Motorsåg och handhållet

Partner R5?? tyristor motorsåg problem

19 inlägg 7718 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner R5?? tyristor motorsåg problem

Karl58  
#454179 Hej på dig röjar kalle
Jadu jag vet inte om det är en R522 eller en R523 jag har ......men nu blir jag lite förvirrad .......om vevhustätningen är dålig skulle då sågen inte ens starta med stargas ?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R5?? tyristor motorsåg problem

johan eriksson  
#454185 Då ska vi se. Det ser ut som på översta bilden, den gröna spolen på bilden ersätter båda de befintliga. På en del cylindrar så passar den rakt mot cylindern, en del får man behålla bygeln som den sitter på. Ska ta och leta fram en såg jag har någonstans och kolla lite mer i detalj hur det blir.
Om du vill kolla om du har en 522 eller 523 så kan du lossa ljuddämparen och mäta diameter på cylindern.
522 har 44mm och 523 har 48mm

1494177468_img_7355.jpg


1494177468_img_7357.jpg


1494177468_img_7358.jpg

Avatar Fallback

Re: Partner R5?? tyristor motorsåg problem

röjar kalle  
#454209 Vet ej med start gas men vi hade ett elände med dom där 523 orna vi hade.Dom gick hur bra som helst första tanken eller tills man stängde av dom när dom var varma.Så fort dom hade kallnat gick dom igen.Så man fick tanka i flykten så att säga.Sen efter mycket om och men visade sig att dom var otäta i vevhus tätningarna.Nu är det inte säkert att det år det som är felet.Men när jag hörde din beskrivning den stämmer in klockrent så det kan vara värt att kolla.

Användarvisningsbild

Re: Partner R5?? tyristor motorsåg problem

Karl58  
#454514 Tack för bilderna johan !
Nu är i.v.f. felsökningen klar efter en del pillande tog jag fram en tändspole från en bil att provade att koppla in den och ser man på.....ordentlig gnista finns nu och sågen startar som ett skott, ( m.a.o. tyristorn är helt okey ) har kört sågen ordentligt varm och startat om ett antal gånger utan problem.

Finns det någon här på forumet som möjligen har en passande tändspole liggande på hyllan så är jag mycket intresserad av att köpa den, visst det finns att köpa på e-bay men leveranstiden är för lång

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).