Motorsåg och handhållet

Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

142 inlägg 45418 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21132
valmet901 skrev:
pgo_jim skrev:Han jobbar deltid som skogvaktare
och blev erbjuden jobb på skolan

så vad grundar du det på?
Har aldrig sett eller hört att du är ett proffs heller?

o sen säger du att hans jobb ser bra ut
då kan du inte va bra på o såga.. eller fellärd

man ska alltid hålla i främrebågen, ramlar man så kramar man om bakre handtaget=fullgas och sågar sig i benet
om du nu är proffs borde du uppmärksammat hans kvistningsteknik också?


Det är väl så att man skall passa för jobbet. Man skall ju kunna lära ut. Vissa kanske är jätteduktiga på att såga men har svårt för att lära ut. Medans en del andra är medelmåttiga men lär ut förbaskat bra. Sen är det väl faktorer som tålamod och tempot på arbetet. Inte direkt bra att ha en lärare som vill att allt går fort. :)


Han passar i min mening mycket bra för jobbet, även om han ibland är något förvirrad^^

Dessutom tycker jag han verkar vara en exceptionellt bra skogvaktare

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
dag-man  
#31890
pgo_jim skrev:Han jobbar deltid som skogvaktare
och blev erbjuden jobb på skolan

så vad grundar du det på?
Har aldrig sett eller hört att du är ett proffs heller?

o sen säger du att hans jobb ser bra ut
då kan du inte va bra på o såga.. eller fellärd

man ska alltid hålla i främrebågen, ramlar man så kramar man om bakre handtaget=fullgas och sågar sig i benet
om du nu är proffs borde du uppmärksammat hans kvistningsteknik också?


Alla lärare är inte så duktiga på att använda motorsåg själva heller.
Börjar själv sista året på skogsbruksskola och har sett mycket dumma saker som lärare gjort.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32139
gossebear skrev:
pgo_jim skrev:Handlar inte om o gnälla
handlar om säkerhet


Dame right.

Den yngre skolan slår ut de gamla, bara pga av säkerheten, hade motorsågs körkortet funnits för 20 år sedan så hade vi sparat många samhälls miljoner i form av söndriga knän o ryggar, avsågade lemmar m.m

Säkerheten framför allt, den som säger emot ber jag köra in i en betong vägg utan säkerhetsbälte. Så kan vi fortsätta dialogen efter det.

gammalt inlägg men jag kan inte hålla mig
jag har sett folk som har tagyt det värdelösa mototrsågs körkortet och som har trott att nu har jag det så då kan jag allt inom branchen vilket är så jävla fel som det kan bli dom som har tagit körkotet kan i praktiken ingen ting och det har jag fått bevisat när jag erbjöde en kille att ta ner en liten ek och vist skulle han göra det men när han fick se den lilla eken så höll han på att skita ner sig av rädsla då den lilla eken inte var så liten så var det med det motorsågs körkortet bara för man har tagit det så kan man inte ett jävla skit utan man är fortfarande en nolla.

sen so,m du skriver att motorsåg körkortet skulle ha sparat knän och ryggar om det fan för 20 år sen vad har motorsågs körkortet men arbets teknink att göra inte ett skit sen det du inte vet så fans det ett kompetens bevis som man fick när man gick på skoksbruks skola och det kallades för betyg och i betyget så fanns det en del som heter skogsbroduktion och där fanns arbets teknik med vilket det inte finns i motorsågs körkortet jag har till och med fått det stoppat på min ort
då det är mera skadligt än till säkerhet.

Användarvisningsbild
maccall  
#32143 Hej knaggen,
tänk, det är så gott att ha dig som vårt egna lilla solsken här på siten. Du bidrar med både humor, värme och tolerans i överflöd i nästan varenda tråd numera... Du har inte provat med sån där hälsofil som skall göra en så lugn i magen att hela kroppen blir lycklig och harmonisk..?

:wink:

Men du har en poäng i det här med motorsågskörkortet. Jag gick sjäv både en A- och en B-kurs under våren, och om de kurserna får folk att springa runt och tro att de är ena hejare på att fälla vilka träd som helst, var som helst, är det inte supertoppen precis. Jag har inte precis några höga tankar om vad jag kan om trädfällning, jag är tvärtom väl medveten om att mina kunskaper är ruskigt begränsade. Men, man får anpassa ambitionsnivån efter vad man kan förvänta sig uppnå: "Om trädet ligger ikull på marken, och ingen ligger fast under det, då har man gjort rätt..." (Nej, det kom inte från kursen...)

