Motorsåg och handhållet

Kedjeslip köptips

54 inlägg 44454 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

JensSkoog  
#584812 Finns billigt och dyrt här som i allt annat, och generelt kan man väl säga att dyrt är bäst och smidigast. Själv slipar jag på en Stihl USG med Stihls sten slipskivor och diamantskiva för hårdmetal. Den är i mellanklassen i pris, ung. 5000 här i Norge. Den har bra precision. Tog tid innan jag lärde, men nu blir det bra. Viktigaste är att man tar sig tid till att prova sig fram och lära.
Går bra utan skärvätska så länge man inte körer för hårdt. Jag säger ofta att jag "putsar" i tanden, inte slipar. Om det behövs, körer jag en kedja två gånger genom, heller än att ta för mycket.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

Sture Andersson  
#584830
JensSkoog skrev:Finns billigt och dyrt här som i allt annat, och generelt kan man väl säga att dyrt är bäst och smidigast. Själv slipar jag på en Stihl USG med Stihls sten slipskivor och diamantskiva för hårdmetal. Den är i mellanklassen i pris, ung. 5000 här i Norge. Den har bra precision. Tog tid innan jag lärde, men nu blir det bra. Viktigaste är att man tar sig tid till att prova sig fram och lära.
Går bra utan skärvätska så länge man inte körer för hårdt. Jag säger ofta att jag "putsar" i tanden, inte slipar. Om det behövs, körer jag en kedja två gånger genom, heller än att ta för mycket.

Hur är det med om du har klena kedjer typ till Stihl 201 4,0 mm fil måste du byta slipskiva då.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

JensSkoog  
#584863 Då bytar jag till den tunnaste skivan.
Går snabbt att byta om. Det som tar lite tid är när jag måste shimsa och
byta om när jag växlar mellan 1,1-1,3 kedjor och 1,5-1,6 kedjor.

Edit: Skivorna som hör med till USG'n är 3,2 och 3,8 mm, och till ryttarna har man en på 12mm.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

DrW  
#585024 Är det någon som testat Tecomec Superjolly. Känns som hydraulisk/automatisk kedjelåsning skulle vara effektivt. Maxx kedjeslip är väl lite likartad eller?
Superjolly finns att få för 4000kr inkl och Maxx för ca 3800kr inkl.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

jnos  
#589399 Hej
Har också titta på Tecomec Superjolly, men inte bestämt mig ännu.
Någon som har erfarenhet av denna?

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

Sture Andersson  
#597977
JensSkoog skrev:Då bytar jag till den tunnaste skivan.
Går snabbt att byta om. Det som tar lite tid är när jag måste shimsa och
byta om när jag växlar mellan 1,1-1,3 kedjor och 1,5-1,6 kedjor.

Edit: Skivorna som hör med till USG'n är 3,2 och 3,8 mm, och till ryttarna har man en på 12mm.

Vad är det du shimsar ,är det spåret du sätter kedjan i .

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

JensSkoog  
#597984 Nej. Jag shimsar baksidan av anägget och ändrar vidden på spåret som kedjan löper i så sågtänderna kommer exakt under mitten av skivan.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

Initium  
#618840 https://www.norlog.no/tilbud/maxx-kjede ... lipeskiver

Er dette en god pris ? Blir jeg bedre fornøyd om jeg går for en OREGON eller STIHL-maskin ?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

JensSkoog  
#618841
Initium skrev:https://www.norlog.no/tilbud/maxx-kjedesliper-med-3-stk-slipeskiver

Er dette en god pris ? Blir jeg bedre fornøyd om jeg går for en OREGON eller STIHL-maskin ?

Det är absolut bra, och maskinen slipar in i tanden som säkert är en fördel.
Hur bra kvalitet den håller över tid vet jag inte, men den verkar bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).