Motorsåg och handhållet

Stihl Vs. Hva

23 inlägg 22389 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32087
Ekhagas trädfällning skrev:
knaggen skrev:575 den skit sågen kommer dom inte att få ordning på ens om dom ber till högre makter har inte varit med om en sämre såg det finns inget i den som har med fart att göra men den skulle nog passa en komunalre som inte har brottom men en proffisionel skogs arbetare så är den totalt kass det är som jag säger den brummar lite sen är det inget mera .


Den beskrivning som du ger på 575 på minner mig om vad jag känner inför 339. Den brummar, inget högt varv, kommer inte upp i varv så fort heller. Är det någon som är nöjd med sin 339? Själv har jag en Stihl ms 200 vilket jag tycker är en helt annan såg än Hq 339 även om det på pappret är samma vikt och samma styrka.

känner några stycken som tycker det samma om 339 brummar men det händer inget sen när dom gör testerna så har dom väl en som går på anabola= inte aspen utan vanlig 99 från shell skulle jag tro eller någon annan typ av racing soppa för att få ut dom sissta hk ur en dålig motor

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
XPG  
#32179 Ähh Sthil på krogen och Husqvarna i skogen :lol:

Användarvisningsbild
totte  
#32181
XPG skrev:Ähh Sthil på krogen :lol:


Så du käkar med gaffel och Stihl då? Byt till nån krog med mörare biff! :lol: :wink:

Avatar Fallback
peter399  
#32482
Ekhagas trädfällning skrev:
maccall skrev:Hade du däremot varit och tittat på segmentet ovan, runt 60cc, och jämfört 357/2156 med 361 så hade situationen varit den omvända, där har de svenska sågarna, svårt att vinna en jämförelse.

Man måste ha en blandad flock om man vill ha det bästa... :D


Intressant... jag är just på väg att byta ut min Hq 254 mot en såg i 60 eller 70 cc klassen. Vad är det på Stihl 361 som är bättre än Hq357/2156?


En fjäder i hatten för 357/2156 är ju att du redan har en 254 och en 346. Så du kan använda de kedjor och svärd du redan har. Kör du Stihl måste du köpa Stihls svärd. Förmodligen har 361:an bra luftrening jämfört med äldre Stihl som är helt kass, men förmodligen fortfarande inte i klass med air injection hos HVA. Annars är ju 361:an en väldigt bra såg som redan sagts.
Bästa är ju att prova båda.

Avatar Fallback
hejmer  
#32485
peter399 skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:
maccall skrev:Hade du däremot varit och tittat på segmentet ovan, runt 60cc, och jämfört 357/2156 med 361 så hade situationen varit den omvända, där har de svenska sågarna, svårt att vinna en jämförelse.

Man måste ha en blandad flock om man vill ha det bästa... :D


Intressant... jag är just på väg att byta ut min Hq 254 mot en såg i 60 eller 70 cc klassen. Vad är det på Stihl 361 som är bättre än Hq357/2156?


En fjäder i hatten för 357/2156 är ju att du redan har en 254 och en 346. Så du kan använda de kedjor och svärd du redan har. Kör du Stihl måste du köpa Stihls svärd. Förmodligen har 361:an bra luftrening jämfört med äldre Stihl som är helt kass, men förmodligen fortfarande inte i klass med air injection hos HVA. Annars är ju 361:an en väldigt bra såg som redan sagts.
Bästa är ju att prova båda.
?? Stihl har väl samma lilla fäste som HVA så varför skulle de behövas andra svärd o kedjor?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32496 Stihl's fäste är inte samma. Kanske på de billigaste hobby sågen, men inte på de andra.

Ex.

Stihl 026 har bredare fäste än 254.

Jag visar dig nästa gång om du påminner mig.

Användarvisningsbild
maccall  
#32534
Mange skrev:Stihl's fäste är inte samma. Kanske på de billigaste hobby sågen, men inte på de andra.

Ex.

Stihl 026 har bredare fäste än 254.

Jag visar dig nästa gång om du påminner mig.



Nä, Stihls lilla, "3005" på Stihlspråk, är inte samma som Husqvarnas lilla.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32547 sedan så sitter väl även oljematnings hålet på svärdet fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).