Men å andra sidan, kurserna gör förstås ändå nytta genom att visa folk på en del vettigt beteende i samband med motorsågning, några av de värsta avarterna kan de nog hjälpa till att bli av med.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32146 [quote="maccall"]Hej knaggen,
tänk, det är så gott att ha dig som vårt egna lilla solsken här på siten. Du bidrar med både humor, värme och tolerans i överflöd i nästan varenda tråd numera... Du har inte provat med sån där hälsofil som skall göra en så lugn i magen att hela kroppen blir lycklig och harmonisk..?

:wink:

Men du har en poäng i det här med motorsågskörkortet. Jag gick sjäv både en A- och en B-kurs under våren, och om de kurserna får folk att springa runt och tro att de är ena hejare på att fälla vilka träd som helst, var som helst, är det inte supertoppen precis. Jag har inte precis några höga tankar om vad jag kan om trädfällning, jag är tvärtom väl medveten om att mina kunskaper är ruskigt begränsade. Men, man får anpassa ambitionsnivån efter vad man kan förvänta sig uppnå: "Om trädet ligger ikull på marken, och ingen ligger fast under det, då har man gjort rätt..." (Nej, det kom inte från kursen...)

Men å andra sidan, kurserna gör förstås ändå nytta genom att visa folk på en del vettigt beteende i samband med motorsågning, några av de värsta avarterna kan de nog hjälpa till att bli av med.[/quotei
alla fall en som har förståt vad som gäller det som retar mig mest är när folk på står till höger och vänster att har man bara gått den kursen så kan man nästan allt och även när det gäller säkerhet jag har gått både abc kursen bara för att min uppdrags givare kräver detta men som jag ser det så går det lika bra med en bra skogs utbildning vid någon skogsbruks skola för det är exact samma moment som jag tog en gång i tiden det som är roligt jag lärde han som var examinator att kvista rätt en gång i tiden.
men börjar man att ställa obekväma frågor till dom som håller på med säker skog så blir dom ganska tysta efter en stund när man börjar att pressa dom på var tar kurs pengarna vägen och troligen rakt ner i fickan på den som startade det hela men det roliga titta noga på deras hemsida så kommer du att finna allvarliga fel vied olika hand grepp så där för så pissar jag på hela säker skog som en organisation som vill tjäna pengar på andra och den är inte ens bra för en nybörjare man borde mins ha 40 timmar motorsågs utbildning först innan a prov.

Användarvisningsbild
Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32180
knaggen skrev: alla fall en som har förståt vad som gäller det som retar mig mest är när folk på står till höger och vänster att har man bara gått den kursen så kan man nästan allt och även när det gäller säkerhet jag har gått både abc kursen bara för att min uppdrags givare kräver detta men som jag ser det så går det lika bra med en bra skogs utbildning vid någon skogsbruks skola för det är exact samma moment som jag tog en gång i tiden det som är roligt jag lärde han som var examinator att kvista rätt en gång i tiden.
men börjar man att ställa obekväma frågor till dom som håller på med säker skog så blir dom ganska tysta efter en stund när man börjar att pressa dom på var tar kurs pengarna vägen och troligen rakt ner i fickan på den som startade det hela men det roliga titta noga på deras hemsida så kommer du att finna allvarliga fel vied olika hand grepp så där för så pissar jag på hela säker skog som en organisation som vill tjäna pengar på andra och den är inte ens bra för en nybörjare man borde mins ha 40 timmar motorsågs utbildning först innan a prov.


Jag skulle vilja kommentera snacket om motorsågskörkortet. Jag är själv instruktör till AB och utfärdat ett antal körkort.

Det finns en del som jag har synpunkter på i reglerna för körkortet, bla att det inte alls tar upp något om ergonomi. Utan "allt" handlar om säkerhet, vilket är viktigt men ergonomin är också viktig.
Sen om folk tror att de kan allt efter att ha gått kurs så är det inte brister i kursen utan folket som har fel inställning. Min erfarenhet säger att det är just de som är steget längre komna än nybörjare som är kaxiga och tror att de kan allt. Tex elever i 2:an och 3:an på Naturbruksgymnasierna utan någon längre erfarenhet. De som har erfarenhet vet att ibland kan det gå snett, att allt är inte så lätt, att det 1000:e trädet betedde sig inte som de 999 innan - helt enkelt en viss ödmjukhet. Dessutom har de erfarna och kunnaiga inte så stort behov av att visa att de kan - för de vet att de kan utan att behöva skriva det på näsan på folk.

