Motorsåg och handhållet

Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

77 inlägg 55860 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

brandjon  
#420772 Jag delade min MS 260 och bytte ramlager i somras, och då såg man verkligen hur oljetanken såg ut. Gul beläggning och flagor i hela tanken, såg helt klart ut som linolja som torkat. Jag hugger bara säsongsvis några veckor och sen står den still kanske 6mån, så kör bara mineralolja efter den renoveringen.
Sen om dagens vegoljor innehåller Linolja låter jag vara osagt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

mooos73  
#420834 Vad är dyrt eller billigt? Har inte kollat runt så mkt men betalar 21,7 kr/ liter + moms för Aspen och 22,07 kr/ liter+ moms för sågkjedjeolja. Dunk 20-25 liter.

Köper där vi handlar smörjmedel till jobbet och inbillar mig att jag får ett bra pris?

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420838 På pump är 19:- + moms ett bra pris för Aspen 2T.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

halvproffs  
#420840
brandjon skrev:Jag delade min MS 260 och bytte ramlager i somras, och då såg man verkligen hur oljetanken såg ut. Gul beläggning och flagor i hela tanken, såg helt klart ut som linolja som torkat. Jag hugger bara säsongsvis några veckor och sen står den still kanske 6mån, så kör bara mineralolja efter den renoveringen.
Sen om dagens vegoljor innehåller Linolja låter jag vara osagt.


Jag antar att du menar rapsolja för är det linolja blir nog det stenhårt.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

mooos73  
#420847
Mangan skrev:På pump är 19:- + moms ett bra pris för Aspen 2T.

Har aldrig sett en sådan pump, vilka mackar har det?

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420849 Finns kanske 80 i Sverige totalt, så det är inte vanligt.
http://www.aspen.se/Kopstallen

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Göt  
#420851 finns på en del ok mackar med deras alkylat i pump

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

jannee  
#420852 Kört på mineralolja men rapsolja fungerar det också, dessutom billigare :grin:

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

mooos73  
#420878
Mangan skrev:Finns kanske 80 i Sverige totalt, så det är inte vanligt.
http://www.aspen.se/Kopstallen

Ingen norr om Sundsvall!!!!

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420897 https://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer/

OK har några ställen som säljer 2T på pump norr om Sundsvall.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

2xms200  
#420964 Som gammal yrkeshuggare på 1980-90 talet så har jag hällt all sorts olja i oljetanken utan att sila den på något sorts vis.Gammal hydraulolja och gammal spillolja
från våra traktorer och bilar och från byns verkstad vars ägare var mycket glad när han slapp skitoljan.
Har aldrig haft problem med varken såg, kedjan, svärdet, eller hälsan, dock skiter den svarta spilloljan ner bakom kopplings kåpan något förskräckligt, men va gjorde det för vi rengjorde, servade sågarna ändå en gång i veckan, och den kan frysa i sträng köld om den innehåller mycket vatten, men blir mjuk sedan sågen är varm. På den tiden fanns inga naturvänliga oljor förutom matoljan då kanske, men den skulle man aldrig ha kommit på att använda för spilloljan var ju gratis.
Om ni inte viste det så är den vanliga kädjeoljan förbrukad olja som dom har tvättat och renat och säljer sedan som kädjeolja för den duger inte till något annat. Råkar man få ett dålig parti så fryser den också i kylan.
Jag skall dock pröva matoljan sen när spilloljan är slut, och börja använda den i stället för den verkar vara bra, efter att ha läst här vad ni har skrivit. :smile:

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420982 Nu skall vi komma ihåg att rapsolja började användas i mat på 80-talet i stor skala, innan dess hade den använts som lysolja och - tada! teknisk smörjmedel. Så frågan är om vi har matolja i sågarna, eller om vi har sågolja i stekpannan. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

dhaglund  
#420985 På Preems hemsida står det så här:

"Biostar Chain Oil 68 är baserad på
högt raffinerad rapsolja och tillsatser
som skyddar mot korrosion, slitage
och oxidation samt ger ökad
vidhäftning."

Deras Biostar kedjeolja är alltså bara en rapsolja förbättrad för motorsågar.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

axwell  
#420993 https://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer/

Tyvärr OKQ8 klarar inte av att separera alkylatpumparna från resten av bränslena.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

axwell  
#420995
dhaglund skrev:
Deras Biostar kedjeolja är alltså bara en rapsolja förbättrad för motorsågar.


Så är det med alla andra sk. biooljor, annars kan man ju inte begära 3-5 ggr så högt pris för ca. 98 % rapsolja.

"Förbättrad" kan jag inte hålla med om. :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).