Motorsåg och handhållet

Raps olja i motorsågen

202 inlägg 66468 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

anersimyra  
#557640 Nu var det inte rapsoljans fel att kedjan gick av, det var jag själv som skadat sidolänken med yxan.. :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

anersimyra  
#557641
th skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Just det. Du får läsa på lite om rull lager o prova lite olika.
Ju mer pulver det är destu högre belastning på rullarna, inte korgen.

https://wikimedia.org/api/rest_v1/media ... 5d7f041f56 :ugeek:

Det där ser snarare ut som en formel för biljardbollar än en formel för rullager :d :ugeek:

Newtons tvåa.. :ugeek: :P

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557652
anersimyra skrev:
th skrev:
Det där ser snarare ut som en formel för biljardbollar än en formel för rullager :d :ugeek:

Newtons tvåa.. :ugeek: :P

Nja, tvåan säger F=m*a. Det där är p=m*v vilket är något helt annat :ugeek: :ugeek: och där gör inte rapsolja så mycket nytta.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

StefanN74  
#558050 Den sågkedjeolja vi använder nu är Startas sågkedjeolja BIO, den är baserad på rapsolja har jag fått till mig av tillverkaren samt diverse tillsatser för smorning och rostskydd som jag tyvärr inte kunde få till mig. Är det någon som vet vad dessa tillsatser skulle kunna vara (står på förpackningen att alla tillsatser är baserade på naturliga råmaterial). Kan ju tänka mig att det är en avsevärd prisskillnad på Willys rapsolja och den vi använder ?

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

axwell  
#558076
StefanN74 skrev:en är baserad på rapsolja har jag fått till mig av tillverkaren


"Baserad på" brukar betyda 95-98 % rapsolja.
På en av OKQ8:s biooljor stod det 2 % med icke namngivna produkter.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

StefanN74  
#558998 Verkar som alla oljor jag hittills har kollat på är baserade på rapsolja allt mellan 95-98% resten är tex : "tillsats av naturliga råmaterial", "berikande tillsatser", "förtjockningsmedel". Kan det vara så enkelt att de mellan 2-5 % är Maizenamjöl ? eller har någon av er en ide ? I dom flesta fallen så är rapsoljan från Willys dubbelt så billig i många fall ännu billigare men om den går åt dubbelt så mycket tack vare att den är mer lättflytande så blir det ju inte billigare att köpa den.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Ent  
#558999 Nyfiken bara, varför just maizenamjöl?

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Brorsan  
#559002
Ent skrev:Nyfiken bara, varför just maizenamjöl?

För att glutenalergiker ska kunna äta maträtten som gräddats vid varmgång i lagret.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Ent  
#559003 Om man går vilse eller bryter ett ben har man rapsoljan som nödproviant😋. Då vill det ju till att den inte innehåller sådant man är allergisk mot eller är giftigt.

Men skämt åsido, maizena gör förstås att det blir tjockare om man kokar upp med vätska. Jag undrade som sagt varför just maizena i stället för vilket annat mjöl som helst? Potatismjöl, vete/idealmjöl?

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Avslutat-02  
#559005
Ent skrev:Nyfiken bara, varför just maizenamjöl?



jag tror inte det är maizenamjöl.

ett av de vanligaste emulgeringsmedel, Lecitin.

Agar Agar, är ett stabiliseringsmedel.
Gummi arabicum är ett annat.

maizena mjöl blir ganska dyrt att tillsätta, i oljan....

och vid ökande temperaturer så ökar också emulgeringen, vilket gör att då tjocknar blandningen på för mycket och täpper till hela kanalen.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Avslutat-02  
#559008
Ent skrev:Om man går vilse eller bryter ett ben har man rapsoljan som nödproviant😋. Då vill det ju till att den inte innehåller sådant man är allergisk mot eller är giftigt.

Men skämt åsido, maizena gör förstås att det blir tjockare om man kokar upp med vätska. Jag undrade som sagt varför just maizena i stället för vilket annat mjöl som helst? Potatismjöl, vete/idealmjöl?



Idealmjöl är vetemjöl, som har lite andra komprimerande egenskaper, det är lättare att hantera och finfördelar sig bättre.

potatismjöl, är samma verksamma ämne som det är i maizena, stärkelsen sätter igen kanalerna när blandningen expanderar på grund av värme utbytet.

sedan är ju allt en kostnadsfråga, tänkte någon blanda själv hemma med rapsolja?
ja, men välj då ett annat ämne än maizena eller potatis, jag tror inte vetemjöl blir någon vidare höjdare heller.

pektin möjligen, eller gelatin, men den lilla mängd som går åt till detta är väldigt liten.
lycka till

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559017 Oljan har flera funktioner. Att absorbera och avleda värme är nog minst lika viktigt som att minska friktion.
Upp med pumparna på max o kör igenom så mycket olja det går. Det är billigare än skärutrustningsbyte.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Avslutat-02  
#559018 ursäkta min undran men vad är det ni försöker göra?

göra rapsoljan trögare och mer lik sågkedjeolja?

låt bli och lyssna på Mange isåfall, det blir bara krångel, eller köp sågkedjeolja... :-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Blivande snickare  
#559022
StefanN74 skrev:Verkar som alla oljor jag hittills har kollat på är baserade på rapsolja allt mellan 95-98% resten är tex : "tillsats av naturliga råmaterial", "berikande tillsatser", "förtjockningsmedel". Kan det vara så enkelt att de mellan 2-5 % är Maizenamjöl ? eller har någon av er en ide ? I dom flesta fallen så är rapsoljan från Willys dubbelt så billig i många fall ännu billigare men om den går åt dubbelt så mycket tack vare att den är mer lättflytande så blir det ju inte billigare att köpa den.

En tank olja räcker fortfarande bra under en tank bränsle så nån dubbel förbrukning är det inte tal om. Men nog en svagt märkbar ökning. Svagt.
Som Mange säger, pumpen på fullt å gasa på uta helvete å njut av tanken att ni slipper 5% okända ämnen i lungorna \:d/

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

StefanN74  
#559027 Ska fylla 201:an med ren raps i nästa vecka så får ja se hur det går 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).