Jag tycker motorsågskörkortet är bra. Det har gett ett uppsving till att köra motorsåg. Tidigare kunde alla köra - det var bara att visa lite så kunde den dummaste köra motorsåg. Men nu om de inte klarar kortet så är de inte lämpliga. (Därmed inte sagt att om de klarar provet så är de lämpliga.) Nya tekniker har även kommit fram i släptåg med motorsågskörkortet vilket är bra.

Antydningen om att pengarna skulle gå rakt i fickan på den som startat det hela är fullständigt galen. Det är inte någon enskild person som startat. Det var LRF som hade pengar över från projektet Säker gård och startade därmed projektet Säker skog. I detta projekt arbetades motorsågskörkortet fram. I detta arbete har många av landets skogsföretag och organisationer varit delaktiga. När du går en kurs går kursavgiften till den som arrangerar kursen och en liten del till registrering och framställande av kort och utskick - 300 kr för en AB kurs. Har du betalt ett högt pris är det kursarrangören som tjänar lite extra. Men vad jag vet så har inte körkortskurserna varit dyrare än andra kurser på marknaden.

Jag undrar vilka handgrepp på säker skogs hemsida som har allvarliga fel? Jag har inte granskat allt men det jag sett har jag inte reagerat på.

Du har helt rätt i att det är samma utbildning som på de gamla skogsbruksskolorna (i dag Naturbruksgymnasier). På skolorna är de bättre för det finns mer tid till undervisning. Men en skogsutbildning på Naturbruksgymnasium är 3 år så det är svårt att jämföra. I många branscher i dag går det mot att man skall ha en massa intyg och kort, tyvärr tycker jag. Jag tycker det skulle räcka med en utbildning från skogsinriktning på ett Naturbruksgymnasium. Men inte så, de skall ha Grönt kort i skogen, ADR-kort, Heta arbeten kort, Motorsågskörkort (kanske jag glömt något).

En sista kommentar om att man skulle behöva ha 40 timmars motorsågsutbildning innan prov a. Vi lägger upp vår motorsågskörkort så att är man nybörjare får man 3 dagars (ca 20timmar) utbildning innan provet. De allra flesta nybörjare klarar A provet och ingen har klagat över att de fått för lite undervisning inför A provet.

En sakt till... det kommer troligen även körkort till röjsåg... och har du haft synpunkter på motorsågskörkortet så lär du nog ha ännu mer på röjsågskörkortet - för det har jag. :)

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32186
Ekhagas trädfällning skrev:
knaggen skrev: alla fall en som har förståt vad som gäller det som retar mig mest är när folk på står till höger och vänster att har man bara gått den kursen så kan man nästan allt och även när det gäller säkerhet jag har gått både abc kursen bara för att min uppdrags givare kräver detta men som jag ser det så går det lika bra med en bra skogs utbildning vid någon skogsbruks skola för det är exact samma moment som jag tog en gång i tiden det som är roligt jag lärde han som var examinator att kvista rätt en gång i tiden.
men börjar man att ställa obekväma frågor till dom som håller på med säker skog så blir dom ganska tysta efter en stund när man börjar att pressa dom på var tar kurs pengarna vägen och troligen rakt ner i fickan på den som startade det hela men det roliga titta noga på deras hemsida så kommer du att finna allvarliga fel vied olika hand grepp så där för så pissar jag på hela säker skog som en organisation som vill tjäna pengar på andra och den är inte ens bra för en nybörjare man borde mins ha 40 timmar motorsågs utbildning först innan a prov.


Jag skulle vilja kommentera snacket om motorsågskörkortet. Jag är själv instruktör till AB och utfärdat ett antal körkort.

Det finns en del som jag har synpunkter på i reglerna för körkortet, bla att det inte alls tar upp något om ergonomi. Utan "allt" handlar om säkerhet, vilket är viktigt men ergonomin är också viktig.
Sen om folk tror att de kan allt efter att ha gått kurs så är det inte brister i kursen utan folket som har fel inställning. Min erfarenhet säger att det är just de som är steget längre komna än nybörjare som är kaxiga och tror att de kan allt. Tex elever i 2:an och 3:an på Naturbruksgymnasierna utan någon längre erfarenhet. De som har erfarenhet vet att ibland kan det gå snett, att allt är inte så lätt, att det 1000:e trädet betedde sig inte som de 999 innan - helt enkelt en viss ödmjukhet. Dessutom har de erfarna och kunnaiga inte så stort behov av att visa att de kan - för de vet att de kan utan att behöva skriva det på näsan på folk.

