Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 50276 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435417 Landstrøm har ett godt poeng synes eg, 550 passar best med max 15 toms.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

TrioBrake  
#435419 Köp dig en 550 xpg med triobrake så är saken klar! Vänta sedan som gäddan i vassen på en begagnad "storsåg" till sågverket! :)

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

anersimyra  
#435430
can skrev:
Husqvarna1 skrev:Har du med eller utan värme

Uten varme x cut kjeda på mi 560. Når det gjeld 3/8 er det nesten berre 73 lpx å få tak i ellers må du ha stihl kjede. Da ville eg valgt rmc kjede i 3/8 men har egentlig ikkje så mykje greie på stihl sine kjeder. Husqvarna kjem nok snart med fleire egenproduserte kjeder. Til vanlig skogsarbeid i norge/sverige er nok .325 deling klart vanligst. Blir litt som å velga 6.5x55 til jakt, du gjere ingen ting feil da, men for all del 3/8 hobby og 3/8 fuĺlprofil fungere nok det og. Som eg har nevnt før viss du skal ha 6o kubikk sag så ville eg valgt 560 pga lavare vekt og enkelt å skifta noken få deler dersom du vil kjøra 3/8 . Men sjølv om du har ei jonsered sag så ville eg nok godt for ei 50 kubikk sag pga den lavare vekta, det er vel ikkje så mange digre trer du skal ta ned at du ikkje klarer deg med ei på 50 kubikk vel. Synes og at du gjer ein feil med å utelukka stihl. Eg har kjørt både 550 og 261 den nye versjonen. Kortversjonen er at eg likar 261 saga best. Eg gjere vel noke dumt når eg tilføre enda ett alternativ men dersom du har ein nokenlunde oppegåande forhandler i nærheita så ville eg gått for ei 261 uten varme med 13 toms speedcutsverd og x cutkjeda. Eg gjere vel ikkje saken enklare når eg skriv dette her, men med like skarpe kjeder er det ein god del meir krefter i 560 enn 261 eg har brukt begge seinast denne veka. Er og ein temmelig stor forskjell i tyngde. No er det 13 toms på den eine og 15 toms på den andre, men hadde eg berre hatt vekt skulle eg ha veid dei til deg fulltanka med kjeder og sverd på. Blei ett langt innleg dette her tipset fra meg er: er det mest grove trer og mykje kapping, flatt og lettgått terreng gå for 560. Er det meir normale trer opptil 40 - 50 cm sån ca, med meir kvisting gå for 261 eller 550 dersom du vil ha HVA.
Men numera har Gårab semichisel i stor 3/8.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435432 Takk for tipset, skal du prøva eller må eg vera prøvekanin

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

anersimyra  
#435435 Jag har redan beställt.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435442 He he er det dolmaren din du skal ha ho på? Skulle bestilt eg og men er så dyr frakt og sån til gammla nårje så ventar i spenning på kva du synest.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#435674 Är inte bara trior Brake en säkerhets funktion som är i vägen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

T Landström  
#435676
Husqvarna1 skrev:Är inte bara trior Brake en säkerhets funktion som är i vägen


Jag har aldrig upplevt att den är i vägen....

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#435678 Borde inte såg bli tyngre med trio brake

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Blivande snickare  
#435680
Husqvarna1 skrev:Borde inte såg bli tyngre med trio brake

Något hg kommer det till. Men om du har siktat in dig på en 562 så verkar ju inte vikten va så väsentlig.

Jag röstar också på en 550 xpg med trio brake. Då har du en "top notch" såg som du kallar det för skogen utan att du behöver bryta ryggen :)

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

morco  
#435681 Lägger hellre till 150 gram för en säkerhetsfunktion än 2-3 kg för fåfänga(-:

Även jag skulle råda dig till en surr i 50 kubiksklassen och sedan hålla ögonen på blocket efter en Elsåg till eventuellt sågverk. Har själv en hq 350 till skogs och skulle helst vilja ha än lättare, på sågverket har jag en 5kw elsåg och skulle aldrig i livet vilja gå tillbaks till motorsåg än hurstor skulle vara.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#435689
Blivande snickare skrev:
Husqvarna1 skrev:Borde inte såg bli tyngre med trio brake

Något hg kommer det till. Men om du har siktat in dig på en 562 så verkar ju inte vikten va så väsentlig.

Jag röstar också på en 550 xpg med trio brake. Då har du en "top notch" såg som du kallar det för skogen utan att du behöver bryta ryggen :)
Det är inte mycket Finsk Sisu i blivande snickarn Svenne fjollan har tagit över. :wink:

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#435690
Husqvarna1 skrev:Är inte bara trior Brake en säkerhets funktion som är i vägen

Du kommer att bryta bort den efter 2 timmar.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Blivande snickare  
#435691
röjar kalle skrev:
Blivande snickare skrev:
Husqvarna1 skrev:Borde inte såg bli tyngre med trio brake

Något hg kommer det till. Men om du har siktat in dig på en 562 så verkar ju inte vikten va så väsentlig.

Jag röstar också på en 550 xpg med trio brake. Då har du en "top notch" såg som du kallar det för skogen utan att du behöver bryta ryggen :)
Det är inte mycket Finsk Sisu i blivande snickarn Svenne fjollan har tagit över. :wink:

Haha! :mrgreen:
Kör faktiskt 371xpg Kalle! 8)
Men också 340, 254 samt en liten 135a. Å några orangea till i sällskap av en röd som borde få lite första delvård..
Så finsk Sisu finns, men också hjärna och begränsningar.

(Men ärligt så ser jag nog lite upp till dig som orkar med 70cc hela dagarna :grin: )

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

MartinH  
#435692 Skogma har rea på 3/8-dels kedjor just nu. Det är 1,5 mm på 15 o 16 tums kedjorna. Och 1,3 mm på 20". De har svärd till dessa också.
Köper du 20" så blir du ännu mer amerikkansk som man sa ;-). Då är det bara fläsket som fattas när du ska köra heldag i skogen.

Mvh
MartinH

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).