Motorsåg och handhållet

Stihl MS241

226 inlägg 55659 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590710 241:orna känns slöa. Jag hatar verkligen min. 😡 Ändå är det den sågen som jag använder mest. Kan åtminstone försöka att köra ihjäl den. :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Avslutat-02  
#590722 Borra ett eller två hål i ljuddämparen istället... Då minskar motståndet och sågen reagerar bättre...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Mossebo  
#590787 Tackar för tipsen. Är som sagt väldigt nöjd med sågen i övrigt. Men hade gärna haft något bättre toppvarv. Ska se hur den svarar på lite ombearbetning utav ljuddämparen. :-)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Avslutat-02  
#590788 Lättast är att bara borra lite och skulle man inte vilja ha det så vid t,ex försäljning då svetsar man igen hålen... :-bd

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Prickskytt  
#591089 Har haft en MS201 utan M-tronic som upplevdes slö och väldigt svårjusterad, borrade 4st 4mm hål snett ner i dämparen vid utblåset. Sågen fick en helt annan karaktär mycket rappare och lättare att justera, har nu köpt en Ms241 M-tronic och kört ett tiotal tankar, tycker att den går riktigt bra framförallt rätt mycket starkare än 201an. Ni som har nyare (max 1år) 241an tycker ni att den är slö?? Har inte kört någon kalibrering än när jag inte känt behov. Köpte en ny rörjsåg i somras en 410 med m-tronik den gick 1 tank och sedan starta den inte, lämnade in den och fick ny förgasare sedan har den funkat.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Mossebo  
#597697 Kört igenom ca25 liter bensin i min 241 nu. Å nu går den riktigt bra. Har inte kommit så långt att jag modifierat ljuddämparen. Å antingen har jag vant mig eller oxå så har sågen piggnat till. För nu tycker jag den går lika rent å fint i motorn som min 201a. Helnöjd med sågen :-)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#597705
Mossebo skrev:Kört igenom ca25 liter bensin i min 241 nu. Å nu går den riktigt bra. Har inte kommit så långt att jag modifierat ljuddämparen. Å antingen har jag vant mig eller oxå så har sågen piggnat till. För nu tycker jag den går lika rent å fint i motorn som min 201a. Helnöjd med sågen :-)

Bra, @Mossebo :-bd
Körer du med 3/8 kedjan som sågen kommer med, eller har du bytat/tänkt byta till .325?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Mossebo  
#597708 Jag bytte direkt till .325 kedjan. Har inte ens testat originalet :-) Jag inbillar mig att den är lite tåligare och lättare att hålla vass. Använder såget för att fälla framför min hypro 300 så det blir mycke låga stubbar och kanske inte alltid helt fritt ifrån jord å mossa :-)
Hela sågen känns ju betydlig mycke robustare jämfört med en 201a men samtidigt bra mycke lättare än en 550 med värme. Valde även bort värmen på min 241 för att hålla ner vikten ytterliggare.
Tycker det är jobbigare att bara gå å fälla med ett tungt såg än att både fälla och kvista. Då får man ju möjlighet att vila såget mot stammen med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#597712
Mossebo skrev:Jag bytte direkt till .325 kedjan. Har inte ens testat originalet :-) Jag inbillar mig att den är lite tåligare och lättare att hålla vass.

Exakt vad jag erfarte när jag bytte till .325 :grin:
Har tagit det upp med folk från Stihl att den sågen är utrustad med fel
skärutrustning från fabriken, men det vill de inte lyssna till. Möjligt
att klenkedjan som inte toler så mycket måste bytas oftare så de
får det vi på norska kallar "mersalg" :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597718 Jag kör med 1,3 mm Stihl orginalsvärd nu som jag bytt topptrissa på till en med .325. Hade ett oregonsvärd med samma delning på nitarna.
Det är lite tajt att få dit kedjan ny men det går, man får ställa kedjespännaren längst in.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Forestboy  
#597806 Är det 13 eller 14 tum på era 241or?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#597812 På min sitter det nu ett fjorton tums .325 svärd med lilla Stihlfästet, 1,5 mm spårvidde.
Med det svärdet kan jag använda 13", .325 kedjorna som ochså
går på Stihl MS261 med stora fästet. :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597822 Det kallas för 14" men det är lika långt som 13" och tar samma 56 länks kedja. De kallar det nog för 14" bara för att fästena är olika.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#597827
Skogsola skrev:Det kallas för 14" men det är lika långt som 13" och tar samma 56 länks kedja. De kallar det nog för 14" bara för att fästena är olika.

Ja, det stämmer, och jag borde lära mig att skilja mellom kedjor enligt antal
länker och inte det oprecisa "tum-måttet". :oops:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597831 Jag skulle nog säga att det är nånstans mittemellan. Stihls 14 är längre men inte en hel tum. Det är precis att det går att få på en .325 56dl på mitt stihlsvärd med utbytt trissa.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).