Jag tycker motorsågskörkortet är bra. Det har gett ett uppsving till att köra motorsåg. Tidigare kunde alla köra - det var bara att visa lite så kunde den dummaste köra motorsåg. Men nu om de inte klarar kortet så är de inte lämpliga. (Därmed inte sagt att om de klarar provet så är de lämpliga.) Nya tekniker har även kommit fram i släptåg med motorsågskörkortet vilket är bra.

Antydningen om att pengarna skulle gå rakt i fickan på den som startat det hela är fullständigt galen. Det är inte någon enskild person som startat. Det var LRF som hade pengar över från projektet Säker gård och startade därmed projektet Säker skog. I detta projekt arbetades motorsågskörkortet fram. I detta arbete har många av landets skogsföretag och organisationer varit delaktiga. När du går en kurs går kursavgiften till den som arrangerar kursen och en liten del till registrering och framställande av kort och utskick - 300 kr för en AB kurs. Har du betalt ett högt pris är det kursarrangören som tjänar lite extra. Men vad jag vet så har inte körkortskurserna varit dyrare än andra kurser på marknaden.

Jag undrar vilka handgrepp på säker skogs hemsida som har allvarliga fel? Jag har inte granskat allt men det jag sett har jag inte reagerat på.

Du har helt rätt i att det är samma utbildning som på de gamla skogsbruksskolorna (i dag Naturbruksgymnasier). På skolorna är de bättre för det finns mer tid till undervisning. Men en skogsutbildning på Naturbruksgymnasium är 3 år så det är svårt att jämföra. I många branscher i dag går det mot att man skall ha en massa intyg och kort, tyvärr tycker jag. Jag tycker det skulle räcka med en utbildning från skogsinriktning på ett Naturbruksgymnasium. Men inte så, de skall ha Grönt kort i skogen, ADR-kort, Heta arbeten kort, Motorsågskörkort (kanske jag glömt något).

En sista kommentar om att man skulle behöva ha 40 timmars motorsågsutbildning innan prov a. Vi lägger upp vår motorsågskörkort så att är man nybörjare får man 3 dagars (ca 20timmar) utbildning innan provet. De allra flesta nybörjare klarar A provet och ingen har klagat över att de fått för lite undervisning inför A provet.

En sakt till... det kommer troligen även körkort till röjsåg... och har du haft synpunkter på motorsågskörkortet så lär du nog ha ännu mer på röjsågskörkortet - för det har jag. :)

Och som vanligt så kommer det ett svar

att det har blivit ett uppsving att köra motorsåg det är bara att titta på hur många som har utbildat sig se stockholm har väl flest deltagare Viste inte att det fanns så mycket skog i stockholm för det var ganska lite med skog när jag jobbade där eller så går dom bara för utbildandets skull och sämst gotland

jag vet att det finns krafter inom säker skog som har lobby verksamhet på arbetsmiljöverket att det skall bli lag på att man måste ha ett motorsågs körkort för att få köra motorsåg och det är bara att se på det nya säker handlare där hanlaren måste ha ab för att få kalla sig säker handlare så som ni håller på så kommer ett köp av en motorsåg att jämställas som ett köp av ett vapen .

sen det med hangreppet där hade jag lite fel det är i den senaste boken där man kan se ett otillåtet tumgrepp och det är den högste kokokt som gör det och sådant skapar förtoende när det gäller säkerhet tror inte det för ser en kille ellr tjej detta och blir KUGGAD på grund av detta felaktiga grepp som finns i boken då är säker skog illa ute jag skall rekomendera det greppet när dom andra killarna skall köra upp och fan ta den som kuggar killarna den kommer inte att få det lätt så leta i boken .

