sön 02 apr 2017, 20:37#448523Är så förbannad på min Husqvarna 435 E! 😡 😡
Köpte 2-3 år sedan och har sågat 10 kubik ved varje vinter, förra vinter var den lite svårstartad, i år går det inte att starta överhuvudtaget.
Tänkte när jag köpte sågen att man satsar lite på kvalitén och inte köper den allra billigaste, och såklart nån kvalitetsmärke.
Vad kan det vara för fel, den ger bra gnista, har byt tändstift också, öppnad förgasare, och gjort rent.
Kan det vara membran? i så fall finns det nån nätbutik som säljer reservdelar eller ska man hitta nån återförsäljare?
Imorgon ska jag testa med starthjälp spray.
Kan så här ny såg går sönder?
Motorsåg och handhållet
Förbannade motorsåg!!
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
sön 02 apr 2017, 21:07#448529Byt bränsle filtret i tanken till och börja med.
sön 02 apr 2017, 21:09#448530Jag har byt färskt bensin, kör med macksoppa 95
Jag får försöka o hälla lite bensin till förgasaren.
Stiftet blir blöt, luktar också bensin.
Men jag undrar varför den var förra vinter svårstartad..?
Hur beter sig motor om membran är dålig?
Jag får försöka o hälla lite bensin till förgasaren.
Stiftet blir blöt, luktar också bensin.
Men jag undrar varför den var förra vinter svårstartad..?
Hur beter sig motor om membran är dålig?
TS
sön 02 apr 2017, 21:11#448531Kolla bensinslangarna och filtret i tanken. (Kalle hann först där) Så kollar du skruvar som håller förgasaren är ordentligt åtdragna, kolla också att cylindern sitter ordentligt fast med alla fyra skruvar.
Är membranen dåliga så blir den svårstartad och till slut går den inte alls. Inte alls otroligt att macksoppan gjort skada på slangar och/eller membran.
Membran kan du hitta lite varsomhelst, nu vet jag inte vilken förgasare som sitter i 435 E, men alla såghandlare värda namnet skall kunna ta fram membran till den. Och finns gott om platser på nätet, om du bara kollar vad det är för förgasare, fabrikat och modell.
Är membranen dåliga så blir den svårstartad och till slut går den inte alls. Inte alls otroligt att macksoppan gjort skada på slangar och/eller membran.
Membran kan du hitta lite varsomhelst, nu vet jag inte vilken förgasare som sitter i 435 E, men alla såghandlare värda namnet skall kunna ta fram membran till den. Och finns gott om platser på nätet, om du bara kollar vad det är för förgasare, fabrikat och modell.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
sön 02 apr 2017, 21:22#448534
ZAMA C1T-EL41 eller snarlik.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
totte skrev:Kolla bensinslangarna och filtret i tanken. (Kalle hann först där) Så kollar du skruvar som håller förgasaren är ordentligt åtdragna, kolla också att cylindern sitter ordentligt fast med alla fyra skruvar.
ZAMA C1T-EL41 eller snarlik.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se
sön 02 apr 2017, 22:19#448549Kör du med macksoppa som du skriver så har du nog problemet där då du endast verkar nyttja sågen säsongsvis för vedanskaffning. Vanlig bensin har nuförtiden väldigt dålig hållbarhet och kan ge förstoppning i förgasaren om sågen lämnas månadsvis med lite bränsle kvar som åldras. Den dyrare alkylatbensinen däremot har väldigt bra hållbarhet.
Så det är nog bättre att du förbannar bränslet du använt än sågen.
Så det är nog bättre att du förbannar bränslet du använt än sågen.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
sön 02 apr 2017, 22:36#448552En del har tydligen fått stora problem av macksoppan, men aldrig jag.
Använder macksoppa i allt från snöskoter till gamla motorsågar som ibland står ett år med bränsle i tanken och det har aldrig varit några bekymmer, är det någon såg som stått flera år så brukar jag hälla ur skvätten och fylla på nytt.
Sen har det bara varit att rycka igång, visst har man bytt något membran någon gång men det har varit gamla grejor som troligen har torkat upp även utan mackbensin
Använder macksoppa i allt från snöskoter till gamla motorsågar som ibland står ett år med bränsle i tanken och det har aldrig varit några bekymmer, är det någon såg som stått flera år så brukar jag hälla ur skvätten och fylla på nytt.
Sen har det bara varit att rycka igång, visst har man bytt något membran någon gång men det har varit gamla grejor som troligen har torkat upp även utan mackbensin
sön 02 apr 2017, 23:38#448556Vill du köpa förgasarsats på nätet så finns det här: http://www.skogsverktyg.se/Carburetors- ... 246:3.html
Men kolla över slangar och sånt först. Rekommenderar att när du testar att starta så häller du ett par teskedar bensin på luftfiltret. Obs att du inte skall stänga choken men ha gasen spärrad i startläge. Är tändningen OK så bör den hoppa runt några varv och t o m surra till ordentligt några sekunder.
Men kolla över slangar och sånt först. Rekommenderar att när du testar att starta så häller du ett par teskedar bensin på luftfiltret. Obs att du inte skall stänga choken men ha gasen spärrad i startläge. Är tändningen OK så bör den hoppa runt några varv och t o m surra till ordentligt några sekunder.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar