Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 50169 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

lars11  
#434237 Hittar du en 50 kubikare som är lättare är det nog helt ok också

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Göt  
#434244 Jag sågar min grövre ved med en stil 026 som är ett äldre syskon till ms 261 och det funkar bra. Jag har 13 tums svärd och det funkar kanske det vore bättre med ett 15 tums. En Husqvarna 550 som är ungefär jämbördig med den klarar du dej väldigt långt. De som är här praktiska människor och de vet vad dom talar om så du kan vara lugn. Tror däremot röjar kalle är lite ironisk.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Mats_Orberga  
#434269 Jag försökte ett tag att klara mig med samma såg till skogen och sågverket men det var för bökigt. Det satt alltid fel kedja på vid rätt tillfälle. Det var en hqv 262 och jag hade 0,325-delning på skogskedjan och 3/8 på klyvkedjan så jag fick hålla på och slå bort kopplingen hela tiden för att byta drivkrans.

Sedan dess har jag slitit ut en hqv 575 och är nu uppe på en 90-kubikare på sågverket. Till sågverket är större och starkare bättre så är det bara och i skogen klarar man sig gott med en modern 50-kubikare, de har klart tillräcklig effekt och är fortfarande smidiga. Behovet kan se annorlunda ut i sydsverige eller om man hittar riktigt grova lövträd någon annan stans. Jag tycker inte längre att det är motiverat att släpa på en tung 60-kubikare vid "normalt" skogsarbete.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434282 Hur mycket väger då en 550 xpg med 15" svärd och kedja med full tank
Och vilken Husqvarna model är optimal till ett sågverk vill köpa nya sågar helst så en model som fortfarande går att köpa ny
Vad tror ni om detta paket och är priset bra tever är sen sthil såg

https://m.blocket.se/alvsborg/Motorsag_ ... m?ca=7&w=3

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

anersimyra  
#434285 Du kan sannolikt köpa en helt ny såg för en mindre peng än den där.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

anersimyra  
#434287
Husqvarna1 skrev:Hur mycket väger då en 550 xpg med 15" svärd och kedja med full tank
Och vilken Husqvarna model är optimal till ett sågverk vill köpa nya sågar helst så en model som fortfarande går att köpa ny
Vad tror ni om detta paket och är priset bra tever är sen sthil såg

https://m.blocket.se/alvsborg/Motorsag_ ... m?ca=7&w=3

Du kommer nog nära 7 kilo för en 550 xpg med 15 " och fulla tankar. Själv kör jag 550 xpg med oregon speedcutsvärd med alukärna och HVA:s x cut kedja. Bättre kombo finner du inte.. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

tallen100  
#434291
röjar kalle skrev:
jannee skrev:Kalle - nu får du allt ge dig :grin:
Röja 1 ha skog + såga upp lite ved är snart avklarat med en 562, vad ska han ha sågen till sedan :?:
Det är nästan som att nyttja en treskärig plog för att vända upp trädgårdslandet. :mrgreen:

Trädgårdslandet plöjer jag med 6 skärig delburen växelplog. :mrgreen:

Kalle har inga leksaker \M/ \M/ \M/

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

lars11  
#434296 Om plogen är upptagen räcker det att vända ett par varv med bandtraktorn i trädgården så kan man så

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434325
anersimyra skrev:
Husqvarna1 skrev:Hur mycket väger då en 550 xpg med 15" svärd och kedja med full tank
Och vilken Husqvarna model är optimal till ett sågverk vill köpa nya sågar helst så en model som fortfarande går att köpa ny
Vad tror ni om detta paket och är priset bra tever är sen sthil såg

https://m.blocket.se/alvsborg/Motorsag_ ... m?ca=7&w=3

Du kommer nog nära 7 kilo för en 550 xpg med 15 " och fulla tankar. Själv kör jag 550 xpg med oregon speedcutsvärd med alukärna och HVA:s x cut kedja. Bättre kombo finner du inte.. :ugeek:

Vad kostar svärdet kedja och sågen

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

jannee  
#434327 Min CS 2253 WH fulltankad med 15 tums svärd vägde 7,1 kg på badrumsvågen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434334 Någon som har en 562 xpg eller en 560xpg med 15" svärd eller liknande som skulle kunna tänka sig att väga den

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434342 Min jonsereds 2186 wh vägde på badrumsvågen full tankad 20 tums svärd och kedja 9 kg.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#434345 Jag förstår att du är osäker och vill göra en bra affär eller rätt affär. Men om du känner dig osäker, så fråga butiken om de har någon såg att låna ut. Låna gärna både en 50 o 60cc såg, så får du känna på skillnaden.

Tycker det är stor skillnad på att kvista med en 50 resp. 60cc såg. Jag använder helst min 339:a till kvistning. Varför inte försöka göra sitt jobb så roligt och trevlig som möjligt? Med rätt såg för arbetsuppgiften, orkar man längre och jobbet går enklare o smidigare.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434354
röjar kalle skrev:Min jonsereds 2186 wh vägde på badrumsvågen full tankad 20 tums svärd och kedja 9 kg.

Det låt ju inte så farligt mycket ändå

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Mats_Orberga  
#434355 Det finns en tråd här om vikt på sågar. Jag har för mig att en 550 väger lite över sju kilo, blev lite förvånad över det faktiskt. Husqvarna har en 90-kubikare i ungefär samma prisklass som stihl.

Jag köpte en "stihl" 660 i en komplett sats med reservdelar på ebay. Jag har kört med den några månader nu och den fungerar än. Jag hoppas verkligen att detaljkvalitet och funktion är bättre från början på en original stihl. Min har blivit bättre men startapparat och koppling behövde nötas in för att börja fungera vettigt. Nu är sånt lättare att leva med på ett sågverk, där ska sågen mest bara vara stor och stark men i skogen ska man inte acceptera t.ex. en kärvande koppling och ständigt snurrande kedja. Jag betalade 2400 för sågen och såg det lite som ett experiment. Sen tillkom någon form av importmoms på en dryg hundralapp till.

Den skickades från Hongkong så delarna är antagligen från Kina. Den startar, är stark och går bra så jag är nöjd än så länge.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).