1600 kr har jag sett som kurs avgift och vilken bonde betalar det för det är fortfarande till bönderna och dom själverksama som säker sog riktar sig till.



jha har bara väntat på det att det skulle komma något för röjsågen också nu får dom tamefan ta och lungna sig och sätta sig ner och tänka till vad håller vi på med och hur lägger man upp en säker röjsåg
något som finns allredan med avstånd eller??????????

sen när det gäller adr så är det en standarisering som fn har utarbetat och skall gälla world wide och heta arbeten komm till efter många slarv bränder så den kommer från räddnings verket
sen kommer man till motorsågs körkortet och då får man fråga sig vad har det för nytta om den endast riktar sig på säkerhet och inte hur och varför och kanse och det är bara att se varför jag är kritisk till det hela är att det verkar som dom olika distrikten kan sätta sina egna regler på hur ett prov skall utföras t.e.x ett B prov när det kommer till kvistningen SÅ SKALL DET VARA STOPP PÅ KEDJAN MELLAN KVIST VARVEN vilken proffisionel skogs arbetare gör det
så det är detta jag tretar mig mest på att det vetrkar inte vara samma regler mellan dom olika utbildarna uttan att dom hittar på egna regler för hur ett prov skall utföras OCH DET ÄR DÄRFÖR JAG ÄR KRITISK TILL SÄKER SKOG då det är olika.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32188 [Nu är vi i fel tråd och härjar, men en moderator kanske kan flytta inläggen (samlat) till rätt tråd.]

För den som vill arbeta med skog lär inte motorsågskökortet vara någon större belastning, ens ekonomiskt. Det är en kvalitétstämpel på att man har viss utbildning i att hantera motorsåg (en helt annan om man följer den). Gröna kort, motorsågskörkort och annat är ett sätt för skogsbrukaren att veta att arbetskraften han lejer in har kompetens som följer vissa läroplaner. Inte för att de med det är bättre än de utan (kan ju vara sämre också) men det ger en viss trygghet i valet av entreprenör.

För självverksamma är det möjlighet att få en bra grund att stå på när det gäller att använda motorsågen och vilka risker det innebär. Enkla knep som gör hanteringen säkrare och som förhoppningsvis leder till färre olyckor. Jag tycker det är intressant att se UR's program där Klas Ingesson får kvista ett träd och blir tillrätta visad efteråt. Tror många kan känna igen sig i "fel" man gör. Jag förmodar att de flesta som är olycksdrabbade är självverksamma som skulle må gott av motorsågskökortet.

Vi diskuterade en hel del ergonomi när jag tog körkortet, men det kanske beror på kursledare. Det handlade om arbetsställning, avlastning av rygg osv.

Att det är nationella prov och uppkörningar skall väl borga för att utbildningen är i det närmaste samma över hela landet. Samma frågor och uppkörningsmoment oavsett om jag kör upp i Ystad eller Haparanda.

Personligen var det dessutom riktigt roligt att få träffa andra häromkring och diskutera skog. Nya bekantskaper som jag haft nytta av senare också. Blandade åldrar och allt från entreprenörer till de som alldeles nyss skaffat skog. Många givande diskussioner kring fikat och utbyte av erfarenheter med arbete i skog; incidenter, verktyg, kläder, lunningsutrustning, griplastarvagnar, kläder, handlare mm.

//.D

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32193
Sundhult skrev:[Nu är vi i fel tråd och härjar, men en moderator kanske kan flytta inläggen (samlat) till rätt tråd.]

För den som vill arbeta med skog lär inte motorsågskökortet vara någon större belastning, ens ekonomiskt. Det är en kvalitétstämpel på att man har viss utbildning i att hantera motorsåg (en helt annan om man följer den). Gröna kort, motorsågskörkort och annat är ett sätt för skogsbrukaren att veta att arbetskraften han lejer in har kompetens som följer vissa läroplaner. Inte för att de med det är bättre än de utan (kan ju vara sämre också) men det ger en viss trygghet i valet av entreprenör

//.D

motor sågs körkortet är ingen kvalitets stämpel och kommer alldrig att bli
pch den så kallade viss utbildning ger jag inte mycket för
grönt kort är för skördarförarna och har med miljöhänsynen att göra men vad skiter en bonde som behöver pengar om dom ditt eller datt
jag skulle inte leja en som bara har gått motorsågs körkortet vad fan vet han om aptering det är bara att se dom äggen som har gått på min ort dom kan tamefan inget om aptering och såna vill du att dom skall gå in vid en entrepenör den stakare som lejer en som har motorsågs körkortet bara han blir snarare fattig på dåligt apterat timmer än rik på en som vet vad han håller på med och inte har motorsågs körkortet men kan aptera .

