Motorsåg och handhållet

Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

24 inlägg 12602 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

volvo_per  
#443217 Hej.

Håller på med stubbfräsning och innan man börjar fräsa så vill man ju ha så låg stubbe som möjligt. Går riktigt illa åt kedjorna att såga nästan i marknivå. Kör med min stora såg som är stihl 3/8 91 drivlänkar. En kedja kostar ca 400-500 kr. Såg att stihl har hårdmetall kedjor som jag fick köpa för ca 2400kr. Min fråga är om dom håller 5 gånger längre? Någon som testat dom?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Oregon MultiCut M21, M22, M73, M75, M91, M95

traktorz  
#443229 De blir också lätt slöa av grus och sten. Men inget vi kan slipa själva. Dåligt bett dessutom. Rekommenderar flera 36RS/36RM att ofta byta med istället för 36RD. Våra dyra 36RD slutar ofta tandlösa dessutom, då volframkarbid-skäret lätt brutits bort. Hellre skulle vi nästa gång testa Oregon M73/M75LPX MultiCut kedjor med tjockare kromskikt, som vi själv kan slipa.

Ref:
Hållbar kedja för att såga ner stubbarna
traktorz - Trött på sthil efter 15 år
Senast redigerad av traktorz tis 07 mar 2017, 22:23, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

Elfving  
#443232 För flera år sedan skaffade jag en hårdmetallkedja av annat fabrikat i syfte att ha till hands vid rivning av ett timmerhus. Alltid spikkör man någon gång och reklamen visade brandmän som sågade hejvilt i allt möjligt så jag trodde att detta var precis vad jag behövde.

Körde en tank i lättare gallring med denna av ren nyfikenhet innan rivningen. Rå och aggressiv karaktär, kändes vass men inte alls lika lätt att arbeta med som en "normal" kedja.

Tyvärr blev jag oerhört besviken på köpet när rivningsarbetet kom igång! Karbidtänderna lossnade en efter en vid spikkörning och tillslut fick jag nog och bytte till vanlig kedja. Kedjan gick inte många tankar innan den blev obrukbar.
Kedjan är jättebra så länge tänderna sitter kvar. Tyvärr är järnet i grov spik så pass segt att de spröda tänderna skadas eller lossnar! Möjligen kan det fungera bättre i jord och grus, men jag skulle rekommendera ett tiopack vanliga kedjor istället för ditt syfte. En vanlig kedja går att fila eller slänga, och du får många till priset av en karbidkedja.
Att brandmän använder denna typ av kedja beror troligen på att de använder dem som engångsartiklar och då är det bättre än vanlig kedja. Räknar man kostnaden i kronor för utförda kap så är det en katastrof att såga i något hårt med karbidkedja, troligen är kostnaden sekundär när det gäller att tjäna sekunder för att släcka bränder.
Tummen ner från mig! Köp en och utvärdera själv, men jag är tveksam...

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

MartinH  
#443256 Jag har använt vanliga kedjor och bytt hej vilt när jag stubbfräst, gamla 13" 0,325 vanligen. Sedan tagit hem kedjorna och slipat med min MAXX-slip :grin:

Fungerar bra för mig.

Det gäller också att hitta ett bra sätt att rengöra kedjorna innan slipningen, det geggar fast ganska bra på kedjan när man kör dom i stubbar och lite jord. Men det är värt det tycker jag då jag brukar använda stubbfräs modell större jordfräs och inte dessa ännu större stubbfräsar som man står bredvid.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443271 Det du har fått pris på er vel en RD3, det finnes en som skal va 10 ganger tuffare RDR som er den brandkåren anvender med MS 461-R.

"Specialsågkedja för de allra tuffaste insatserna som görs av brandkår och räddningstjänst (t.ex. trä med spikar, cement och pansarglas). Helbepansrade skärtänder med slagtåliga hårdmetallplattor"

I norge koster den 6300,- for 72 lenker (50 cm) . Bakdelen med RDR er at den kaster lett men til den prisen bør den holde noen stubber!

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

JensSkoog  
#443285 Har provat och blev besviken. Fem minuter bra bett och sedan halvdålig sågning med tryck på sågen :???:
Bättre att göra som "MartinH". Jag har några nästan slutkörda kedjor som jag använder.

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443322 Man kan byta och köra rätt mycket "Skrot kedjor" för 6300NKr.

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443327 Det är väl just under dessa svåra förhållanden som Oregons powersharp-system kommer till sin rätt? Alltså att det går löjligt snabbt att få upp skärpan igen efter en spiksågning/stensågning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

volvo_per  
#445188 Men finns powersharp till så stora svärd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

svampbob  
#637892 Ska börja hugga i morgon för en breddning av en väg och det står stora aspar och björkar där som garanterat är fulla av sand och annan skit.
Jag tänkte nu åka och köpa en 3/8 hårdmetall kedja till Stihlen. Dom hade bara 15 tum hemma så jag får nöja mig med det. Är det rätt att gå på hårdmetall eller ska man fila mellan varje träd. Tänkte bara fälla med hårdmetall och sedan aptera med annan såg och vanlig kedja.

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637899 Med hårdmetall menar du då med karbid tand?
Det finns kedjor som tål lite mer bus men inte har karbidtand. Oregon kallar sina M-kedja, Stihl Duro om jag minns rätt.
Karbid tänder är inte kul o köra med eller slipa...
T-Rex sågkedja?

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

svampbob  
#637904 Ja det är karbidtänder och duro kedja vi pratar om. Jag misstänker att karbiden ständigt känns halvslö. Kör jag nu med 15 tum på 462an så kommer nog sågen kommer att bli rätt rapp.
Jag åker och köper en kedja och provar alltid lär man sig något.

Avatar Fallback

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

röjar kalle  
#637912 Jag brukar hugga bort barken runt trädet.Har alltid gjort så på tomter eller nära vägar.Du lär göra så även med en multicut den blir slö den också.

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637914 Jag hade nog tagit en utan Karbid o prova. De kan man få vassa o slipa även om det inte är så kul. Håller väldigt bra med.
Har kört en del M-Kedja i Allé alm...

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat stihls hårdmetallkedjor?

svampbob  
#637918
röjar kalle skrev:Jag brukar hugga bort barken runt trädet.Har alltid gjort så på tomter eller nära vägar.Du lär göra så även med en multicut den blir slö den också.


ja jag åker dit imorgon bitti och en yxa ligger i bilen. Jag hugger bort barken på de aspar som står närmast vägen så får dom börja avverka efter det. Jag blir Sveriges bäst betalda skogarbetare under den timmen :grin:
Dom gör träddelar av skogen och har en hjulgrävare som medhjälpare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).