Sida 1 av 2

Slår gnistor!

Postat: ons 16 nov 2016, 23:21
av karlssonxpg
Tjena? Har ni varit ute för att det slår gnistor ur ljuddämparen på era sågar? Mitt 560 har börjat med det när det går tungt och det slår ut ganska ordentligt med gnistor enstaka gånger per dag. Mitt 550 gjorde likadant och ganska snart efter skar det. Det är vid ungefär samma ålder som det hänt ca 2år gamla,fast 560in har gått betydligt mera , blir ju lite fundersam när det blir samma sak på detta såget :|

Re: Slår gnistor!

Postat: ons 16 nov 2016, 23:54
av Elfving
Vet inget om just den modellen men generellt brukar gnistorna vara sotpartiklar som lossnar och glöder så det syns.
Tätt luftfilter eller för mycket tvåtaktsolja? Kanske bytt fabrikat på tvåtsktsoljan nyligen?

Re: Slår gnistor!

Postat: tor 17 nov 2016, 06:47
av karlssonxpg
Luftfiltret rengör jag oftast varran dag och kör endast med aspen, har gjort det länge nu

Re: Slår gnistor!

Postat: tor 17 nov 2016, 08:06
av Mangan
Sitter gnistskyddet kvar? Om det finns alltså, ren chansning.

Re: Slår gnistor!

Postat: tor 17 nov 2016, 08:18
av Mange
Sot kan det vara.. Gnist galler har sina för o nackdelar.
2-taktare suger in och blåser ut från ljuddämpare. Ibland får de i sig nåt olämpligt.

Re: Slår gnistor!

Postat: tor 17 nov 2016, 09:25
av Robertberg
Nu när det är mörkare om mornar och kvällar ser man gnistorna bättre också, innan kanske det ej uppmärksammats?

Re: Slår gnistor!

Postat: tor 17 nov 2016, 21:37
av karlssonxpg
Tror det finns gnistgaller , och allt sitter likadant vid ljuddämparen sen den var ny, okej ja nån typ av sot kan det säkert bara, men konstigt det blivit mer och mer har väl med åldern och göra kanske.
Ja man det ju det tydligare nu när det är mörkare ute fast det kommer ganska mycket så man missar det inte även om det är riktigt ljust ute, men förhoppningsvis ska det inte tyda på någotbfel

Re: Slår gnistor!

Postat: tor 17 nov 2016, 23:58
av traktorz
Vi hade en Jonsered 535, som fick en skvätt kedjeolja i bränsletanken. Naturligtvis behövde tanken sköljas ur, tändstift bytas, men sotig blev den också. Tog loss cylindern, sotade kolvtopp, avgasport, samt cylindertopp.
Intressant att cyl.toppen hade fastbrända typ stalaktiter av koksad olja.
Sågen gick klart bättre sen.

Kanske behöver din såg sotas också?

Re: Slår gnistor!

Postat: fre 18 nov 2016, 23:08
av karlssonxpg
Okej jo det skulle nog behövas låter som att det skulle göra god nytta! Är dock inte så säker på sånna saker själv men förhoppningsvis kan återförsäljaren lösa det om det inte blir för dyrt så det inte är lönt :wink:

Re: Slår gnistor!

Postat: tis 22 nov 2016, 15:57
av åberg
Vilket bränsle har du kört på?

Re: Slår gnistor!

Postat: tis 22 nov 2016, 16:03
av anersimyra
Krav på gnistgaller kan förekomma vid risk för bränder. Att så är fallet i Sverige har jag dock aldrig hört talas om. Jag tar själv bort gallret trots att det knappast gör varken från eller till om man kör på alkylat.

Re: Slår gnistor!

Postat: tis 22 nov 2016, 17:04
av Mange
I vissa fall vet jag att det är krav på det (brandrisk).
Inte säker på att det är nån lag på det men ser ingen anledning att inte ha det på en arbetshäst heller.

Re: Slår gnistor!

Postat: tis 22 nov 2016, 23:49
av Elfving
karlssonxpg skrev:Luftfiltret rengör jag oftast varran dag och kör endast med aspen, har gjort det länge nu

Ser ingen anledning till att du skall behöva oroa dig då, om inte Husqvarna har sålt en undermålig produkt.
Kör man långa perioder på lägre varvtal "byggs det upp" sot i ljuddämparen som kommer att åka ut när du kör hårt en sekvens.

Min BM 230 Victor från 1956 gör precis detsamma vid körning i mörker, när man kör hårt i mörker kan man se glödande sotpartiklar som lämnar ljuddämparen!

Naturligtvis är det stor skillnad på motorerna i detta fall, men du har rimligen gjort det som krävs av dig som användare. Du kör på Aspen och har koll på filtret! Mer skall du inte behöva ansvara för, grejorna skall bara funka.
Äldre sågar (Stihl?) hade nån rekommendation om 4% 2-taktsolja i bränslet om man inte använde Stihl olja. Troligen fick man fyrverkeri ur ljuddämparen från de sågar som gick på 4%! Sedan lär det ha luktat rök och stuckit i ögonen på den stackarn som blandade bensinen enligt den rekommendationen.

Re: Slår gnistor!

Postat: tor 24 nov 2016, 20:07
av totte
Elfving skrev:Äldre sågar (Stihl?) hade nån rekommendation om 4% 2-taktsolja i bränslet om man inte använde Stihl olja. Troligen fick man fyrverkeri ur ljuddämparen från de sågar som gick på 4%! Sedan lär det ha luktat rök och stuckit i ögonen på den stackarn som blandade bensinen enligt den rekommendationen.


Det där har varit vanligt från olika tillverkare. I stället för att ärligt rekommendera rätt oljekvalitet så säljer man sin egen (förstås köpt från något av oljebolagen) i småflaskor till hutlöst pris och hävdar att det är den enda som duger. Och genom att rekommendera dubbel inblandning av alla andra oljor så skapas det igensotade sågar, varvid man sen kan hävda att det visar sig vad som sker om man inte kör på "rätt" olja. Inte långt ifrån bedrägeri.

Re: Slår gnistor!

Postat: tor 24 nov 2016, 21:21
av axwell
totte skrev:Det där har varit vanligt från olika tillverkare. I stället för att ärligt rekommendera rätt oljekvalitet så säljer man sin egen (förstås köpt från något av oljebolagen) i småflaskor till hutlöst pris och hävdar att det är den enda som duger. Och genom att rekommendera dubbel inblandning av alla andra oljor så skapas det igensotade sågar, varvid man sen kan hävda att det visar sig vad som sker om man inte kör på "rätt" olja. Inte långt ifrån bedrägeri.


Det var ju också en tanke som kan stämma.

Ett annat skäl till att diverse sågexportörer ofta rekommenderar 4 %-oljeinblandning inte kan räkna med att det finns högkvalitativ 2T-olja på den marknad sågen hamnar.

Importören googleöversätter manualen utan att reagera, Jula tex sätter dit sin Meec-dekal och vidarebefodrar texten.