Motorsåg och handhållet

Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

164 inlägg 63410 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Hema  
#459230 Vad är det som säger att de kommer ha kvar 576:an? Jag gissar på något mellan 75-100cc med Autotune, samt behöver inte va endast en såg, utan början på en ny serie kraftigare sågar, med start från 75cc och uppåt. 576 är väl mer en omgjort 575:a med Autotune?

Angånde avsaknaden av en riktig 540xpg, kanske beror på att marknaden för små kvistsågar är för liten? Verkar som om HVA-personalen på Elmia var trötta på frågan när ersättaren till 339:an skulle komma...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Fredrik Reuter  
#459241 Av de ljudklippen som finns på sajten finns kanske lite att fundera över.

Fritt översatt:

Just the way the hand grips are it doesn't put my wrists in a very awkward angle.

Quite a broad range, deciduous evergreen trees, small large trees pruning removals. Lots of fun things to deal with on a daily basis.

Alot of power, straight out the bat. It dont feel as heavy as I thought it would just sits with the body, the ergomics is right.

We've had alot of success with the Husqvarna products of the years.

I think it's a great little saw. Got a great displacement to weight ratio and I sure like running it myself.

Seems to be lighter and to have more torque than the 372.

Has a little more chainspeed as well I like it better than the 372 personally.

I was amazed for the size that it is how much power that it has.

Husqvarna really fits the saw to the person.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

MartinH  
#459272 Tänkte också på detta med barkstöden på den skuggade bilden som tyder på en större såg.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459319 Bara de funkar o håller får de kalla den vad de vill.
Ska de komma med nåt nytt är det ju kul om det är bättre än 2 och 3 serierna men o andra sidan så är det viktigast att de håller o går!
Hoppas inte de ersätter de större sågarna som håller o går förren de har nåt bättre...

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

johan eriksson  
#459335 Vågar vi gissa att det blir en 680?

Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Hema  
#459349
johan eriksson skrev:Vågar vi gissa att det blir en 680?

Du menar inte 580?

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

traktorz  
#459355
Hema skrev:
johan eriksson skrev:Vågar vi gissa att det blir en 680?

Du menar inte 580?

- Om de sjösätter en 600-serie, då måste det vara nåt rejält nytt.
- Mest troligt är nog ytterligare en modell i 500-serien.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

johan eriksson  
#459376 Med tanke på att det är ett tag sedan 500 serien påbörjades med 575 och sedan 576 så skulle jag inte bli förvånad om man går på 600 serien nu. Det var ju ändå de större sågarna som började 500 serien så varför inte börja 600 med en större såg på 75-80cc?
Även 560 har ju några år på nacken nu, tror jag provkörde första gången 2011 på en mässa i Finland.

Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Nonkan  
#459381
johan eriksson skrev:Med tanke på att det är ett tag sedan 500 serien påbörjades med 575 och sedan 576 så skulle jag inte bli förvånad om man går på 600 serien nu. Det var ju ändå de större sågarna som började 500 serien så varför inte börja 600 med en större såg på 75-80cc?
Även 560 har ju några år på nacken nu, tror jag provkörde första gången 2011 på en mässa i Finland.


Eftersom namnpolicyn styr modelnamnen så skulle alltså en 600-serie betyda typ "maskin för någon som kör mer än dagligen i yrkesmässig användning".. Känns inte så troligt :)

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

johan eriksson  
#459407 Det var mer än jag kände till :-BD
Tänkte bara på utvecklingen från 133, 154 till 234, 238, 242, 254 vidare till 346, 372.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Peteflamingstar  
#459473 300-serien fanns väl åtminstone under tio år, någon här *host*mange vet säkert mer exakt. Därför känns det konstigt om man redan efter drygt fem år ska börja ersätta 500-serien. Spännande är det i alla fall!

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Peteflamingstar  
#459474
Peteflamingstar skrev:300-serien fanns väl åtminstone under tio år, någon här *host*mange vet säkert mer exakt. Därför känns det konstigt om man redan efter drygt fem år ska börja ersätta 500-serien. Spännande är det i alla fall!


Rättar mig själv på en gång, 575 kom ju för bra länge sen nu, jag menar 500-serien med autotune! Det är ju inte länge sen man började få ordning och stabilitet på 550/560.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

MartinH  
#459496
Fredrik Reuter skrev:Av de ljudklippen som finns på sajten finns kanske lite att fundera över.

Fritt översatt:

Just the way the hand grips are it doesn't put my wrists in a very awkward angle.

Quite a broad range, deciduous evergreen trees, small large trees pruning removals. Lots of fun things to deal with on a daily basis.

Alot of power, straight out the bat. It dont feel as heavy as I thought it would just sits with the body, the ergomics is right.

We've had alot of success with the Husqvarna products of the years.

I think it's a great little saw. Got a great displacement to weight ratio and I sure like running it myself.

Seems to be lighter and to have more torque than the 372.

Has a little more chainspeed as well I like it better than the 372 personally.

I was amazed for the size that it is how much power that it has.

Husqvarna really fits the saw to the person.


Detta tyder på en såg inte över utan snarare under 100 kubik :-S. Runt 70 kubik kallas väl middle range saw i USA.

Men Husqvarna försöker skapa en hype, förväntan inför lanseringen av denna såg. Det måste väl vara något extra då? En ny serie kanske.

Mvh
MartinH

Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Robertberg  
#459505 Så stor hype vet jag inte om de lyckades med, en mörk trälåda som ingen fattade att det var nånting i. Dåligt marknadsföringsgrepp enligt mig.
Men av det man såg så var sågkroppen väldigt lik 372an. Men utan förgasare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Sne4  
#459508 De gånger jag har sett sådana dolda prototyper(antar jag) på mässor brukar det tyvärr oftast innebära att några väsentliga delar i konstruktionen inte varit helt fastställda alternativt att man ville ha verktygskörda plastdetaljer som inte hanns med.
Får väl hoppas att det var andra marknadsföringsskäl som låg bakom, om de ska hålla tidsschemat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).