Motorsåg och handhållet

Förbannade motorsåg!!

65 inlägg 62338 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449553 Vet inte om man har skyldighet eller ej o leta papper till kunder men är det kunder här o kopia behöver fram så löser det sig, det har hänt ett par ggr... Inte alltid man lyckas.. Där var en gök här o ville ha en kvittens på såg han inte köpt här. Det kunde jag inte hjälpa han med.
Letade en bra stund innan han kom på att det var nog ett internet köp. Han fick aldrig kvitto från det köpstället.
Trist för honom för han fick då ingen ersättning för sin stulna såg.

Alltid bra att spara kvitton på grejer...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Andreas99  
#449558 Hahahaha ja det var säkert värt ett försök från hans sida, trist att lägga tid på något man inte har sålt. Men förhoppningsvis minns han ditt försök när han behöver ny såg och vet vart han får bättre service än han förtjänar och åker å handlar av dig.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449561 Spelar inte så stor roll för min del. Men för hans egen del så hade det nog varit bra.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

halvproffs  
#449563 Han kanske inte ens köpt en såg? Köper man med kort och är medlem i affären så kan dom kolla upp det köpet. Även utan medlemskap kan det gå. Jaså, har det blivit 1års garanti för proffsen, va bra!

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Andreas99  
#449571 Är det olika garantier för olika användare? Hur funkar det? Det verkar konstigt och dåligt av tillverkaren. Jag garanterar att den fungerar om du inte använder den så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

anersimyra  
#449613
halvproffs skrev:Han kanske inte ens köpt en såg? Köper man med kort och är medlem i affären så kan dom kolla upp det köpet. Även utan medlemskap kan det gå. Jaså, har det blivit 1års garanti för proffsen, va bra!

Ett års garanti för företagare har det varit sen " Hedenhös " tid.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

Elfving  
#449623
Mange skrev:Vet inte om man har skyldighet eller ej o leta papper till kunder men är det kunder här o kopia behöver fram så löser det sig, det har hänt ett par ggr... Inte alltid man lyckas.. Där var en gök här o ville ha en kvittens på såg han inte köpt här. Det kunde jag inte hjälpa han med.
Letade en bra stund innan han kom på att det var nog ett internet köp. Han fick aldrig kvitto från det köpstället.
Trist för honom för han fick då ingen ersättning för sin stulna såg.

Alltid bra att spara kvitton på grejer...

Om man har koll på mailboxen så är internetköp väldigt bra ty kvittot ligger kvar där tills man aktivt väljer att ta bort det. Vet ingen internethandlare som inte skickar ett giltigt kvitto via e-post, har inte hänt mig än i af.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449627 Får aldrig kvitto som privatperson.
Möjligen ett nummer på frakten..

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449638
Andreas99 skrev:Är det olika garantier för olika användare? Hur funkar det? Det verkar konstigt och dåligt av tillverkaren. Jag garanterar att den fungerar om du inte använder den så mycket.


Egentligen inte konstigare än att bilar har garantier som gäller ett antal år eller max mil...

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Andreas99  
#449806
Zixten skrev:
Andreas99 skrev:Är det olika garantier för olika användare? Hur funkar det? Det verkar konstigt och dåligt av tillverkaren. Jag garanterar att den fungerar om du inte använder den så mycket.


Egentligen inte konstigare än att bilar har garantier som gäller ett antal år eller max mil...

Jo jag tycker att det är stor skillnad. Om jag skulle driva en firma som sysslar med röjning till 90% sen lite manuellhygge resten av tiden. Åh någon gång om året skulle jag fälla övergrovt med min stora såg, i övrigt använd den inte. Då får jag mindre garanti på den än om jag inte har en firma.
Ska man jämföra det med bilar så borde bilförsäljaren titta på vad din firma syssla med. Misstänker de att du kör med släp eller om du ska ha in en verkstadsinredning i bilen och alltid kommer åka tungt lastad, eller om det är en firma som jobbar i skogen så får man hälften av åren eller milen.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449852 Garantin är fabriks garanti. Ttt år är lång tid för att visa fabrikations fel. De visar sig rätt kvickt. Oftast redan vid säljservice om den får nåt sånt.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

Lassiter  
#450093 Det är tydligen tändspole som är sönder, pratade med servicekillen, dom har beställt en ny sån.
Tack för hjälp allihopa! För första gången felsökte jag en 2-taktare, och anser att jag har lärt mig mycket!
Det som var mest lärorikt att fast motorn ger gnista kan den vara så svagt att den kan inte starta motorn och att vid körning med skruvdragare fick jag gnista bara med låga varvtal.

:smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

Rosen  
#453540 En Husqvarna jag hade startade inte på grund av att tändboxen tappade kontakten med sågens stomme(sågens aluminium kropp), när man kom på felet så var det att skrapa rent kontaktytan och då gick sågen några dagar till.

Avatar Fallback

Re: Förbannade motorsåg!!

BGA  
#453763 Lite mer tvåtaktserfarenhet till trådskaparen:
Det kunde varit kilen i svänghjulet som gått sönder och svänghjulet inte varit på rätt plats och gnistan kommit vid fel tidpunkt. Har hänt mig på HVA sågen och ofta på B&S motorer som har aluminiumkil.
Använd aldrig grön 95. Den f,,,de alkoholen förstör alla gummidetaljer. Detta gäller alla äldre motorer som inte är gjorda för E95. Bäst mackbensin är SHELL 98 oktan. Heter "super V plus" nånting.
Bara för att du har gnista på ett löst stift är det inte säkert du har gnista när det sitter i motorn. Komprissionen kan "släcka" gnistan. Har för mig att man skall ha
5-10 mm gap för att prova gnistan på ett löst stift.

Användarvisningsbild

Re: Förbannade motorsåg!!

anersimyra  
#599389 En nyanställd på firman som jag jobbar åt tog i dag med sig sin egen 435 som köpts på maskinklippet. Den var enligt maskinklippet genomgången och justerad. Men sågen gick riktigt uselt varför han bad mig att ” ta en titt ” på den. Direkt kunde jag konstatera att både L och H skruven var öppnade 4 varv vardera.. =)) för övrigt gick det inte att justera sågen så att den gick som den skulle. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).