Motorsåg och handhållet

Stihl Vs. Hva

23 inlägg 22404 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl Vs. Hva

Valmet830.3  
#31850 Funderar på att skaffa en ny såg och har börjat titta lite på stihl.

Vad i Stihls sortiment motsvarar bäst Hva 346xpg?

Synpunkter på stihl i övrigt? Servcie, underhåll, kvalite mm.?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl Vs. Hva

maccall  
#31854
Valmet830.3 skrev:Funderar på att skaffa en ny såg och har börjat titta lite på stihl.

Vad i Stihls sortiment motsvarar bäst Hva 346xpg?

Synpunkter på stihl i övrigt? Servcie, underhåll, kvalite mm.?



Stihls snabba "kvistare" i 50cc-klassen är ms260. Men medans Husqvarna/Jonsereds modell är en ny variant av en modern såg är Stihls såg snarast en halvgammal variant av en riktigt gammal såg. Jämfört med 346 har den sämre luftfiltrering, mer vibrationer, aningen sämre ork och är inte alls lika snabb och villig att varva. Jag säger inte att det är en dålig såg, det är bara det att det är en 18 år gammal modell som nu behöver få avlösning, och jämfört sida vid sida med en 346/2153 finns det ingenting som talar för en 260.

De enda skälen är kanske om du redan har andra Stihl, känner till och tycker om dem, samt kanske har delar och grejor som passar flera sågar, eller om din Stihlhandlare är alldeles fantastisk medans din Husqvarna/Jonseredshandlaren är dum i huvudet. Kvaliteten är det inte heller något fel på, Stihl anses internationellt hålla samma eller bättre kvalité jämfört med Husqvarna.

Det är en helt OK slitvarg, bra som hållbar vedsåg för icke-proffessionella, det är lätt att hitta delar till den, det är just bara om man ställer den bredvid en 346/2153 och jämför som den faller platt till marken.

Å eftersom jag har både en 026 och en 2147 så tycker jag att jag kan uttala mig... :D

Avatar Fallback

Re: Stihl Vs. Hva

Valmet830.3  
#31855
maccall skrev:
Valmet830.3 skrev:Funderar på att skaffa en ny såg och har börjat titta lite på stihl.

Vad i Stihls sortiment motsvarar bäst Hva 346xpg?

Synpunkter på stihl i övrigt? Servcie, underhåll, kvalite mm.?



Stihls snabba "kvistare" i 50cc-klassen är ms260. Men medans Husqvarna/Jonsereds modell är en ny variant av en modern såg är Stihls såg snarast en halvgammal variant av en riktigt gammal såg. Jämfört med 346 har den sämre luftfiltrering, mer vibrationer, aningen sämre ork och är inte alls lika snabb och villig att varva. Jag säger inte att det är en dålig såg, det är bara det att det är en 18 år gammal modell som nu behöver få avlösning, och jämfört sida vid sida med en 346/2153 finns det ingenting som talar för en 260.

De enda skälen är kanske om du redan har andra Stihl, känner till och tycker om dem, samt kanske har delar och grejor som passar flera sågar, eller om din Stihlhandlare är alldeles fantastisk medans din Husqvarna/Jonseredshandlaren är dum i huvudet. Kvaliteten är det inte heller något fel på, Stihl anses internationellt hålla samma eller bättre kvalité jämfört med Husqvarna.

Det är en helt OK slitvarg, bra som hållbar vedsåg för icke-proffessionella, det är lätt att hitta delar till den, det är just bara om man ställer den bredvid en 346/2153 och jämför som den faller platt till marken.

Å eftersom jag har både en 026 och en 2147 så tycker jag att jag kan uttala mig... :D




Då var det nog slutfunderat.. ;) 346:an känns som ett säkrare kort..

   TS
Användarvisningsbild
maccall  
#31858 I just den klassen ligger Stihl tyvärr lite efter just nu, och eftersom 260 säljer bra globalt sett och de antagligen tillverkar den ganska biligt numera har de inte tagit fram någon ny modell. Kommer säkert en lagom till de nya avgaskraven om ett par år.