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32198 Hoppsan... Här tog vi i...

Det är upp till var och en att välja entreprenör. Personligen har jag ställt krav på att få vissa förare att köra i min skog de senaste gånger för att veta att de kör skonsamt i min skog. Ett grönt kort för förarna ger mig som uppköpare av tjänsten en möjlighet att välja på ett annat sätt. Det måste väl ändå vara positivt för mig som uppköpare och för den entreprenör som vill profilera sig.

Jag nämnde gröna kortet och motorsågskötkortet som exempel på bevis att man genomgått visa utbildningar och, får man anta, tagit till sig en del av det.

Det är ingen som påstått att motorsågskörkortet lär ut aptering. Här handlar det om att traktera motorsåg. Du visar på en brist. Hur skall jag som skogsfastighetsägare veta att jag väljer en entreprenör som kan aptering? Speciellt i det manuella arbetet. I skördaren har man stöd i apteringsadatorn på ett annat sätt.

Är man som skogsentreprenör rädd för att certifiera sitt arbete? Tror knappast det.

//.D

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32200
Sundhult skrev:Hoppsan... Här tog vi i...

Det är upp till var och en att välja entreprenör. Personligen har jag ställt krav på att få vissa förare att köra i min skog de senaste gånger för att veta att de kör skonsamt i min skog. Ett grönt kort för förarna ger mig som uppköpare av tjänsten en möjlighet att välja på ett annat sätt. Det måste väl ändå vara positivt för mig som uppköpare och för den entreprenör som vill profilera sig.

Jag nämnde gröna kortet och motorsågskötkortet som exempel på bevis att man genomgått visa utbildningar och, får man anta, tagit till sig en del av det.

Det är ingen som påstått att motorsågskörkortet lär ut aptering. Här handlar det om att traktera motorsåg. Du visar på en brist. Hur skall jag som skogsfastighetsägare veta att jag väljer en entreprenör som kan aptering? Speciellt i det manuella arbetet. I skördaren har man stöd i apteringsadatorn på ett annat sätt.

Är man som skogsentreprenör rädd för att certifiera sitt arbete? Tror knappast det.

//.D

ja hoppsan att en dator kan se var kvistansvllningarna ligger på en mantel yta av en stam det är och för blir en gåta som ingen har lyckats lösa en klantig förare kommer alltit att vara klantig om man bara tittar på en dator som endast mäter LÄNGD OCH DIAMETER

men det är dettqa jag oponerar mig i mot när dom som tar ett motorsågs körkort TROR att dom kan så MYCKET jag vet för jag har sett härjningar efter en sån person och flera jag har kört ut efter såna som tror att dom kam hantera en motorsåg efter dom har tagit det förbenade skit kortet och det är här som dom som instruerar talar om för vederbörande att dom föortfarande är en stor nolla i skogen jag har gjort det med många och då ställer dom sig undran men jag har ju tagit motorsågs körkortet så då kan jag väl allt.
M4ern här ser man vad det blir galet när dom TROR som gammla kärringar gör mellan 11 och 1 på söndagar sen när man försöker att förklara för dom att ni kan ingenting då blir dom förbanade men som sakt jag brukar ge dom något gott att bita sen brukar dom inte vara så kaxiga utan mera som dom skall JAG KAN INGENTING så dom får tillbaka den inställningen sen kan ma vända på steken och fråga SKULLE DU ANSTÄLLA EN PERSON SOM HAR BARA MOTORSÅGS KÖRKORTET och inget mera.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32201
Sundhult skrev:Hoppsan... Här tog vi i...

Det är upp till var och en att välja entreprenör. Personligen har jag ställt krav på att få vissa förare att köra i min skog de senaste gånger för att veta att de kör skonsamt i min skog. Ett grönt kort för förarna ger mig som uppköpare av tjänsten en möjlighet att välja på ett annat sätt. Det måste väl ändå vara positivt för mig som uppköpare och för den entreprenör som vill profilera sig.

Jag nämnde gröna kortet och motorsågskötkortet som exempel på bevis att man genomgått visa utbildningar och, får man anta, tagit till sig en del av det.

Det är ingen som påstått att motorsågskörkortet lär ut aptering. Här handlar det om att traktera motorsåg. Du visar på en brist. Hur skall jag som skogsfastighetsägare veta att jag väljer en entreprenör som kan aptering? Speciellt i det manuella arbetet. I skördaren har man stöd i apteringsadatorn på ett annat sätt.

