Motorsåg och handhållet

Långt eller kort svärd?

95 inlägg 35109 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

14" på MS201

traktorz  
#426969
Mowi850 skrev:Jag kör med 14 tum på 201 och det byter jag inte bort. Körde förut med 12 tum på 200 som jag hade innan men fick pröva med 14 tum en gång. Så när 201 köptes fick det bli med 14 tum och det ångrar jag inte. Sen på nya 261 så är det 15 tum och det tycket jag är perfekt. Men smaken är som baken delad[emoji6]


Gillar också 14" på MS201, speciellt 14" lättviktssvärdet 3005 000 7409
50 länkars kedja 91VXL050 eller 63PS.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Kjell S - II edition  
#427027 Sedan 346:an försvann och min sista vart för sliten har jag kört 560/2 med 15" normalkedja.
Funkar helt ok. Vikten är något man vänjer sig med och 13" på 560:an blir lite väl skrikigt...

Fäller mest grovt och på tomter så det blir en del vedkapning. Då är det bättre med 560:an.

Har 575:an med 18" eller 24" till övergrovt.

Säkerheten är vad man gör den till - framför allt se till att man slutar för dagen innan man blir för trött.
Det är då man slarvar med att stå riktigt, orka böja på knäna och hålla i sågen ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427100 Eller sågar i sten. Har jag hört...

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

mrvimek  
#427115 Kör nu bara 18 på 550 och både gallring och till fällning och vill kunna göra instick utan att ha nå bekymmer att komma genom :)

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Peteflamingstar  
#427123
Niking skrev:Visst, men det har varnats på Skogsforum för 1,3 mm på långa svärd - förmodligen inte utan orsak!
/Niklas


Har kört 1,3 mm och 18" i över fem år (Husqvarnasvärd) utan problem, visserligen inte dagligdags men tillräckligt för att lita på det.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427135
Peteflamingstar skrev:
Niking skrev:Visst, men det har varnats på Skogsforum för 1,3 mm på långa svärd - förmodligen inte utan orsak!
/Niklas


Har kört 1,3 mm och 18" i över fem år (Husqvarnasvärd) utan problem, visserligen inte dagligdags men tillräckligt för att lita på det.

Där ser man. Få testa X-cut på 560:n när jag har filat slut på mina befintliga 1,5 mm 18" kedjor.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427152 Til sitt bruk er 18 toms xcut bra på 560

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

speja  
#451512
MartinH skrev:Körde också med min Stiga SP 52 med 15", 1,5 mm, 0.325 med 7 pinnars drivhjul och den mäktade med dessa träd betydligt bättre, 52 kubiks motorsåg.


Hur har sågen skött sig? Jag har fått byta fyra av de tre fjädrarna i kopplingen. I övrigt gillar jag sågen, den ger inte upp vid belastning...

/Speja

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451672 Det är svårt att ha lika spänning i fjädrarna om de är olika. Bättre o byta allihop direkt om man sätter dit nya.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

speja  
#451684 Det är märkligt att de kan gå av överhuvudtaget. Hur långt de kan sträckas ges ju konstruktionens geometri.
Jag tror att jag skall färgmärka dem så att man kan se vilken 'generation' som gått av...
Fenomenet är att kedjan rör sig under tomgång (och tuggar byxor).

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451693 Inte så märkligt eftersom de har olika spänst. På kopplingar med 2 eller 3 märks det tydligare.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

dhaglund  
#479092 Gammal tråd det här men jag hakar ändå på. Jag är hobbysågare och har inte riktigt förstått vitsen med 13" svärd. Jag har en såg med 13" och en med 15". 13" blir snabbt krångligt även vid fällning av små träd på 30 cm. Jag förstår att det är fullt möjligt att ta ner även ett rätt stort träd med 13" svärd men nog är det enklare med längre svärd. Speciellt i de fall där man är begränsad i var man kan stå. Prova själv att fälla klasar med al i strandkanten så får ni se. Dessutom är jag lång och kvistningen blir ju inte lättare åt ryggen med kortare svärd. Nej, jag föredrar 15" (eller längre om så krävs).

