Motorsåg och handhållet

Bild på Racing kedja !

17 inlägg 10402 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bild på Racing kedja !

swe#kipp  
#1818 Här kommer ett par bilder på en Racing kedja jag fick av kille från Usa !!

/Kristoffer


Bild


Bild




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1819 Hur är tanden egentligen filad? Det ser ut som man använt en smal fyrkantfil och filat både bakifrån och framifrån med väldigt stor vinkel.

th

Användarvisningsbild

Filning

swe#kipp  
#1820 Den är filad med en sex kantig fil, och man filar utifrån och in i tanden, sen är det filat under skärtanden, länkarna på kedjan och även på ryttarna är det borttaget material för att ge större spå utrymme, jag skall knäppa några fler bilder på den men min kamera dog och är just nu på väg ner till Tyskland för reparation :(
skall även knäppa kort på filarna så får du se hur dom ser ut !

/Kristoffer

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1821 Hej,
Intressant!
Har du testat den? Isåfall, testrapport! :wink:

MvH Fredrik

Användarvisningsbild

Test rapport

swe#kipp  
#1824 Jodå jag har testat den och den är snabb ,,,,
men jag har inte kört in 372:an ännu så den går inte fullt ut så att säga men så snart jag kört några fler tankar i den så skall jag berätta mer om hur kedjan är jämfört med arbets kedja !!

/Kristoffer

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1825 Phew..
Där är en stunds arbete!

Ser du att sidoplattan är nästan rak?

Sidan på skärtanden är plan slipad för att få smalare skär, sido länkarna är oxå tagna.

Mycket jobb/kedja.

Användarvisningsbild

Så ser filen ut

swe#kipp  
#1886 Här kommer en bild på filen som används !!

Bild


/Kristoffer

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1888 Receptet verkar gå ut på både rakare och brantare eggvinkel, samt ordentligt/extra urtag för den spånbrytande delen av tanden.
Dock verkar underställningen av ryttarna vara "fläckvis", liten för en sk "racingkedja", eller så luras bilden lite.

Användarvisningsbild

Ryttarna

swe#kipp  
#1889 Tycker det verkar som dom överlag har mycket mindre ryttar ställning på sina kedjor i Usa och Kanada, kanske beror det på hårdare trädslag och långa svärd , men med Racing kedjorna vill dom ha mindre eftersom sågarna varvar så mycket mer än en vanlig såg dom kan ligga på en 13-14000 rpm i trät och mer än så om jag fattat det rätt ,,,,

/Kristoffer

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1893 Det är ett oerhört jobb med en kedja.
De flesta delar den till bestånds delar för att jaga motstånd o vikt.
I Race tror jag till o med de har kedjan lite slak, allt för att jaga motstånd.
Många slipar sidorna för att få smalare skär.
Mindre massa tas bort i samma hastighet= snabbare.

Det spenderas otroligt mycket tid på detta.
Skulle tro för en rutinerad att det tar runt 20 timmar/kedja. O det ger resultat.

Trixet är att inte belasta var tand så hårt att den trycker på svärdet. Detta ger friktion/motstånd.
De ska skärao transportera bort snabbast o lättast möjligt.
:wink:
http://www.chainsawperformance.com/atta ... 1144175497

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1894
Mange skrev:Det spenderas otroligt mycket tid på detta.
Skulle tro för en rutinerad att det tar runt 20 timmar/kedja. O det ger resultat.


"Only in Amerika", eller hur Magnus?, eller är det någon i Sverige som sitter och "preppar löslänkar" enl konstens alla regler?.

Användarvisningsbild

Only in America :)

swe#kipp  
#1895 Only in America :) ,, Ja det är nog så, men där är det ju en massa pengar med i tävlingrna så då är det nog värt att sitta dom där timmarna och fila ,,
men jag tror inte att det sitter särskilt många och pillar så mycket på kedjorna här i sverige :)
inte ännu i alla fall :P

/Kristoffer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Only in America :)

Skogshuggarn  
#1896
swe#kipp skrev:men jag tror inte att det sitter särskilt många och pillar så mycket på kedjorna här i sverige :)
inte ännu i alla fall :P
/Kristoffer


Alltid intressant att försöka förbättra prestandan, men frågan är bara vilken nivå en vanlig "brukare", ska lägga sig på?.
Jag är väldigt nöjd med prestandahöjningen som maskinslipning ger, eftersom man får alla tänder/vinklar och underställningen av ryttarna exakt.
Jag har dessutom exprimenterat med ökad urfasning av den spånbrytande delen av tanden/brantare och rakare eggvinkel samt att öka underställningen i varierande grad.
Ganska likt ATOP´s koncept, och visst ger det bättre "bett" i sågen.
Vad som är intressant med just ATOP, är en ev extra urfasning av den spånbrytande delen av tanden i direkt anslutning till skäret?.
Kanten på flatfilen borde ju fixa detta när man skärper skärtanden, eller hur Kip?.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1897 Ja om ni undrar om jag har gjort det så blir nog svaret ja.

Jag fyck en spann 73LP små bitar med delar o nitade ihop några kedjor.
Ingen vidare timpeng kanske, men bra träning.

Jag har testat lite olika grejer, dock utan att modifiera för mycket....


Har fått hit ett par 15" 3/8 att hänga på min lilla 5000.
Har beställt lite 72LP semi skip till 36"....Det får Jonny 910 o 372:an slåss om.
😈

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1898
Mange skrev:Ja om ni undrar om jag har gjort det så blir nog svaret ja.:


Jag är inte förvånad :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).