Är man som skogsentreprenör rädd för att certifiera sitt arbete? Tror knappast det.

//.D

ja hoppsan att en dator kan se var kvistansvllningarna ligger på en mantel yta av en stam det är och för blir en gåta som ingen har lyckats lösa en klantig förare kommer alltit att vara klantig om man bara tittar på en dator som endast mäter LÄNGD OCH DIAMETER

men det är dettqa jag oponerar mig i mot när dom som tar ett motorsågs körkort TROR att dom kan så MYCKET jag vet för jag har sett härjningar efter en sån person och flera jag har kört ut efter såna som tror att dom kam hantera en motorsåg efter dom har tagit det förbenade skit kortet och det är här som dom som instruerar talar om för vederbörande att dom föortfarande är en stor nolla i skogen jag har gjort det med många och då ställer dom sig undran men jag har ju tagit motorsågs körkortet så då kan jag väl allt.
M4ern här ser man vad det blir galet när dom TROR som gammla kärringar gör mellan 11 och 1 på söndagar sen när man försöker att förklara för dom att ni kan ingenting då blir dom förbanade men som sakt jag brukar ge dom något gott att bita sen brukar dom inte vara så kaxiga utan mera som dom skall JAG KAN INGENTING så dom får tillbaka den inställningen sen kan ma vända på steken och fråga SKULLE DU ANSTÄLLA EN PERSON SOM HAR BARA MOTORSÅGS KÖRKORTET och inget mera.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32205
knaggen skrev:ja hoppsan att en dator kan se var kvistansvllningarna ligger på en mantel yta av en stam det är och för blir en gåta som ingen har lyckats lösa en klantig förare kommer alltit att vara klantig om man bara tittar på en dator som endast mäter LÄNGD OCH DIAMETER

Hur skall jag veta att den som kör i min skog kan det?

knaggen skrev:men det är dettqa jag oponerar mig i mot när dom som tar ett motorsågs körkort TROR att dom kan så MYCKET jag vet för jag har sett härjningar efter en sån person och flera jag har kört ut efter såna som tror att dom kam hantera en motorsåg efter dom har tagit det förbenade skit kortet och det är här som dom som instruerar talar om för vederbörande att dom föortfarande är en stor nolla i skogen jag har gjort det med många och då ställer dom sig undran men jag har ju tagit motorsågs körkortet så då kan jag väl allt.
M4ern här ser man vad det blir galet när dom TROR som gammla kärringar gör mellan 11 och 1 på söndagar sen när man försöker att förklara för dom att ni kan ingenting då blir dom förbanade men som sakt jag brukar ge dom något gott att bita sen brukar dom inte vara så kaxiga utan mera som dom skall JAG KAN INGENTING så dom får tillbaka den inställningen sen kan ma vända på steken och fråga SKULLE DU ANSTÄLLA EN PERSON SOM HAR BARA MOTORSÅGS KÖRKORTET och inget mera.

Det är väl knappast motorsågskörkortet som gör att de brister i självinsikt, eller?

I den grupp jag gick insåg de flesta sina begränsningar, och det var just därför de valde att ta körkortet. Några som arbetar som entreprenörer tyckte att kortet var bra för att få en tankeställare och bli mer medveten om fel man ggör av slentrian och dåliga vanor. Dessutom gav det tips för att göra arbetet mer säkert, även om de kände till de flesta risker som kan uppkomma.

Det som gör mig mer orolig är alla som säger att
Någon person skrev:Det därskräp motorsågskortet inte ger något. Det är bara några som vill tjäna pengar.


Det finns i grund och botten ett syfte; Att öka kunskapen vid motorsågsanvändning. Speciellt viktig för den självverksamme. Så visst gör det nytta.

Med det resonemang du fört kan vi lika gärna avskaffa körkortet, för jag känner till flera personer som kör långt över sin förmåga (och dessutom utsätter andra för stor fara). Dem tror att de kan köra hur bra som helst bara för att de tagit B-körkort.

