Motorsåg och handhållet

krångel med partner R22 hjälp!

7 inlägg 4706 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

krångel med partner R22 hjälp!

nic0le  
#442273 Hej jag har hållit på och försökt få min motorsåg att fungera.. Jag använder den som motor på min sons snowracer..jag kan nästan ingenting om motorsågar eller motorer eller nått men hur som helst, jag har precis bytt tändspole och när jag drog igång den gick det jätte bra tills jag stannade den och fick sen inte igång den igen. Jag såg att det var jätte blött i förgasaren alltså i den där luckan som öppnas eller stängs? när man chokar! Kan det vara för jag skruvat på skruvarna när jag försökt fixa tomgången? Har för mig att en av skruvarna ställer in nått med bensinen? Nån som vet vilken av skruvarna det är? Och skruvar man innåt eller utåt för att göra så det kommer mindre?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: krångel med partner R22 hjälp!

anersimyra  
#442276 :-BD Dra igen H och L skruven, öppna sen ett helt varv på båda och prova..

Användarvisningsbild

Re: krångel med partner R22 hjälp!

totte  
#442314
nic0le skrev:Kan det vara för jag skruvat på skruvarna när jag försökt fixa tomgången? Har för mig att en av skruvarna ställer in nått med bensinen? Nån som vet vilken av skruvarna det är? Och skruvar man innåt eller utåt för att göra så det kommer mindre?


Ja det kan det säkert vara, skruvar man lite hipp som happ så kan det bli lite hipp som happ också.

Det finns sammanlagt tre skruvar, två är till munstycken och är märkta H och L. Sen finns det en till som ställer hur mycket gasspjället är öppet vid tomgång, kallas ofta för T.

L-skruven ställer hur mycket bensin den får vid tomgång, låg fart och pådrag från tomgång. H-skruven ställer vad den får vid hög fart och fullt pådrag. Mer bensin, skruva ut, mindre, skruva in.

Anders råd, skruva både H och L i botten, försiktigt, och sen ut 1 till 1 1/4 varv är grundinställning. Då bör den starta och gå.

Ställ sen med L tills den går någorlunda jämnt på tomgång, justera tomgångsvarvet med T-skruven. Ställ sen H så den inte går riktigt rent på fullgas utan belastning, den skall "fyrtakta", dvs bluddra lite. Justera L igen tills den går jämnt och fint på tomgång och inte tvekar när du drar gasen snabbt i botten.

Går dedt inte att få den att gå vettigt på det här sättet så är nåt annat fel, ta hjälp av nån som kan skruva sågar.

Avatar Fallback

Re: krångel med partner R22 hjälp!

Brumsten  
#442440 Hej, troligen läckage vid nålventilen eller stelt huvudmembram.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: krångel med partner R22 hjälp!

nic0le  
#442882 Tack för svar. Jag fick tag på en till partner motorsåg idag att plocka delar ifrån. Så fundera jag ifall det skulle fungera att ta förgasaren från den och sätta på en mindre motor som har mindre förgasare nu. Eller är det inte så enkelt? Nån som vet eller har nån aning? Jag vill ha mera drag i den jag ska sätta på en sparkcyckel :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: krångel med partner R22 hjälp!

totte  
#442887 Du vinner ingenting på att sätta på en större förgasare på en mindre motor. Skall du dra nytta av större förgasare så måste hela motorn trimmas, vigda portar, öppna utblåset, etc. Enklaste trimningsåtgärden man kan göra är att öppna upp ljuddämparen för att få större genomströmning. Då måste den sen justeras om så den får mer bensin, eftersom det strömmar mer luft in.

Avatar Fallback

Re: krångel med partner R22 hjälp!

nic0le  
#443063 Tack så jätte mycket för hjälpen :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).