kan köra hur mycket jag vill och när jag vill utan att behöva störa grannarna (eller övriga i hushållet).

Lärdomen att dra är iaf att det nog kan vara bra med en allmän översyn av skruvarna efter en säsong (har knappt hunnit börja använda den nu, använde den ganska mycket förra sommaren).

Min första tanke var annars att jag efter reparation skulle limma på glasfiberväv med tvåkomponentslim på den utdragna delen mellan stången och handtaget, bygga upp med lite armering. Det blir ju rätt mycket belastning på den delen om man ska arbeta effektivt (som jag beskrev i första inlägget): tryck åt höger längst ut vid rotorn, samt kraft åt motsatt håll uppe vid handtagen. Krafterna på plasten mellan handtag och stång blir ändå en del. Jag skulle nog tipsa Husqvarna om att fundera på en förstärkning där. Men det kanske räcker med översyn av skruvarna varje säsong som sagt.

Vad gäller hur mycket den tål i övrigt, så har jag iaf upplevt att den klarar av meterhögt med brännässlor utan några som helst problem. Meterhögt gräs har jag alltid tagit av på halvmeternivå först, för annars slingrar det in sig i rotorn. Men där jobbar man egentligen bra mycket snabbare med lie, så det är bara om det står fläckvis. Står det lite sly upp till lillfingerstorlek i det gröna tuggar den i sig det utan problem.

Men jag kör alltid treuddsklingan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 536LiRX - brustet handtag, garantiproblem?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461514 Ja, att efterdra skruvar emellanåt är alltid en bra idé! Skönt att det löste sig för dig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 536LiRX - brustet handtag, garantiproblem?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461641 Det är sånt som ingår i service..

Användarvisningsbild

Re: 536LiRX - brustet handtag, garantiproblem?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461662
Mange skrev:Det är sånt som ingår i service..

Det är väl på sin höjd det som ÄR service på ett batteriverktyg...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 536LiRX - brustet handtag, garantiproblem?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461736 Ja, det kan man ju tro.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).