//.D

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32207
Sundhult skrev:
knaggen skrev:ja hoppsan att en dator kan se var kvistansvllningarna ligger på en mantel yta av en stam det är och för blir en gåta som ingen har lyckats lösa en klantig förare kommer alltit att vara klantig om man bara tittar på en dator som endast mäter LÄNGD OCH DIAMETER

Hur skall jag veta att den som kör i min skog kan det?

knaggen skrev:men det är dettqa jag oponerar mig i mot när dom som tar ett motorsågs körkort TROR att dom kan så MYCKET jag vet för jag har sett härjningar efter en sån person och flera jag har kört ut efter såna som tror att dom kam hantera en motorsåg efter dom har tagit det förbenade skit kortet och det är här som dom som instruerar talar om för vederbörande att dom föortfarande är en stor nolla i skogen jag har gjort det med många och då ställer dom sig undran men jag har ju tagit motorsågs körkortet så då kan jag väl allt.
M4ern här ser man vad det blir galet när dom TROR som gammla kärringar gör mellan 11 och 1 på söndagar sen när man försöker att förklara för dom att ni kan ingenting då blir dom förbanade men som sakt jag brukar ge dom något gott att bita sen brukar dom inte vara så kaxiga utan mera som dom skall JAG KAN INGENTING så dom får tillbaka den inställningen sen kan ma vända på steken och fråga SKULLE DU ANSTÄLLA EN PERSON SOM HAR BARA MOTORSÅGS KÖRKORTET och inget mera.

Det är väl knappast motorsågskörkortet som gör att de brister i självinsikt, eller?

I den grupp jag gick insåg de flesta sina begränsningar, och det var just därför de valde att ta körkortet. Några som arbetar som entreprenörer tyckte att kortet var bra för att få en tankeställare och bli mer medveten om fel man ggör av slentrian och dåliga vanor. Dessutom gav det tips för att göra arbetet mer säkert, även om de kände till de flesta risker som kan uppkomma.

Det som gör mig mer orolig är alla som säger att
Någon person skrev:Det därskräp motorsågskortet inte ger något. Det är bara några som vill tjäna pengar.


Det finns i grund och botten ett syfte; Att öka kunskapen vid motorsågsanvändning. Speciellt viktig för den självverksamme. Så visst gör det nytta.

Med det resonemang du fört kan vi lika gärna avskaffa körkortet, för jag känner till flera personer som kör långt över sin förmåga (och dessutom utsätter andra för stor fara). Dem tror att de kan köra hur bra som helst bara för att de tagit B-körkort.

//.D

tror inte jag har några problem med 29års yrkes erfarenhet och inte ett tillbud och en riktig skogbruks utbildning i botten har du någon invändning ???


ett mototrsågs körkort kan inte hjälpa att man blir säkrare säg det till träden och skulle man göra som dom gör i B provet tja då kan man nog syssla med annat så med andra ord så har du kommit till nivå A vedhuggnig i din strävan efter mera kunskap då tycker jag inte du skall svara mera om du bara sitter med A för då går det inte att föra en klok dialog då du inte har B

Och jag tycker att dom kan skrota motorsågs körkortet för det kommer att jämställas som en vapen licens har du inget kort så får du inte köpa en såg ??

Användarvisningsbild
Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32270
knaggen skrev:sen det med hangreppet där hade jag lite fel det är i den senaste boken där man kan se ett otillåtet tumgrepp och det är den högste kokokt som gör det och sådant skapar förtoende när det gäller säkerhet tror inte det för ser en kille ellr tjej detta och blir KUGGAD på grund av detta felaktiga grepp som finns i boken då är säker skog illa ute jag skall rekomendera det greppet när dom andra killarna skall köra upp och fan ta den som kuggar killarna den kommer inte att få det lätt så leta i boken .

1600 kr har jag sett som kurs avgift och vilken bonde betalar det för det är fortfarande till bönderna och dom själverksama som säker sog riktar sig till.


I boken har jag också sett det - till och med på framsidan. Mycket irriterande.

En kursavgift på 1600 kr var mycket billigt. En person som inte är beredd att betala 1600 kr för några dagars utbildning vet inte vad saker kostar och avstår han för kurser pga ett så lågt pris får han leva i okunskap i resten av livet. Svenskar är så bortskämda med att få gå gratis i skolan. Många fattar inte hur dyrt det är att gå i skola/utbildning utan tar det bara som en självklarhet.

Du skrev också om att det bedömdes olika på olika platser. Det skall självfallet inte vara så. Därför arrangeras det träffar för oss instruktörer årligen där vi får "kallibrera" vårt sätt att bedömma. Andra irriterar sig på att reglerna är för detaljerade - "allt är på mm när". Men det är ju just för att det inte skall bli godtyckligt och olika.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).