Motorsåg och handhållet

Köpa röjsåg

47 inlägg 18432 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409252 Får man tag i en Stihl 480 eller Hva 252 som gått lite så är det bara att slå till. Nyare sågar rasar i bitar tämligen omgående. De har elektroniska förgasare som bara funkar vid fullmåne och vinkelväxlar som inte går att fylla fett i. 😈

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409256 Positivt med stihl är att vinkelväxlarna till 460 och 490 är betydligt billigare än till husqvarnan! gäller iofs alla reservdelar....

Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg

T Landström  
#409269 Det där med att fylla fett i vnkelväxeln på nyare sågar håller jag med om att det är svårt... Svårt att se hur mycket det är i dom... Tacka vet jag min gamla RS 45/52 :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg

Skogen i boden  
#409508 Kört 20 he rätt eftersatt mez jonsered fc2245 funkar klockrent . Blev dock ett problem med strandklinga , blir ju längre mellan pauserna

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg

Gaffe  
#409795 Det blev en Stihl 490 C-EM KW med x-fit sele [emoji2]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409805 Grattis till köpet och slit den med hälsan.

X-fit-selen har blivit min favorit bland Stihls röjselar, men se till att byta ut det odugliga munstycket mot Camelbacks välfungerande munstycke + vinkelböj.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg

Gaffe  
#409822 Tack för tipset!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg

BM 35  
#410064 Stihls smörjfria vinkelväxel håller länge för en normal användare ,,säkert flera år

Men dom elektroniska förgasarna har jag inte mycket till övers för,,men är man inte van något annat funkar det säkert

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg

Gaffe  
#410074 Har en sån förgasare på min motorsåg Stihl 241 den har gått cirka 300 timmar utan det minsta missöde. Hoppas röjsågen följer samma linje

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410086
Gaffe skrev:Har en sån förgasare på min motorsåg Stihl 241 den har gått cirka 300 timmar utan det minsta missöde. Hoppas röjsågen följer samma linje


Stihl 241 har varit ett riktigt sorgebarn och den sågen finns det många och långa trådar om på skogsforum. Men grattis om du har fått tag på en som går.

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410087
BM 35 skrev:Stihls smörjfria vinkelväxel håller länge för en normal användare ,,säkert flera år

Men dom elektroniska förgasarna har jag inte mycket till övers för,,men är man inte van något annat funkar det säkert


Är inte nöjd med att vinkelväxeln ska hålla flera år. Den ska rimligtvis hålla sågen ut. Beträffande elektronikförgasarna finns det inget mitt emellan. När de funkar så är det perfekt men det vet man aldrig i förväg.

Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg

Göt  
#410092 Vinkelväxlarna kan gå sönder fast man smörjer dom

Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg

machonisti  
#410093
Göt skrev:Vinkelväxlarna kan gå sönder fast man smörjer dom

Underlåter man smörjandet går dom helt säkert sönder! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg

Göt  
#410096 Den skar en gång på min Jonsereds rs 45 engång ändå :roll: :geek:

Användarvisningsbild

Re: Köpa röjsåg

machonisti  
#410099
Göt skrev:Den skar en gång på min Jonsereds rs 45 engång ändå :roll: :geek:

Metallarbetare brukar säga att det är viktigt att köra in vinkelslipar. Annars håller dom bara ett par dagar. Beror på hur mycket olika yrkesgrupper använder verktyg, tror jag. En del använder ett verktyg 5 h under hela livet, en annan på en dag. Är väl samma med röjsågar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).