Motorsåg och handhållet

Raps olja i motorsågen

202 inlägg 66504 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

stefanm  
#549518
JensSkoog skrev:
skogs torparen skrev:hade slut på olja när jag skulle börja och timmra i ladan
hittade i gömmorna 40 liter gammal använd fritös olja
funka kanoners som kedje olja . lite väl lättflyttande och luktade orm när man fick de på ljuddämpan men annars så :-bd

Läste först: "40 år gammal fritösolja" :d

Den oljan luktar ju av det som har varit i den.
Jag använder den när jag ska göra upp eld i
skogen, och då blir man ofta hungrig [emoji38]

Undrar om du silade av den innan du hade den på sågen?
Jag brukar tömma över olja jag har friterat i till en stor plastburk. I den ställer jag ner några vedklabbar och låter dem stå några dagar så de suger åt sig olja. Sen får de ligga och torka så de inte dryper av olja längre. När jag sen ska elda i grillningen, badtunnan eller ute någonstans lägger jag bara en eller två såna klabbar i botten av brasan och tänder på. Det tar sig direkt och brinner uta h-vete.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Tomas88  
#556184 Willys har erbjudande på Eldorado sågkedjeolja.
(Willys plus) 2 för 25
Köpte sex stycken.

Har kört med rapsolja ett tag nu och tycker det fungerar bra.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

forest.  
#556935
Tomas88 skrev:Willys har erbjudande på Eldorado sågkedjeolja.
(Willys plus) 2 för 25
Köpte sex stycken.

Har kört med rapsolja ett tag nu och tycker det fungerar bra.


Provade att köra med raps men fick lätt grader på svärdet trots bra med smörjning, var ett gammalt oregon svärd som var nytt om det var sämre kvalité långt tillbaks?


Kör ni med raps till svärdet när ni köper ny såg?

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

JensSkoog  
#556937 Jag gick över till raps och efter det har jag inte
användt annat på vare sig gamla eller nya sågar. :-bd

Grader på svärdet kan ju ochså komma av kedjestramningen, eller
bara att svärdet inte är så bra kvalite som man tänkte.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Ent  
#556938 Just nu på Coop, 3 x1 liter för 30 Kr! Inte märkt några grader.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Blivande snickare  
#556987 Inte heller märkt av några grader. Bara att ett Husqvarna svärd tappade färgen väldigt fort men tror inte det berodde på oljan 😀

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

anersimyra  
#556990 Möjligen kan stihlsågarnas kopplingslager vars lagerkorg är någon sorts ” plast ” slitas ner snabbare om man använder raps. När jag demonterade lagret så var det absolut kruttorrt, det hade alltså inte fått någon som helst smörjning från kedjeoljan.. :o

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

JensSkoog  
#557154
anersimyra skrev:Möjligen kan stihlsågarnas kopplingslager vars lagerkorg är någon sorts ” plast ” slitas ner snabbare om man använder raps. När jag demonterade lagret så var det absolut kruttorrt, det hade alltså inte fått någon som helst smörjning från kedjeoljan.. :o

Tog en sväng i verkstan och kollade just det.
1552773196_stihl_nalelager_(1).jpg

Stihl 241
1552773216_stihl_nalelager_(2).jpg

Stihl 361
Inte så mycket kedjeolja på nållageret i dom.
Men Stihl rekommenderar att man använder fett där.
1552773235_stihl_nalelager_(3).jpg

Här från instruktionsboken till 361'an.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557188
anersimyra skrev:Möjligen kan stihlsågarnas kopplingslager vars lagerkorg är någon sorts ” plast ” slitas ner snabbare om man använder raps. När jag demonterade lagret så var det absolut kruttorrt, det hade alltså inte fått någon som helst smörjning från kedjeoljan.. :o

Upp med pumpen på max. Olja är billigt jämfört med reperationer.
Man ser det på alla märken och modeller om det smörjer mindre eller dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

anersimyra  
#557199
Mange skrev:
anersimyra skrev:Möjligen kan stihlsågarnas kopplingslager vars lagerkorg är någon sorts ” plast ” slitas ner snabbare om man använder raps. När jag demonterade lagret så var det absolut kruttorrt, det hade alltså inte fått någon som helst smörjning från kedjeoljan.. :o

Upp med pumpen på max. Olja är billigt jämfört med reperationer.
Man ser det på alla märken och modeller om det smörjer mindre eller dåligt.

Jodå, jag ställer upp pumparna på max det första jag gör med en ny såg... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

anersimyra  
#557201
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Möjligen kan stihlsågarnas kopplingslager vars lagerkorg är någon sorts ” plast ” slitas ner snabbare om man använder raps. När jag demonterade lagret så var det absolut kruttorrt, det hade alltså inte fått någon som helst smörjning från kedjeoljan.. :o

Tog en sväng i verkstan och kollade just det.
1552773196_stihl_nalelager_(1).jpg

Stihl 241
1552773216_stihl_nalelager_(2).jpg

Stihl 361
Inte så mycket kedjeolja på nållageret i dom.
Men Stihl rekommenderar att man använder fett där.
1552773235_stihl_nalelager_(3).jpg

Här från instruktionsboken till 361'an.

Jo, min stihlhandlare nämnde att stihl rekommenderar infettning av lagret. Men inte tusan hittar jag något smörjhål i axeln.. :shock: men nu fick jag hem två nya lager varav det ena var den där plasthistorian, och det andra var helt i metall.. :???:

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Avslutat-02  
#557204 Jag tror nog att Stihl har uppgraderat en pipp, därför är nog det ena lagret i metall då håller det... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Björn T  
#557207 Hej. Har också plast/ nylon lager. Och jag smörjer med fett varje gång jag gör rent sågen. Lite tråkigt att man måste ta bort kopplingen varje gång. Har många gånger tänkt på att borra hål så att man kan använda fettsprutan, men det har inte blivit av.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557210 Plast eller metall i korgen spelar inte så stor roll. De belastas inte, bara håller rullen på plats.

Om du har pump på max och den ger bra med olja borde det hitta dit. Alternativt kan du enkelt droppa lite med kanna så du är säker.
Jag ser detta då och då och ofta är det nåt strul med tillförsel på olja.
361 ger bra med olja när det är som det ska. Har två kunder här som jag vet får det o funka även med plast lager och rapsolja, så nog finns det hopp om att anersimyra ska kunna det.

Fetta inte utan smörj med olja.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

anersimyra  
#557253 Kopplingslagret belastas dels av kedjespänningen men framförallt när kedjan är i ingrepp i virket då belastningen på lagret blir avsevärd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).