fre 03 mar 2017, 19:24#442314
nic0le skrev:Kan det vara för jag skruvat på skruvarna när jag försökt fixa tomgången? Har för mig att en av skruvarna ställer in nått med bensinen? Nån som vet vilken av skruvarna det är? Och skruvar man innåt eller utåt för att göra så det kommer mindre?
Ja det kan det säkert vara, skruvar man lite hipp som happ så kan det bli lite hipp som happ också.
Det finns sammanlagt tre skruvar, två är till munstycken och är märkta H och L. Sen finns det en till som ställer hur mycket gasspjället är öppet vid tomgång, kallas ofta för T.
L-skruven ställer hur mycket bensin den får vid tomgång, låg fart och pådrag från tomgång. H-skruven ställer vad den får vid hög fart och fullt pådrag. Mer bensin, skruva ut, mindre, skruva in.
Anders råd, skruva både H och L i botten, försiktigt, och sen ut 1 till 1 1/4 varv är grundinställning. Då bör den starta och gå.
Ställ sen med L tills den går någorlunda jämnt på tomgång, justera tomgångsvarvet med T-skruven. Ställ sen H så den inte går riktigt rent på fullgas utan belastning, den skall "fyrtakta", dvs bluddra lite. Justera L igen tills den går jämnt och fint på tomgång och inte tvekar när du drar gasen snabbt i botten.
Går dedt inte att få den att gå vettigt på det här sättet så är nåt annat fel, ta hjälp av nån som kan skruva sågar.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)