Sida 1 av 2

Jonsered 2040

Postat: sön 30 apr 2017, 12:22
av DalslandsAnders
Hejsan!
Är ny på detta forum ,blev medlem för att vi har precis köpt ett ställe där det är några hektar skog!
Har en motorsåg ,som jag haft ganska länge ,o används sporadiskt.
O den har ju funkat att använda i trädgården ,lite ved m.m
Men nu kommer den behöva gå ganska hårt ,då skogen inte skötts dom senaste 15 åren.
Den går bra ,men pallar den med lite hårdare körning ,eller är det en ren hobbysåg?
Har sökt info ,men hittar väldigt lite ,så jag vet ju inte mycket om den.
Någon mer som har en sådan o har åsikter?
Det är alltså en Jonsered 2040
Tackar på förhand!

Re: Jonsered 2040

Postat: sön 30 apr 2017, 13:13
av totte
Har för mig att det är en konsumentsåg från 90-talet och i så fall inte mycket att ta till för hårt skogsarbete. Skaffa något nytt i proffsklass och behåll den här som reservsåg. Vad du skall ha är sen en fråga om vilken typ av skog det handlar om, t ex mycket grovt eller mycket klen förstagallring.

Re: Jonsered 2040

Postat: sön 30 apr 2017, 22:26
av jannee
Sätt bara i ett större drev (öka kedjehastigheten) kör sedan med den så länge den håller.
Bättre kvalitet i den sågen än många av dagens nymodigheter.

Re: Jonsered 2040

Postat: mån 01 maj 2017, 16:47
av DalslandsAnders
Tack för svaren!
Jag kör vidare på den tills vidare tror jag.
Skall ju inte avverka en hel skog ,utan det är några vinfällor ,o lite allmän gallring.
Skulle den ge sig så får jag lösa det då.
Den går väldigt bra förutom linhjulet gav sig igår.....
Tack för era svar!

Re: Jonsered 2040

Postat: ons 10 maj 2017, 17:42
av DalslandsAnders
Jag skrev ju att den gick så bra....det var nog en lögn!
Skulle testa den lite hårdare ,o då märkte jag att allt inte är som det ska!
Den startar lätt ,men den har lite fenomen för sig.
Lutar jag sågen så ökar varvet på den ,lutar jag tillbaka den rakt ,så sjunker varvet.
Den varvar ganska bra ,men inte när den får motstånd ,då vill den dö.
Inte så konstigt ,med tanke på att den inte använts riktigt på snart 10 år.
Har ju bara startat den med jämna mellanrum ,utan några större tester.
Så vad tror ni?
Gamla torra spruckna packningar? Membran?
Har bytt bensinslang o lod.
Det är väl kanske bara att beställa packningssats o byta alla i förgasaren?
Vill ju inte lägga mycket pengar på denna sågen ,men packningar är ju billigt!
Ha en trevlig kväll!

Re: Jonsered 2040

Postat: ons 10 maj 2017, 17:51
av tallen100
Låter som du har läckande vevaxeltätningar, då brukar det ändra gång när man vänder på sågen.
Den får då för mager bensinblandning och slutar med att den skär småningom, ganska mycket besvär att klyva sågen och byta dessa, det är den knappast värd... om du inte är sugen på att göra en renovering för nöjes skull förstås :d

Re: Jonsered 2040

Postat: ons 10 maj 2017, 18:07
av DalslandsAnders
Det kan vara så illa ja.
Ja ,vill ju inte kosta på den något större.....
Men provar att byta packningssatsen ,det är ju billigt!
Annars får jag kolla efter något annat att såga med.
Håller ögonen öppna redan nu.....

Re: Jonsered 2040

Postat: ons 10 maj 2017, 18:28
av valtra121A
Kolla så att den korta gummislangen som sitter mellan förgasare o cylindern är hel, den brukade spricka sönder helt minns ja från den tiden jag hade en sån.... Blir ungefär samma symptom som du beskriver då...

Re: Jonsered 2040

Postat: fre 12 maj 2017, 14:48
av Mange
Kolla även tätning för impulsledningen mot cylindern ät inte ovanlit de är otöta,

Re: Jonsered 2040

Postat: fre 12 maj 2017, 16:40
av DalslandsAnders
Hittar ingen slang mellan förgasare o cylinder.
Impulsledning?'Har mycket att lära hör jag.
Har skruvat mycket motorer ,dock inte sådana här :)

Re: Jonsered 2040

Postat: fre 12 maj 2017, 19:28
av totte
Impulsledning är en kanal som leder vevhustrycket till pumpmembranet i förgasaren. Genom tryckväxlingarna drivs membranet att pumpa fram bränslet.

I många fall finns den ledningen endast som ett extra litet hål i förgasarflänsen, annars som en separat slang från vevhuset. Vet inte hur 2040 ser ut.

Re: Jonsered 2040

Postat: fre 12 maj 2017, 22:39
av Mange
2040 har ett hål i cylidern där ett rör i förgasarfästet går in och tätas med en bit gummi ofta en slangbit.
Samma som många andra såg..

Gummi slangen Valtra121A hänvisar till är insugningsrör mellan förgasarfäste och cylinder.
Ingen dum konstruktion i sig men de åldras och påverkas av lite allt möjligt..

Re: Jonsered 2040

Postat: fre 12 maj 2017, 23:05
av Aayden
Här kan du hämta endel bra sprängskisser på hur sågen ser ut samt reservdelsnummer http://www.jonsered.com/se/support/down ... 40&types=I

Re: Jonsered 2040

Postat: lör 13 maj 2017, 17:53
av valtra121A
"Slangen" är egentligen en gummihylsa, ca 25 mm lång o kanske 20 mm i diameter. Impuls slangen kommer ja inte ihåg, men den är betydligt klenare o sitter alldeles intill där emellan förgasare o cylindern....

Re: Jonsered 2040

Postat: lör 13 maj 2017, 18:07
av Mange
Där finns ingen impuls slang utan en ledning, ett rör fast i förgasarfästet. Där röret går in i cylindern tätas det med en gummibit/liten slangbit.

Insugsröret/gummit heter 5300298-04
Impulsledningens tätning heter 5300191-71