Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 50232 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#435699 @blivande snickare.Det sitter i huvudet går du hela tiden och tänker oj oj vad tung den är då blir den tung.Plåga dig igenom första månaden så kommer du garanterat inte vilja ha någon mindre såg.Man lär sig hur man skall avlasta sågen mot benet eller stammen.Sen skall du ha 18 eller 20 tums svärd på så du inte behöver gå böjd som en räka.Du får använda en annan teknik när du använder en tung mot när du har en lättare såg. :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#435704
röjar kalle skrev:
Husqvarna1 skrev:Är inte bara trior Brake en säkerhets funktion som är i vägen

Du kommer att bryta bort den efter 2 timmar.

Antingen lyssnar du på röjar kalle eller alla andra i tråden...

Tycker det är nära trollvarning av röjar kalle här, han må tycka det är hur kul som helst, men att låta någon lägga minst 7000:- på något som med största säkerhet kommer bli ett felköp tycker inte jag är roligt eller schyst.

Börja med skyddsutrustning, Jula har prisvärd sådan, sedan lägger du pengar på såg.

Skulle verkligen kolla in de olika instruktionsfilmerna på Youtube från exempelvis säker skog, helst ta motorsågskörkortet. Tycker du borde be försäljaren om grunderna i hur man startar en motorsåg.

Eller så är det Husqvarna1 som har trollat oss alla. Grattis isf.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

TrioBrake  
#435714
Husqvarna1 skrev:Är inte bara trior Brake en säkerhets funktion som är i vägen


Min första såg var en 346 xpg triobrake, och triobrake har aldrig varit ett problem för mig.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#435715
Hema skrev:
röjar kalle skrev:
Husqvarna1 skrev:Är inte bara trior Brake en säkerhets funktion som är i vägen

Du kommer att bryta bort den efter 2 timmar.

Antingen lyssnar du på röjar kalle eller alla andra i tråden...

Tycker det är nära trollvarning av röjar kalle här, han må tycka det är hur kul som helst, men att låta någon lägga minst 7000:- på något som med största säkerhet kommer bli ett felköp tycker inte jag är roligt eller schyst.

Börja med skyddsutrustning, Jula har prisvärd sådan, sedan lägger du pengar på såg.

Skulle verkligen kolla in de olika instruktionsfilmerna på Youtube från exempelvis säker skog, helst ta motorsågskörkortet. Tycker du borde be försäljaren om grunderna i hur man startar en motorsåg.

Eller så är det Husqvarna1 som har trollat oss alla. Grattis isf.

Troll varning =))

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

axwell  
#435725
Hema skrev:Eller så är det Husqvarna1 som har trollat oss alla. Grattis isf.


Någon från säkerskog som driver med dom som hänger på. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

tallen100  
#435729
Hema skrev:
röjar kalle skrev:
Husqvarna1 skrev:Är inte bara trior Brake en säkerhets funktion som är i vägen

Du kommer att bryta bort den efter 2 timmar.

Antingen lyssnar du på röjar kalle eller alla andra i tråden...

Kalle har rätt :D

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

T Landström  
#435731
röjar kalle skrev:
Husqvarna1 skrev:Är inte bara trior Brake en säkerhets funktion som är i vägen

Du kommer att bryta bort den efter 2 timmar.


Varför då?

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435732 Röjarkalle har inte rätt här i alla fall! En 60 kubikare har man knappast med sig ut i vedskogen. Där är det mindre sågar som gäller!

Å triobrake är en fin säkerhetshöjande uppfinning på sågar. Något som betydligt fler motorsågar borde ha.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#435783
T Landström skrev:
röjar kalle skrev:
Husqvarna1 skrev:Är inte bara trior Brake en säkerhets funktion som är i vägen

Du kommer att bryta bort den efter 2 timmar.


Varför då?

Den sitter i vägen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

MartinH  
#435784 60-kubikare är väl inte så fy skam. Är det ett lite grövre bestånd som ska fällas och kvistas så fyller den sin funktion.

Min 70-kubiks 372:a fyller sin funktion anser jag, den tar undan och klarar grövre träd på ett helt annat sätt en 50-kubikare. Jag kan begrava hela 20" svärdet i en stor gran och den tappar inte varven nämnvärt. Detta är än bättre när jag fäller en stor gran eller björk på en tomt och dom vill ha det uppkapat för att kunna transportera bort det själv. Det tar undan på ett helt annat sätt med en större såg då. Det var en kund som lade märke till detta när hans granne haft en annan med mindre såg som hjälp honom, han märkte att min 372:a gick inte upp och ned i varv som det varit på grannens tomt. Visst det går att använda den mindre sågen också men det tar längre tid.

560/562 blir då lite lättare och lite mer allround än en 372:a och kan med kortare och längre svärd användas i lite olika bestånd.

Sedan kan det spela in vad man ska göra med träden sedan, ska de kapas upp i vedbitar så är ju 560/562 snabbare än en 50-kubikare.

Men ska man till exempel fälla tall och i viss mån björk så är grenarna lite grövre och då kommer en 560/562 mer till sin rätt också. På riktigt stora granar är det också grova kvistar.

Med vänlig hälsning!
MartinH

PS. Denna kund lade också märke till en annan sak, jag använder alkylatbensin det hade inte den som fällde träden på grannens tomt haft. Det hade luktat/doftat en del när del fälldes träd på hans grannes tomt. DS.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Vardon  
#435785 Nu är säkert alla duktigare än mig men har jag en såg med mig så brukar det sluta att den sitter fastklämd i en kvist eller vid ett kap så skaffa två från början säger jag.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#435787
MartinH skrev:60-kubikare är väl inte så fy skam. Är det ett lite grövre bestånd som ska fällas och kvistas så fyller den sin funktion.

Min 70-kubiks 372:a fyller sin funktion anser jag, den tar undan och klarar grövre träd på ett helt annat sätt en 50-kubikare. Jag kan begrava hela 20" svärdet i en stor gran och den tappar inte varven nämnvärt. Detta är än bättre när jag fäller en stor gran eller björk på en tomt och dom vill ha det uppkapat för att kunna transportera bort det själv. Det tar undan på ett helt annat sätt med en större såg då. Det var en kund som lade märke till detta när hans granne haft en annan med mindre såg som hjälp honom, han märkte att min 372:a gick inte upp och ned i varv som det varit på grannens tomt. Visst det går att använda den mindre sågen också men det tar längre tid.

560/562 blir då lite lättare och lite mer allround än en 372:a och kan med kortare och längre svärd användas i lite olika bestånd.

Sedan kan det spela in vad man ska göra med träden sedan, ska de kapas upp i vedbitar så är ju 560/562 snabbare än en 50-kubikare.

Men ska man till exempel fälla tall och i viss mån björk så är grenarna lite grövre och då kommer en 560/562 mer till sin rätt också. På riktigt stora granar är det också grova kvistar.

Med vänlig hälsning!
MartinH

PS. Denna kund lade också märke till en annan sak, jag använder alkylatbensin det hade inte den som fällde träden på grannens tomt haft. Det hade luktat/doftat en del när del fälldes träd på hans grannes tomt. DS.

Se där ja. :grin:

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#435792 Men nu var det såg till förstagallring, vedbacke och sågverk (finns inte ännu), Hva eller Jonsered. Majoriteten säger 50cc och sedan köpa en större såg.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

T Landström  
#435796
röjar kalle skrev:
T Landström skrev:
röjar kalle skrev:Du kommer att bryta bort den efter 2 timmar.


Varför då?

Den sitter i vägen :mrgreen:


När då? ;)

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

tallen100  
#435799 Hela tiden :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).