Sida 1 av 2

shindaiwa 685

Postat: mån 13 feb 2017, 21:04
av ralleville
Samma bekanta man som har bekymmer med en Echo, har också skaffat en begagnad Shindaiwa 685.Med ett långt svärd för att såga i tjocka isar.
Nu har den börjat krångla, hålls inte igång och går/gick oroligt.Väldigt lite använd, knappt slitage på drivhjulet.
Tog bort ljuddämparen och förgasaren och provtryckte till 0,5 bar.Allt höll tätt.
Men men kolven har skurit " lite" , man ser lodräta rispor både på kolven och cylindern.Kolvringarna rörs nog och tycks ha spänst ännu.
Den här modellen verkar vara något konstigt exemplar eftersom man inte hittar info om den.
Tänkte köpa piratdelar men hittar ej.

Fråga: vad tror ni, kan man eventuellt putsa upp cylindern på något sätt ( hur ? ) och eventuellt få tag i ringar ( två stycken)som passar från nån motsvarande kolv?Vet inte ännu dimensionerna.

Vem äger Shindaiwa numera, är de ihop med Echo tillverkaren?

Dessutom var bränsleslangen helt förstörd, föll ihop i bitar vid beröring, alldeles mör slang.

Och på internet hittades info att maskiner liknande denna skall ha 4 % olja , är detta vanligt?

Blev mycket frågor nu men sågen verkar synnerligen välgjord, så det skulle vara trevligt att få igång den ordentligt. :P

Re: shindaiwa 685

Postat: mån 13 feb 2017, 21:33
av Mange
Shindaiwa och Echo ägs av Yamabiko Corp och säljs genom Ariens Scandinavia AS här.
www.Ariens.se

Re: shindaiwa 685

Postat: mån 13 feb 2017, 22:30
av Ldsaren
Så mycket olja i är risken att den sotskär ..Man ska tydligen intr köra på vanlig bensin då den innehåller mera etanol nu och förstör löser upp slangar o förgasarmembran ..enligt nya rön
Aspen 2 takt ska funka

Re: shindaiwa 685

Postat: mån 13 feb 2017, 22:44
av axwell
Mange skrev:Shindaiwa och Echo ägs av Yamabiko Corp och säljs genom Ariens Scandinavia AS här.
http://www.Ariens.se


Är det här helt aktuella uppgifter ?

Vet du om det har ändrats på något sätt senaste månaderna ?

@Mange
Mitt åt: Tänker på Tanaka/Hitachi :oops: :oops:

Re: shindaiwa 685

Postat: mån 13 feb 2017, 23:15
av totte
Och på internet hittades info att maskiner liknande denna skall ha 4 % olja , är detta vanligt?


Finns mycket skitsnack på nätet. Modern tvåtaktsolja av bra kvalitet skall inte blandas mer än max 2,5 %. Om sågen inte är full av koks och sot så skall den lämpligen köras på färdigblandad tvåtakts alkylat.

Angående reporna, är de djupa eller bara ytliga? Och behöver du nya ringar verkligen, om de gamla verkar oslitna och spänstiga?

Om kolven har ytliga repor så kan man putsa till den lite. I cylindern är det frågan om kromskiktet är helt, då är det ingen fara. Däremot kan det ofta sitta aluminiumrester påcylinderväggen, om sågen varit överhettad. Går att slipa bort med vanligt slippapper, som inte biter på och skadar kromet.

Förresten så kanske den går riktigt bra om den får ny bensinslang, klart att den inte går med en slang som är trasig.

Re: shindaiwa 685

Postat: mån 13 feb 2017, 23:45
av Astrix1
En jag känner som renovera cross cyklar tar bort aluminium rester med saltsyra, har en cylinder på en skuren jred 670 han ska få göra ren

Re: shindaiwa 685

Postat: tis 14 feb 2017, 18:47
av ralleville
Hej
Tog bort kolven/cylindern idag och den översta ringen satt fastklämd i ringspåret.Det gick att få loss med försiktigt lirkande och den andra nedre ringen var ganska ok, inte fastklämd.

