lör 06 maj 2017, 22:03#454057
Traktorz svar i denna tråd är ju "klockrent", så står det i min El-lära-bok också.
Rolf hänvisar till Logosol hemsida. Om det är rätt avskrivet exempel där 4 kW märkeffekt, kan bli 12 hp, så bör man observera att 12 hp ju "bara" är = 8,8 kW. Om man är ouppmärksam kan det ju verka bättre än det verkligen är.
Ett helt annat exempel som man kan tänka på vid jämförelser bensinmotorer - elmotorer är följande:
En bensinmotor har ofta en varvtalsregulator som försöker hålla det inställda varvtalet via gasspjället. Om motorn är inställd på det varvtal där max effekt anges och arbetar med lätt belastning, och plötsligt utsätts för ökad belastning, händer följande: varvtalet sjunker, regulatorn ökar gaspådraget men med viss eftersläpning. Om då varvtalet hunnit sjunka 500 varv då gasspjället når fullt öppet läge, "finns inte märkeffekten där" och motorn kanske "dör" helt.
En elmotor svarar omedelbart på belastningsändringar och har också fördelaktigare vridmomentkaraktär.
Elverk för växelström har ibland motorer med effekten angiven vid 3600rpm. Det är det varvtal som gäller för att få ut 60 Hz som är standard i USA. Här i Europa har vi ju 50 Hz, motorn är då nedställd till 3000 rpm och ger kanske inte den effekt som man tror sig ha.