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

totte  
#479094 Stora delar av motorsågsarbetet som görs i skogen idag är gallring i relativt klena bestånd. Där är det kortare svärdet till sin fördel, smidigare vid kvistning av klena stammar, minsta möjlig vikt och mindre risk att såga i marken (eller kängorna) när man går och kvistar.

Går du och kvistar utan att vila sågen på stammen så har du stammen för lågt. Att gå och bära sågen vid kvistning är ingen bra teknik.

Sen håller jag helt med om att det kan bli krångligt i ditt exempel med alarna och i många andra fall. Då ser man förstås till att ha en såg med längre svärd till det.

Så vitsen med korta svärd är att använda dem där det passar.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479098
dhaglund skrev:Gammal tråd det här men jag hakar ändå på. Jag är hobbysågare och har inte riktigt förstått vitsen med 13" svärd. Jag har en såg med 13" och en med 15". 13" blir snabbt krångligt även vid fällning av små träd på 30 cm. Jag förstår att det är fullt möjligt att ta ner även ett rätt stort träd med 13" svärd men nog är det enklare med längre svärd. Speciellt i de fall där man är begränsad i var man kan stå. Prova själv att fälla klasar med al i strandkanten så får ni se. Dessutom är jag lång och kvistningen blir ju inte lättare åt ryggen med kortare svärd. Nej, jag föredrar 15" (eller längre om så krävs).


Bara för att korta svärd inte passar överallt betyder det inte att de inte passar alls.
I arsenalen har jag 11, 12, 13, 15 och 18" att välja på och för min del är valet enkelt, jag tar det kortaste jag kan utföra jobbet med. Det innebär att 11" är min favorit eftersom gallring är huvudsysslan och 11" är perfekt upp till 25-28cm i roten. Kollar man på tidsfördelningen så tar inte minskad fälltid igen den ökade kvisttiden som ett längre svärd innebär.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Leopold  
#590050 En smula gammal tråd men jag funderade just på detta. Alltid kört 13" sedan jag var professionell skogsarbetare för många decennier sedan och tycker fortfarande detta är min "normal" och vad jag känner mig 100% trygg med.

Numera kör jag i egen skog med litet smågallring (givetvis även röjsåg men ett annat kapitel), gillar fortfarande 13" med relativt lättviktiga starka 40+ cc jag tycker känns kul och lättsamt att ha med i skogen.

En ren njutning tycker jag att ha en portad 41cc-maskin med ett kort 13" svärd, skarp NK-kedja. Varvar upp som en racingmaskin, helt superb vid kvistning och ursinnig kraft vid instick etc. Nirvana för mig!

Men som synes jag pratar om att knalla omkring i skogen, plocka ner träd efter vad man tycker. Diametern på dessa är sällan över 30 cm så mitt val är ju givet. Är det fråga om ett och annat litet grövre träd så är det inga bekymmer det heller, obetydligt mer tid för instick till höger och vänster osv. Jag går inte på ackord... absolut icke-professionell. Mest att jag uppskattar riktigt snabb kvistning med relativt kort svärd och mycket pulver bakom, helt underbart!

Men efter att ha läst den här tråden är jag litet sugen på att testa hur det kan funka med 15", misstänker att jag bara är en gammal konservativ stöt. :grin: Erfarenheter av 15"-svärd på små 40-45 cc racingmasiner vore bra att ha.
___
PS Glömde tillägga att jag kommer att skaffa en såg ytterligare inom kort typ 50-60 cc, för litet andra uppgifter främst på vedbacken dvs långa pass med kapning och kanske klyvning där jag tycker dessa lätta små racing-maskiner inte är helt optimala även om den kanske "funkar". Tror det ligger utanför tråden och givetvis tänker jag mig typ 18" för dylikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).