Ganska mycket sot i avgaskanalen, och även lite på kolvtoppen
Övre ringen var ojämnt sliten och spåret aningen hopklämt på ett ställe där det skurit.

Var till en affär som sysslar med dylika maskiner och expediten sökte överallt efter motsvarande delar, hittades ej.Denna motor är mycket udda modell verkar det som.
Han sade att skadorna uppkommit p.ga av dålig kvalitet på bensinen och att cylindern går att hona upp .
Sedan försökte han hitta nya ringar eftersom ingen exakt likadan kolv finns att få.Och till sist fann han att Stihl har nån typ som kolven är 48 mm och ringspåret 1,2 mm brett.Nu beställdes två dylika ringar.30 euro ca.

Tycker det är lite underligt att kolven längst ner är 48 mm i diameter men högre upp ovanom ringarna så är den aningen större, kanske halv mm, vet inte exakta värdet på detta.
Borde det inte vara tvärtom att den är smalare upptill där det är hetast ?
Sätter man kolven fel väg in i cylinderloppet en bit in så är det ganska glappigt, är det normalt måntro?

Re: shindaiwa 685

Postat: fre 17 feb 2017, 20:10
av ralleville
Senaste nytt , jo nu är det så att expediten mätte fel på kolvringarna.Han mätte med skjutmått , digitalt, och fick bredden till 1,2 mm .Men det stämmer inte, de är 1,5 mm på bredaste stället som jag mätte med mikrometer hemma .Måtten kastar ganska mycket p.g.a slitaget.

Nu blir det att vänta ännu längre, men det lär finnas Husqvarna kolv med 48 mm diameter där ringbredden är 1,5mm.

Trevligt veckoslut.

Re: shindaiwa 685

Postat: lör 18 feb 2017, 19:10
av Mange
Diametern är inte ovanlig. Nästan alla har 1,5mm höga ringar, men tjockleken kan variera något.
Nästan vilken handlare som helst borde reda ut detta till dig.
Säg att du ska ha till en Husqvarna 61, 162, 262, 365xp eller nåt så är det kanske lättare.

Re: shindaiwa 685

Postat: lör 18 feb 2017, 19:18
av Mange
ralleville skrev:Hej
Tog bort kolven/cylindern idag och den översta ringen satt fastklämd i ringspåret.Det gick att få loss med försiktigt lirkande och den andra nedre ringen var ganska ok, inte fastklämd.

Ganska mycket sot i avgaskanalen, och även lite på kolvtoppen
Övre ringen var ojämnt sliten och spåret aningen hopklämt på ett ställe där det skurit.

Var till en affär som sysslar med dylika maskiner och expediten sökte överallt efter motsvarande delar, hittades ej.Denna motor är mycket udda modell verkar det som.
Han sade att skadorna uppkommit p.ga av dålig kvalitet på bensinen och att cylindern går att hona upp .
Sedan försökte han hitta nya ringar eftersom ingen exakt likadan kolv finns att få.Och till sist fann han att Stihl har nån typ som kolven är 48 mm och ringspåret 1,2 mm brett.Nu beställdes två dylika ringar.30 euro ca.

Tycker det är lite underligt att kolven längst ner är 48 mm i diameter men högre upp ovanom ringarna så är den aningen större, kanske halv mm, vet inte exakta värdet på detta.
Borde det inte vara tvärtom att den är smalare upptill där det är hetast ?
Sätter man kolven fel väg in i cylinderloppet en bit in så är det ganska glappigt, är det normalt måntro?

Att den är tunnare nertill är nog för skärningen. Kolven expenderar inte jämnt utan efter massa, kylning och värmeutveckling. De ska inte vara helt runda förrän de är varma.

Stihl 041 har 48x1,5 och skulle kunna passa.

