Motorsåg och handhållet

Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågor

50 inlägg 26838 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

källshult  
#516377 Jag kör med en stihl 410 sen ett år tillbaka och är mycket nöjd med den. Körde med Husqvarna 535 innan och det är stor skillnad på dom röjsågarna . När jag körde med Husqvarna fick jag stickningar i fingrarna stihl är mycket bättre känner inget i fingrarna. Att trimm trumma skulle varar sämre på stihl en än Husqvarna har jag inte märkt någon skillnad på. Stihl har en fin trimmer tråd som är fyrkantigt som jag är mycket nöjd med.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

JensSkoog  
#516380 Beror ju alltid på vad man ska jobba med. I lättare arbete körer jag Stihl FS130 med Oregons Jet Fit med två
trådar(den tjockastete, röda). Det funkar jättebra i trädgårdar och på trånga platsar,
och sågen är så lätt att jag kan gå med den i timmar. :-bd

När jag ska köra där det är större områden och grovt gräs och även lite småsly, så använder jag FS 460 med Roach.
Har haft båda Stihl, Husqvarna och Jonsered trådhuvuder, men tröttnade på att skruva isär och hämta fram tråden.
Du får ta en sväng över fjorden och testa - välkommen! 🤗

Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Hema  
#516388 Jag tycker husqvarnas "tap-and-go"-funktion funkar bra. Behöver bara öppna när tråden tagit slut. Men Stihl har väl mer eller mindre samma system, trycka/slå ned trimmer huvudet i backen, så matas mer tråd ut? Klart en fördel om man har lite gas samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

källshult  
#516390
Hema skrev:Jag tycker husqvarnas "tap-and-go"-funktion funkar bra. Behöver bara öppna när tråden tagit slut. Men Stihl har väl mer eller mindre samma system, trycka/slå ned trimmer huvudet i backen, så matas mer tråd ut? Klart en fördel om man har lite gas samtidigt.

ja det är liknande

Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

ebex  
#524008 Är i samma tankebanor.
Jag är en van röjare som har ett par stycken husqvarna modell större och äldre, men vill nu köpa en lätt proffsröjsåg.
När jag tog över gården var det mycket eftersatt röjning, men är numera ikapp och tänker utföra röjningarna i rätt tid. Mina barn börjar också komma upp i åldern där de kan ta sina första steg i röjskogen.
Jag är 190 cm lång och får gärna ont i ländryggen efter ett pass.

Vore intressant och höra lite av era erfarenheter på området.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).