Sida 2 av 3

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 21:28
av röjar kalle
:-bd
johan eriksson skrev:
1489432861_img_6771.png

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 22:19
av Kristian84
johan eriksson skrev:Är inte brickan till drivning av oljepumpen?

JAAAA de är de ju[emoji4]

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 22:45
av Kristian84
Kristian84 skrev:
johan eriksson skrev:Är inte brickan till drivning av oljepumpen?

JAAAA de är de ju[emoji4]


Men om den brickan nyper över axeln kommer ju kedjan börja snurra

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 22:48
av Kristian84
När ja satte tillbaka pumpsrivnings brickan fick ja slå dit den med hammare och hylsa

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 22:50
av totte
Kristian84 skrev:
Kristian84 skrev:
johan eriksson skrev:Är inte brickan till drivning av oljepumpen?

JAAAA de är de ju[emoji4]


Men om den brickan nyper över axeln kommer ju kedjan börja snurra


Det gör den. Och nyper brickan mot axeln är det nåt fel på den, den skall, liksom kopplingstrumman rotera fritt så länge inte varvet ökar och kopplingen griper in. Hela konstruktionen är för att olja inte skall pumpas annat än när kedjan arbetar.

Red ut ordentligt vad det är som kärvar, det är enda sättet att få ordning på det.Och byt inget förrän du vet vad som är galet.

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 22:53
av källefall8
På en 435 tror jag knappast att det är smörjkanal i vevaxeln, dvs ska du smörja nållagret får du demontera kopplingen. Jag smörjer aldrig nållagret i vilket fall å låter man bli det så kommer kedjeoljan ner å då smörjer den. Det fungerar, jag behöver inte byta nållagret iaf.

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 22:55
av Kristian84
totte skrev:
Kristian84 skrev:
Kristian84 skrev:[quote="johan eriksson"]Är inte brickan till drivning av oljepumpen?

JAAAA de är de ju[emoji4]


Men om den brickan nyper över axeln kommer ju kedjan börja snurra


Det gör den. Och nyper brickan mot axeln är det nåt fel på den, den skall, liksom kopplingstrumman rotera fritt så länge inte varvet ökar och kopplingen griper in. Hela konstruktionen är för att olja inte skall pumpas annat än när kedjan arbetar.

Red ut ordentligt vad det är som kärvar, det är enda sättet att få ordning på det.Och byt inget förrän du vet vad som är galet.[/quote]

Då är de därför kedjan snurrar, VI FANN FELET[emoji106][emoji4]
De sitter en spiral fjäder på den, skulle man klippa av fjädern lite eller ska ja gå på med en borr?

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 22:56
av Kristian84
källefall8 skrev:På en 435 tror jag knappast att det är smörjkanal i vevaxeln, dvs ska du smörja nållagret får du demontera kopplingen. Jag smörjer aldrig nållagret i vilket fall å låter man bli det så kommer kedjeoljan ner å då smörjer den. Det fungerar, jag behöver inte byta nållagret iaf.


Ok, då är de inte så konstigt att de går så trögt[emoji4]

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 22:59
av totte
Kristian84 skrev:Då är de därför kedjan snurrar, VI FANN FELET[emoji106][emoji4]
De sitter en spiral fjäder på den, skulle man klippa av fjädern lite eller ska ja gå på med en borr?


Hur då sitter en spiralfjäder på den? Förklara eller visa bild annars är det omöjligt att svara.

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 23:07
av Kristian84
totte skrev:
Kristian84 skrev:Då är de därför kedjan snurrar, VI FANN FELET[emoji106][emoji4]
De sitter en spiral fjäder på den, skulle man klippa av fjädern lite eller ska ja gå på med en borr?


Hur då sitter en spiralfjäder på den? Förklara eller visa bild annars är det omöjligt att svara.

Delen som är gängad för att driva pumpaxeln, sitter de som en stål tråd lindad i skårorna som sen går i pumpaxeln. Men den kanske är där för att inte plasten skall slitas ut för fort.
De kanske är enklast att gå lös med en borr, och öka diametern på hålet något.

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 23:11
av totte
Ja om jag tolkar det rätt så är det alltså den tråden som fungerar som snäckdrev och driver oljepumpen. Förstår inte alls hur den skulle kunna gör att drevet går kärvt på vevaxeln.

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 23:36
av Kristian84
totte skrev:Ja om jag tolkar det rätt så är det alltså den tråden som fungerar som snäckdrev och driver oljepumpen. Förstår inte alls hur den skulle kunna gör att drevet går kärvt på vevaxeln.


De kan nog stämma, tänkte om den va i spänn så att den klämde ihop grejerna mot axeln, men då är de inte där de ligger utan i diametern på hålet.
Får skicka igenom en lämplig borr helt enkelt.

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: mån 13 mar 2017, 23:46
av Mange
Gör inte det. Då blir det värre. Det går säkert o rensa/jämna till. Annars byt!
Den har gått varm av en anledning. Plasten har smält och dragits ut vilket senare klämmer när den kallnat.
Att den finns är för att oljepump inte ska driva på¨tomgång. Mycket tomgångskörning gör att de inte får olja och går varma.
Även snålställda kan gå varmt.

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: tis 14 mar 2017, 06:51
av Kristian84
Mange skrev:Gör inte det. Då blir det värre. Det går säkert o rensa/jämna till. Annars byt!
Den har gått varm av en anledning. Plasten har smält och dragits ut vilket senare klämmer när den kallnat.
Att den finns är för att oljepump inte ska driva på¨tomgång. Mycket tomgångskörning gör att de inte får olja och går varma.
Även snålställda kan gå varmt.


De blir till att byta eller smörja upp den så gott de går mao.
Sågen blev ju lite bättre när ja tog isär grejerna och spruta på smörja.
Ska ta isär den idag igen och kolla.

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Postat: tis 14 mar 2017, 13:37
av Mange
Hur gammal är sågen?