Hade du däremot varit och tittat på segmentet ovan, runt 60cc, och jämfört 357/2156 med 361 så hade situationen varit den omvända, där har de svenska sågarna, svårt att vinna en jämförelse.

Man måste ha en blandad flock om man vill ha det bästa... :D

Användarvisningsbild
Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31881 Om man går ner en model och jämför Hq 339 med Stihl 200 så vinner Stihlen men hästlängder enligt min erfarenhet. Jag jobbar bla på ett naturbruksgymnasium där vi köpte in 10 st Hq 339. De går inte alls som Stihl 200 (har egen själv). Dessutom gick de så dåligt i början att vi fick lämna tillbaka dem för justering av förgasare.

Hq 346 har jag själv och är mkt nöjd med den, har inte provat Stihl 260 i någon större omfattning så jag kan inte säga så mycket där. Men en kommentar till tidigare inlägg. Det är väll fel att jämföra 346 med 026. 026 är ju gammal och 346 är ny. Jämför 260 med 346.

Från mekanikern på skolan hör jag att det är mindre fel och strul på Stihl sågarna än på Hq - generellt på motorsågar och röjsågar.

Användarvisningsbild
Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31882
maccall skrev:Hade du däremot varit och tittat på segmentet ovan, runt 60cc, och jämfört 357/2156 med 361 så hade situationen varit den omvända, där har de svenska sågarna, svårt att vinna en jämförelse.

Man måste ha en blandad flock om man vill ha det bästa... :D


Intressant... jag är just på väg att byta ut min Hq 254 mot en såg i 60 eller 70 cc klassen. Vad är det på Stihl 361 som är bättre än Hq357/2156?

Användarvisningsbild
maccall  
#31887
Ekhagas trädfällning skrev:Hq 346 har jag själv och är mkt nöjd med den, har inte provat Stihl 260 i någon större omfattning så jag kan inte säga så mycket där. Men en kommentar till tidigare inlägg. Det är väll fel att jämföra 346 med 026. 026 är ju gammal och 346 är ny. Jämför 260 med 346.


Om man jämför gamla 026 med den gamla 346/2147 så är de senare bättre sågar. De är modernare och Stihlen har blivit gammal.

Och om man jämför den nyare 260 med den nya 346/2153 så är Stihlen fortfarande gammal, medan de senare fortfarande är modernare.

I alla tre fallen rör det sig om att man ökat på cylinderstorleken, men medans det är tveksamt om det blev bra på Stihlen (det gjordes mest för att möta avgaskraven i USA) så är folk i allmänhet överens om att den redan tidigare utmärkta Husqvarna/Jonsereden blev ännu mycket bättre av uppgraderingen. Så hur man än jämför så tar inte Stihlen hem så mänga poäng. Det hjälper inte ens att ta den nyaste 260 mot den äldsta 346:an, det är ändå ett decennium av utveckling dem emellan.


Ekhagas trädfällning skrev:Från mekanikern på skolan hör jag att det är mindre fel och strul på Stihl sågarna än på Hq - generellt på motorsågar och röjsågar.


Så får man inte säga i Sverige... :wink:

Användarvisningsbild
maccall  
#31889
Ekhagas trädfällning skrev:
maccall skrev:Hade du däremot varit och tittat på segmentet ovan, runt 60cc, och jämfört 357/2156 med 361 så hade situationen varit den omvända, där har de svenska sågarna, svårt att vinna en jämförelse.

Man måste ha en blandad flock om man vill ha det bästa... :D


Intressant... jag är just på väg att byta ut min Hq 254 mot en såg i 60 eller 70 cc klassen. Vad är det på Stihl 361 som är bättre än Hq357/2156?


Å här lämnar jag pinsamt nog den fasta mark som "egen erfarenhet" kan vara, men det som är fakta är:

361 har aningen större motor, lite mer hästar samtidigt som den väger mindre (Husqvarna har det svårt med sanningen om vikten på de flesta av sina sågar). Dessutom kostar den mindre: 7000:- utan och 8000:- med värme i handtag och förgasare (å fortfarande väger den mindre...), 357XPG kostar 8700:-, 2156 8500:- utan och 9000:- med uppvärmning. Kanske inte har så stor betydelse för dig om du köper på firman, men för en privatperson är 20% ingen obetydlig prisskillnad.

Övrig hörsägen som jag gärna repeterar är:
De som provat bägge säger ofta att 361 känns smidigare i handen, och den är mycket snabb upp i varv, tom. snabbare än Husqvarnan.

Precis som i den förra jämförelsen säger jag inte att 357/2156 skulle vara dåliga sågar, bara att de ställda sida vid sida med 361 inte tar poäng i så många grenar.

Men naturligtvis kan det finnas andra skäl än de jag nämde som påverkar, hur trivs man med de olika handlarna, vill man ha samma märke som på sina övriga sågar eller vill man slippa det?

I den här matchen är inte heller vinnaren lika överlägsen som i den förra.
Senast redigerad av maccall sön 13 jul 2008, 12:50, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31932 Tack för intressant information. Jag skall testa själv först innan jag köper.

Mvh Martin

Användarvisningsbild
maccall  
#31933 Det är en helt överlägsen metod!

Användarvisningsbild

Testprotokoll från DLG och KWF

maccall  
#31936 Jag hade inte adresserna i huvudet förut, men om du är intresserad kommer här länkar till testprotokoll från två oberoende och välrenomerade tyska organisationer, som bland annat testar motorsågar. Det är inga åsikter, bara "stentråkigt" kontrollerande av de uppgifter om vikt och styrka som tillverkarna uppger, samt någon enstaka kommentar om konstruktion och funktion.

MS361: http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/pruefergebnisse/aagw/motorsaegen/3803_04.pdf

357XP: http://www.dlg-test.de/pbdocs/5047.pdf

Det är ju bra om man kan lite tyska för att läsa dem, men det är ju ingen skönliteratur precis, så det räcker nog med att man kan lite om motorsågar och törs gissa lite så förstår man bra ändå.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31937 sen husqvarnqa började med sitt emissions tjafs så har sågarna blivit sämmre mycket sämmre så vänta tills sthil börjar med så blir det ganska lika försök att få en motor att gå bara på luft ????

Användarvisningsbild
maccall  
#31938
knaggen skrev:sen husqvarnqa började med sitt emissions tjafs så har sågarna blivit sämmre mycket sämmre så vänta tills sthil börjar med så blir det ganska lika försök att få en motor att gå bara på luft ????


Så är det, men det är ju inte frivilligt från tillverkarnas sida. Kommer de inte med lösningar på utsläppen får de sluta sälja tvåtaktatare - så enkelt är det.

Husqvarna och Stihl följer varandra ganska väl med modellsläpp: I stora sågar har Stiihl sin 441 och Husqvarna sin 575. De har väl blivit på ett ungefär lika väl mottagna, de flesta som har dem tycker att de är OK, men de som har många sågar att jämföra med och de som är använder dem proffessionellt är måttligt imponerade. Tydligen är det nära värdelöst att modda dem också, det "tar" liksom inte på samma sätt som på de traditionella sågarna.

På småsågssidan har ju Husqvarna släppt de nya 2xx-sågarna och ett par modeller i 4xx-serien där 455 och 460 redan fanns: Alla är "frisklufts"-sågar, och jag tycker att de mindre 4xx-sågarna inte ser så illa ut på papperet som man befarade. Inga direkt imponerande siffror dock.

Stihl har i år lanserat nya modeller av gamla sågar: 171, 181 och 211. De ser inte heller så illa ut jämfört med de sågar de ersätter, men de är ju inte precis förbättringar, prestandamässigt sett.

Jag tror att det största problemet för 441 och 575 var att de ersatte sin respektive tillverkares mest populära och kanske mest lyckade såg, och eftersom ingen av dem var överlägsen den gamle varken i fråga om vikt eller prestanda så fick de mycket stryk bara för att föregångaren var så bra. De är nog ganska hyggliga sågar egentligen.

Det kommer säkert att lanseras flera fantastiska sågar igen, men det kanske tar ett par år innan tillverkarna lärt sig arbeta _med_ friskluftstekniken, inte trots den, så gillar man inte de nya skall men nog se till att köpa på sig en 2171 så länge de finns, det sägs att de också försvinner i höst.

Å andra sidan lär det då skall komma en förbättrad version av 575 som antagligen får heta 576 så den slipper det dåliga rykte som 575 lyckats bygga upp. Det är antagligen den som redan anonseras som Den Nya 575 på Husqvarnas webplatser men som inte går att köpa då alla handlare bara får tag i den gamla versionen...

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32050
maccall skrev:
knaggen skrev:sen husqvarnqa började med sitt emissions tjafs så har sågarna blivit sämmre mycket sämmre så vänta tills sthil börjar med så blir det ganska lika försök att få en motor att gå bara på luft ????


Så är det, men det är ju inte frivilligt från tillverkarnas sida. Kommer de inte med lösningar på utsläppen får de sluta sälja tvåtaktatare - så enkelt är det.

Husqvarna och Stihl följer varandra ganska väl med modellsläpp: I stora sågar har Stiihl sin 441 och Husqvarna sin 575. De har väl blivit på ett ungefär lika väl mottagna, de flesta som har dem tycker att de är OK, men de som har många sågar att jämföra med och de som är använder dem proffessionellt är måttligt imponerade. Tydligen är det nära värdelöst att modda dem också, det "tar" liksom inte på samma sätt som på de traditionella sågarna.

På småsågssidan har ju Husqvarna släppt de nya 2xx-sågarna och ett par modeller i 4xx-serien där 455 och 460 redan fanns: Alla är "frisklufts"-sågar, och jag tycker att de mindre 4xx-sågarna inte ser så illa ut på papperet som man befarade. Inga direkt imponerande siffror dock.

Stihl har i år lanserat nya modeller av gamla sågar: 171, 181 och 211. De ser inte heller så illa ut jämfört med de sågar de ersätter, men de är ju inte precis förbättringar, prestandamässigt sett.

Jag tror att det största problemet för 441 och 575 var att de ersatte sin respektive tillverkares mest populära och kanske mest lyckade såg, och eftersom ingen av dem var överlägsen den gamle varken i fråga om vikt eller prestanda så fick de mycket stryk bara för att föregångaren var så bra. De är nog ganska hyggliga sågar egentligen.

Det kommer säkert att lanseras flera fantastiska sågar igen, men det kanske tar ett par år innan tillverkarna lärt sig arbeta _med_ friskluftstekniken, inte trots den, så gillar man inte de nya skall men nog se till att köpa på sig en 2171 så länge de finns, det sägs att de också försvinner i höst.

Å andra sidan lär det då skall komma en förbättrad version av 575 som antagligen får heta 576 så den slipper det dåliga rykte som 575 lyckats bygga upp. Det är antagligen den som redan anonseras som Den Nya 575 på Husqvarnas webplatser men som inte går att köpa då alla handlare bara får tag i den gamla versionen...

575 den skit sågen kommer dom inte att få ordning på ens om dom ber till högre makter har inte varit med om en sämre såg det finns inget i den som har med fart att göra men den skulle nog passa en komunalre som inte har brottom men en proffisionel skogs arbetare så är den totalt kass det är som jag säger den brummar lite sen är det inget mera .

Användarvisningsbild
Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32081
knaggen skrev:575 den skit sågen kommer dom inte att få ordning på ens om dom ber till högre makter har inte varit med om en sämre såg det finns inget i den som har med fart att göra men den skulle nog passa en komunalre som inte har brottom men en proffisionel skogs arbetare så är den totalt kass det är som jag säger den brummar lite sen är det inget mera .


Den beskrivning som du ger på 575 på minner mig om vad jag känner inför 339. Den brummar, inget högt varv, kommer inte upp i varv så fort heller. Är det någon som är nöjd med sin 339? Själv har jag en Stihl ms 200 vilket jag tycker är en helt annan såg än Hq 339 även om det på pappret är samma vikt och samma styrka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).