Motorsåg och handhållet

Såghållare i plywood

4 inlägg 2197 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såghållare i plywood

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431815 Jag har som många andra gjort såghållare i plywood. Sägen står med svärdet rakt ned. Nu är det så att det skakar ganska mycket där sågen sitter (framme på traktorn), och jag undrar vilken del av sågen skall ta upp krafterna? Barkstödet äter upp träet, kan jag låta sågkroppen ta smällarna? Eller är det bättre att luta sågen så svärdet är nästan horisontellt?

Såglådan med hållare är på upphällningen, planerar för en nyare variant så har funderat på lite möjliga förbättringar. Borde ju ha en bild på befintlig, skal se om jag hittar en.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såghållare i plywood

hinowa  
#431818 Kan inte en bit av rörisolering med lite gummi över hjälpa till som dämpare.

Avatar Fallback

Re: Såghållare i plywood

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431819 Se där, så långt hade jag ju inte tänkt. Något dämpande material emellan. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghållare i plywood

Gunnebyarn  
#431842 Förstår precis ditt problem med att barkstödet äter plywood och din oro för sågen.
På min oxen lunnare fick det bli ett stöd för sågen och en kapellstropp som hindrade den från att vinka fram å tillbaka i hållaren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).