Motorsåg och handhållet

Jonsered 435

92 inlägg 30540 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Drkeller  
#409799 Kan man skicka meddelanden till medlemmar i detta forum? Hur får jag tag på dig Mange, ang reservdelar till sågen? Mobilnummer?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

Erre  
#409800 Ta fram ett av manges inlägg.
Tryck på hans profilbild, då kommer det upp profilinfo.
Nere till höger i den rutan ser du ett kuvert.
Tryck på det så kommer du in i pm (personligt meddelande)

Skriv där å skicka.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Drkeller  
#410083 Fan vad grymt det är med en ultraljudstvätt när man renoverar motorsåg!! Sågspån och kedjeolja som sitter som fan själv, släpper på 15 min. 50 grader för plastdetaljer och 70 grader för metall. Blir som nytt!! 1 dl avfettningsmedel till 1,7 liter vatten också...

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Palakangas  
#476568 Jag fick en Jonsered 435 som stått i ett skåp på jobbet i kanske åtta år. fyllde på bensin och den startade efter några drag. Dock läcker slangen från tankluftningen. Ska laga den provisoriskt och testa den på lite vedhuggning. Har ingen användning för den men tycker det är roligt att få i gång gamla maskiner.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Palakangas  
#477803 Sågen gick fint en kvart. Sedan blev det ett oljud och den dog. Lyfte upp cylinder och det var vassa märken på kolv
och ring vänster sida. Inget glapp i lager. Var nog jag som inte var tillräcklig noggrann vid översyn. Finns det någon här som kan ha passande kolv med ring?
Tråden är kapad, men tror den är bra att spinna på.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

qsecofr  
#502464 Är det någon som vet vart man kan få ta i ett bromsband till en 435:a?
Mitt gick precis av och det känns inte ok att köra utan.

tack.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502474 Var i landet finns du?

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

qsecofr  
#502475 Lite söder om Kungsbacka, norra Halland.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502480 Jag har om du vill komma hit.
Kristianstad, Nord östra Skåne.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

qsecofr  
#502486 Har inte vägarna förbi, om du vill säjla ett och kan tänka dig att posta så är jag intresserad :)

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

Kenny E  
#525785 Är det någon som vet under vilka år en 435 tillverkades ?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

totte  
#525847 1985 - 1989 enligt Mike Acres site: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Avatar Fallback

Re: Jonsered 435

Hepo  
#525904 hej klassas broms automatiken på 435 som tröghetsutlöst så att den är godkänd att såga med? för håller man i bakre handtaget och släpper sågen så att svärd pesten slår i ett plank så ska bromsen slå i, trodde först att har sågen broms så är den även automatisk men så är det inte på äldre sågar tex 521 451. men kan någon säga mej varför man inte hade automatik på 510 familjen när det fanns redan på 452 det kom ju på 535 clasic som har en vikt lägst upp i broms hantaget och den broms kåpan passar resten av familjen tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

totte  
#525910 452 var inte tröghetsutlöst. Den hade rörligt svärd som utlöste om det trycktes hårt uppåt i spetsen, just av ett kast. En ganska dålig konstruktion som inte höll, rätt troligt att det var därför det övergavs. När det blev slitet så utlöste det bara av trycket mot stammen när man kapade.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526105 435 har samma tanke som 452 med rörlig svärdsupphängning som utlöser vid kast. 410, 420, 435 har stort sett samma fast det skiljer lite i varianterna särskilt på 410'orna.
Ofta stelopererade.
Dessa i 410 serien och 510 serien har bromsband, 451/452 och tidigare har bromskloss.

Misstänker att handtag med aktiv utlösning kom på 525 redan och 535.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).