Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 50115 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434358 Jag skall tanka upp 2159 i morgon och väga den skulle tro att den väger som en 560-562 ungefär.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434360 skulle uppskatta det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434361
Mats_Orberga skrev:Det finns en tråd här om vikt på sågar. Jag har för mig att en 550 väger lite över sju kilo, blev lite förvånad över det faktiskt. Husqvarna har en 90-kubikare i ungefär samma prisklass som stihl.

Jag köpte en "stihl" 660 i en komplett sats med reservdelar på ebay. Jag har kört med den några månader nu och den fungerar än. Jag hoppas verkligen att detaljkvalitet och funktion är bättre från början på en original stihl. Min har blivit bättre men startapparat och koppling behövde nötas in för att börja fungera vettigt. Nu är sånt lättare att leva med på ett sågverk, där ska sågen mest bara vara stor och stark men i skogen ska man inte acceptera t.ex. en kärvande koppling och ständigt snurrande kedja. Jag betalade 2400 för sågen och såg det lite som ett experiment. Sen tillkom någon form av importmoms på en dryg hundralapp till.

Den skickades från Hongkong så delarna är antagligen från Kina. Den startar, är stark och går bra så jag är nöjd än så länge.


Var sågen värd pengarna åtminstone

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#434366 Siffror är en sak och hur axlar och rygg känns efter ett tag är en annan.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

lars11  
#434372 560 väger 5.6 och min gsmla 254 väger 5.5 utan svärd.
Då säger jag: köp 560 med ett ty 14" svärd för skogen och testa med ett längre svärd för logosol och vedbacken. Jag tror du klarsr dig med det

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434383 Vad är det för röjning trådskaparen tänkt sig med motorsågen? För ren skogsröjning rekommenderas ju en riktig röjsåg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Nonkan  
#434387 Jag skulle rekommendera Husqvarna 545 om man är nybörjare och vill ha en bra robust allroundsåg. Byt gärna till 15" istället för 13" så blir den ännu mer allround, vi tar iaf inte extra betalt för det. 4-serien går ju också bra, men har man klämt på 5-serien och inte är främmande för prisbilden kan man lika gärna börja med proffssågar direkt :)

550 som alla pratar om är såklart en bra såg, men den är mycket mer stressad än en 545:a (samma sågkropp), och en nybörjare i skogen har inte vanan som gör att snabb acceleration eller högt toppvarv vid kvistning känns superviktigt. Bättre att satsa på en lugnare såg som gör jobbet och där reklamationsfrekvensen är extremt låg.

Ska man sen ha en såg för att såga lite brädor är det absolut vettigaste att kolla med sågverkstillverkaren. Logosol samarbetar ju med Stihl t.ex. så där passar deras sågar bättre, det är framför allt enklare med att få svärd och kedjor som passar. 660 är vanligaste sågverkssågen. Vi säljer uteslutande Stihl med klyvutrustning just för enkelheten att få rätt skärutrustning, Stihl är en bra leverantör när det ska fixas speciallösningar, så jag har inga tips där på andra märken/modeller.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#434399 Nackdelen med just 545:an är väl just avsaknaden av handtagsvärme?

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434423 Jag ska ta bårt låga kvistar då jag kör mycket fyrhjuling i skogen samt gallra lite
Och i framtiden bygga en liten skogsväg

Har en röjsåg det är en 355 fxt
Är inte 562 En proffs såg och 545 mer en Bonde såg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434429 545 är väl en semiproffssåg, om jag förstått det rätt, medan 450e är väl en s.k. farmarsåg.

Om du redan har en 355 fxt, så använd den till röjningen. Då är en såg för gallring och vedhuggning du söker i första hand.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Peteflamingstar  
#434446 Semiprosågar räcker långt även för yrkesarbetare, beror på vilken karaktär man vill ha på motorgången. Kvalitetsmässigt är de inte ett dugg sämre än proffsvarianterna, jag väljer lika gärna 353:an eller 555:an för huggning som mina XP-sågar, enda nackdelen är att nyare semipro saknar handtagsvärme. Är det trött rygg TS vill ha är det väl bara att hugga småpinnarna med en 562:a, och sen få köpa en ännu större när den blir för klen för sågverket.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434472
Peteflamingstar skrev:Semiprosågar räcker långt även för yrkesarbetare, beror på vilken karaktär man vill ha på motorgången. Kvalitetsmässigt är de inte ett dugg sämre än proffsvarianterna, jag väljer lika gärna 353:an eller 555:an för huggning som mina XP-sågar, enda nackdelen är att nyare semipro saknar handtagsvärme. Är det trött rygg TS vill ha är det väl bara att hugga småpinnarna med en 562:a, och sen få köpa en ännu större när den blir för klen för sågverket.


Är inte 555 och 562 nästan samma såg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434473 Nope!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Peteflamingstar  
#434478 555 kan sägas vara snikvariant av 560, den är lika stor i motorn (även 562) men är ca en halv häst svagare, har lägre toppvarv och går inte att få med handtagsvärme. Mindre trimmad helt enkelt, men lika stark (minst) i de lägre registren.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434488 Så dom är ungefär lika tunga
då är 562 starkare och varvar mer
Är inte den bättre då

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).