Sida 1 av 2

Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 08:44
av AnPe_aplog
Köpte ett repobjekt, Husqvarna 346XP, för ett par år sedan. Den är hopplös att justera förgasare på. Startar och går, men tjuvstannar på tomgång titt som tätt. Bytt bränsleslang och membransats. Har funderat om jag har nåt problem med "mellanstycket" mellan förgasare och cylinder.
I helgen när jag körde med den noterade jag att den påverkas av läget. Om jag vänder den upp-och-ner, så stannar den. Man får dra ett antal ggr innan den startar igen. Såg i en annan tråd någon som nämnde att problem med vehustätningar kunde ge symptom att den påverkas av läget på sågkroppen.
Någon som har tips? Om det är vehustätningar, vad/hur mycket ska man byta då?

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 09:50
av Orsa
Mellanstycket ska du kolla så att det är tätt. Hade för länge sen en Norlett/Partner där mellanstycke och skruvarna/genomgående lirade så illa ihop att det blev tjyvluft när sågen blev varm. Skruvarna bottnade precis i cylindern. Det var tätt när sågen var "ny". Sen torkade/krympte mellanstycket med tiden. Filade av bultarna ett par mm så man kunde dra extra och allt blev bra. Men det var på den konstruktionen det.
Byt båda packboxarna men det ska väl räcka, om det mekaniska ser ok ut. Att läget skulle påverka otäta packboxar förstår jag inte.
Kolla så du inte har vinterluft i filtret.
Kolla soppaslangens skick och placering i tanken liksom mörtsilen.
Upp-och-ner-läge och stopp på en såg är väl inte ett större bekymmer tycker jag. Försöker undvika underuppsågning.

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 13:13
av AnPe_aplog
Har bytt bränsleslang och filter. Så det borde inte vara ett problem. Lutar mer o mer åt att köpa nya delar mellan förgasare och cylinder. Byta allt där, och se om det blir bra.
Att sågen stannar när den är "upp-och-ner", är ett helvete. När man ställer ifrån sig den, och den tippar omkull, så stannar den.
Nåt bra tips på var man kan beställa delar on-line?

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 17:24
av totte
Orsa skrev:Att läget skulle påverka otäta packboxar förstår jag inte.


Vevaxeln har alltid ett lite spel i sidled. När sågen läggs på sidan så åker vevaxeln ner mot lagret och vevskivan tätar till mot yttre lagerringen. Om det då är en läcka i packboxen så blir den delvis tätad, blandningen blir lite fetare och varvet sjunker. Nu beror det ju på om båda tätningarna läcker, och hur mycket, hur den exakt beter sig, men har man läckande vevaxeltätningar så kan man utgå från att sågen ändrar varv när den ändrar läge i sidled.

Däremot är det inte säkert att varvändring beror på dåliga tätningar. Det kan vara problem med bränsleslangar, framför allt om det är små sprickor i den i tanken. Kan bero på skräp i förgasaren som ändrar läge eller dålig åtdragning av förgasarfästet. Så innan man ger sig på att byta vevaxeltätningar bör man göra helt klart att hela bränslesystemet är i god ordning.

Bytat tätningar är småknepigt. Svänghjulet skall av och kopplingen. Ofta ett drev till oljepumpen som kan vara besvärligt att få loss. Olika på olika fabrikat och modeller. Vissa har tätningen hopbyggd med lagret, då måste sågen delas.

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 18:17
av Ldsaren
Samma med min Stihl 260 .som jag har skrivit om här förut .Samma tråkiga tomgång .hänger på vilken dag det är så att säga .Känslig vid lutning men bara ibland .Går alltid bra vi hög belastning. Jag har bytt förgasare o slang .vaccum provat vevhus med alla slangar med i detta .tät i 10 timmar på mätaren
Jättebra vissa dagar och kass andra dagar

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 20:16
av anersimyra
Min 346 betedde sig på liknande sätt, tomgången kunde vandra, och ibland stannade sågen. Problemet berodde på att två cylinderskruvar satt lösa.. :-bd

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 20:39
av SnorreP
Kämpade också med min 346xp hela vintern. Dålig tomgång, startade inte utan att dra 10-15 ggr. Bytte membran, läste om filter i tank som gjorde att luft inte kunde komma in. Jag vet inte hur många ggr jag skruvat isär den. Gav upp till sist och köpte en stihl.
Jag tycker inte att min 346:a har varit bra egentligen inte ens som ny för 10 år sen. Ingen primer, alltid trögstartad och andra irriterande småfel. Dålig tomgång och känslig för smuts i luftfiltret.
Mitt råd, köp en stihl, helst med primer och det bästa: utan justerskruvar :smile:

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 21:06
av traktorz
Klart att den stannar, om du vänder den upp och ner, ty tanklodet följer inte med. Speciellt med gamla stela bränsleledningar. Förmodligen har du en undermålig bränsletillförsel, så mycket riktigt kan det löna sig med en renoveringssats till förgasaren, såsom membran och nål. Tyvärr hjälper inte det alltid, vilket vi nyligen fick erfara med vår Stihl MS362. Trots membranbyten mm. så tjuvstannade sågen fortfarande på tomgång och var tokig på justering av L/H-nålarna. Själv trodde jag vevhustätningarna var problemet, men icke. Det behövdes en helt ny förgasare till att lösa problemet, vilket inte blev så billigt i slutändan.

Vi har även en gammal CS2152 från 2004, som förutom vevhusutfyllnaderna i stort sett är ganska lika med en HVA346XP. Den går bra, har dock bytt tankventilation, membran och bensinslangar och tändstift, samt sotat densamma. Nu 13 år och "still going strong".

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 21:56
av AnPe_aplog
har bytt bränsleslang filter och membransats. Borde inte vara det. Någon som vet om man kan få tag på en ny förgasare för en billig peng?
Ska även byte mellanstycket mellan förgasare och cylinder. Om det inte hjälper så kanske jag får kolla tätningarna.
Det är inte så att jag är beroende av att den fungerar. Har fler sågar. Men det går ju lite prestige i att få den att gå också.

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 21:59
av Ldsaren
Köpte förgasare för 450 med moms på Svens maskin . Dessa har funkat på andra sågar .Svår eller omöjligt att rengöra en förgasare. Det sitter backventiler som man inte kommer åt i

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 22:01
av anersimyra
Har du kollat skruvarna till cylindern? Att de lossar är inte helt ovanligt på 346, och ger symptomen som du beskriver.

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: mån 22 maj 2017, 22:03
av Ldsaren
Tryck eller vaccum sug vevhuset .plugga ut o in sug i slangen för förgasaren

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstal nnar

Postat: ons 24 maj 2017, 18:39
av MartinH
Jag har en 353:a där det är svårt att få tätt mellan förgasaren och cylindern, alltså mellanstycket. Fick tipset att skära bort plastlåsningen som klämmer åt gummit över insugningsröret på cylindern och sätta dit en smal slangklämma istället.

Har inte hunnit göra det än men det lät som en bra lösning.

Min 353:a har lite dåligt med kraft i sig tycker jag.

Mvh
MartinH

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstal nnar

Postat: ons 24 maj 2017, 20:41
av johan eriksson
MartinH skrev:Jag har en 353:a där det är svårt att få tätt mellan förgasaren och cylindern, alltså mellanstycket. Fick tipset att skära bort plastlåsningen som klämmer åt gummit över insugningsröret på cylindern och sätta dit en smal slangklämma istället.

Har inte hunnit göra det än men det lät som en bra lösning.

Min 353:a har lite dåligt med kraft i sig tycker jag.

Mvh
MartinH


Det är en bra lösning, om jag inte minns fel så är det så jag fick med från min handlare när jag köpte nytt insug, tror det är en ändring från fabrik.

Re: Husqvarna 346XP - tjuvstannar

Postat: ons 24 maj 2017, 22:17
av MartinH
Det stämmer nog, det finns en uppgradering när det gäller insugningsröret till 346/353:an.

Mvh
MartinH