Re: shindaiwa 685

Postat: lör 18 feb 2017, 21:04
av Brumsten
Hej, issågning är döden för motorsågar, kolven slits på insugssidan pga. iskalla vattenmolekyler i insugsluften som fördärvar oljefilmen på kolven, därav ränderna på kolven.
Kolven blir lövtunn i nederkant på insugssidan.
Har byggt om sågar med snorklar för insugsluften, det blir lite bökigt men funkar.
Ha de.

Re: shindaiwa 685

Postat: sön 19 feb 2017, 01:03
av Mange
Syntetisk olja hjälper till o få det att smörja. Snorkel var en bra ide.

Re: shindaiwa 685

Postat: ons 22 feb 2017, 15:06
av ralleville
Hej
Tack för de goda råden, dylikt är inte lätt att veta.Var till affären för två dagar sedan och ingenting hade hänt, den förra beställningen med de felaktigt mätta ringarna var inte vidarebefordrad till leverantören.Det hade då gått nästan en vecka.
Så nu beställdes 1,5 mm breda ringar,tror det var till Husqvarna.
Börjar bli aningen irriterad på slö service, kan nog tänka mig att firmor måste vänta på lite större leveranser men varför sägs det inte ett ord om detta i så fall.
Behöver också stefor till en Husqvarna 40 som är lite speciella, de är endast 4 mm breda och dylika hör inte till lageraffärers normala lagervara.Normal dimension är 7 mm sades det.
Skall kolla intenet, där kan man vänta sig lite snabbare verksamhet kanske. :?:

Re: shindaiwa 685

Postat: ons 01 mar 2017, 21:57
av ralleville
Hej

Nu är sågen ihopplockad igen.Men inte med de nya kolvringarna som beställdes.De var av rätt diameter, 48 mm och 1,5mm breda men alldeles för tjocka.De bottnade i ringspåret och kolven gick inte in i cylindern.Och andra ringar som hade varit rätt tjocklek,1,5mm fanns inte.Så nu är gamla slita ringarna där igen ett slipat lopp.
Byttes förgasarmembranen och nu hålls den igång.Men inte är den som ny ändå, går lite oroligt och är väldigt känslig för hur låg eller hög tomgången är justerad.
Orkade inte börja riva i vevaxeltätningar då det inga reservdelar finns för denna annars fina maskin.En störrre version lär heta 695 och till den finns delar men kolvtappen är för grov för denna modell.
Tack för alla råd! :smile:

Re: shindaiwa 685

Postat: mån 03 apr 2017, 19:20
av ralleville
Följetongen fortsätter.
Ägaren har skaffat ett långt specialsvärd utan hjulet i yttersta ändan.Då han skall såga i is så lär det vara enda alternativet.
Men när han skulle testa sågen så gick motorn men kedjan roterar mycket sakta.Kopplingen slirar och blir het.
Har nu haft loss drivtrumman och ser inga fel.Kollat rost, inget syns, men det verkar som om diametern på drivtrummans insida har blivit aningen för stor.Då sågen använts mycket förr till issågning.och nu är det så galet att delar till denna såg är mycket svåra att få tag på.
Undrar nu bara om nån har erfarenhet av att ta helt isär kopplingsdelarna och eventuellt slipa lite inne på de tre delar där de kraftiga fjädrarna sitter.Så att "kopplingsklorna" kan löpa längre ut mot trumman.

Tyvärr har jag inget foto på konstruktionen.

Är lite fundersam om man alls vågar ta loss dessa tre kraftiga fjädrar, hur får man in dem tillbaka efter modifieringen.
Har tvättat och putsat delarna, det hjälper inte.
Inre diametern på trumman är nu ca 78 mm och glappet mellan trumväggen och kopplingsdelen vid tomgång kanske 2 mm.

Och internet vet inte mycket om denna modell,tyvärr.

Skrot nu ?
:???: