SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

516 inlägg 179151 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#432905 Men jag tror nog att jag framgent håller mig till X cuten som är en riktig toppenkedja. Kanske den bästa jag kört rentav.. \M/ :-BD

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432912 viss du har 560 eller ei sag i den klassen med .325 deling så prøv ho på den, kappar ganske fort då

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Elfving  
#433016 Har kört lite mer med min testkedja nu och måste höja betyget.
Förutsättningar:
Slitet svärd med gammal Windsor kedja från troligen förra årtusendet. Dikesröja al och sälg fungerade till full belåtenhet. Fortsatte med två av de största häggar som någonsin funnits på denna fastighet. Det gick inte bra... Hägg är hårt och diametern vid stubbhöjd var 45 cm. Hämtade den andra tanakan med sprillans nytt svärd och denna kedja. Oj, vad det skar! Bland det mest häpnadsväckande jag upplevt med en motorsåg i handen. I rättvisans namn skall sägas att svärdet på den andra sågen är utnött på så sätt att kedjan inte får tillräckligt stöd i sida vilket ger slökänsla i hårdare virke. Efter att ha kört slut på tanken inser jag att allt nog inte var bättre förr trots att jag kör på övertid med svärdet på den andra sågen.
Men kedjan är aggressiv och riktigt tungdragen vid instick. Det får den gärna vara, men jag har definitivt för lite effekt i just dessa sågar för att kunna göra den rättvisa.
Tummen upp, jag är imponerad!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

loppan  
#433066
anersimyra skrev:Nu har jag verkligen hårdkört X cuten. Beståndet var mest gran i 40 - 70 års ålder. Det blev svepkvistning såväl som stamkvistning av torra hårda grangrenar. Kedjan imponerar verkligen då ingen betydelsefull skärpeförlust uppstod förrän vid slutet av FJÄRDE tanken.. :grin: efter lätt uppskärpning var kedjan en fröjd att arbeta med. Här har HVA faktiskt fått fram en kedja som håller vad som lovas i reklamen. Jag for genast och köpte fler kedjor och kasserade en knappt använd speedcut.. :mrgreen:


Låter illavarslande,jag har just köpt ett trepack x cut.Blir det till att kasera spedcuten jag har nu då?
Jag irriterar mig på att kromlagret fnasar sönder sig vid skäret så att det ser it som stensågning på speedcuten
samt att det är svårt att fila pga hårdheten.
I början trodde jag att jag stensågat utan att märka något.
Vill ändå säga att spedcut svärdet är mycket bra,lätt smidigt och stabilt.

Om man ger sig tusan på att få bra skärpa och filar noga så går det att få bra skärpa även på speedcut har jag märkt men det krävs nästan onödigt noggrann filning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#433095 Oregonsvärdet är det absolut inget fel på.. :-BD Enligt Mange är Oregon numera medvetna om problemet med speedcuten och har ändrat i tillverkningsprocessen. Det var visst en batch som såldes i våras som var dålig med " knallhårda " tänder. :-BD

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433104 Ja håper dei får det nye oregonkjedet til, kan jo henda at HVA og får problem med kvaliteten og då er det greit å ha speedcut som ett alternativ.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

axwell  
#433132
Elfving skrev:av Elfving » Igår, 23:17
Har kört lite mer med min testkedja nu och måste höja betyget.
Förutsättningar:
Slitet svärd med gammal Windsor kedja från troligen förra årtusendet. Dikesröja al och sälg fungerade till full belåtenhet. Fortsatte med två av de största häggar som någonsin funnits på denna fastighet. Det gick inte bra... Hägg är hårt och diametern vid stubbhöjd var 45 cm. Hämtade den andra tanakan med sprillans nytt svärd och denna kedja. Oj, vad det skar! Bland det mest häpnadsväckande jag upplevt med en motorsåg i handen. I rättvisans namn skall sägas att svärdet på den andra sågen är utnött på så sätt att kedjan inte får tillräckligt stöd i sida vilket ger slökänsla i hårdare virke. Efter att ha kört slut på tanken inser jag att allt nog inte var bättre förr trots att jag kör på övertid med svärdet på den andra sågen.
Men kedjan är aggressiv och riktigt tungdragen vid instick. Det får den gärna vara, men jag har definitivt för lite effekt i just dessa sågar för att kunna göra den rättvisa.
Tummen upp, jag är imponerad!


Tack, nu kan jag slappna av. :mrgreen:
Dina synpunkter på det mesta brukar vara så väl underbyggda att jag imponeras.
Jag blev därför lite fundersam efter din förra recension betr. effektkravet, har ju likadan Tanaka ecv4501.

Körde idag Husq, FBx 535 med ny X-cut, dvs ännu lägre effekt och vilket lyft.
Även miniinstick går hur bra som helst med kedjeröjaren.

PS. Såg just att Maskinklippet åter säljer Husqvarnas FBx för 9000 kr ink moms och troligen även fraktfritt, DS.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Amatörhuggare 62  
#437274 :-BD kört 1 vecka nu m X cut kedja.
Bästa kedjan på mina 36 år i skogen

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

ananders  
#437277 Efter att tagit mitt förnuft till fånga och kommit fram till att jag inte blir bra att slipa med elektrisk kedjeslip och återgått till den hederliga filen så går x-cut kedjan riktigt bra, nästan lite väl bra. Den skär som om träden vore smör och jag hinner knappt med så ibland ryker även brytmån. :surp: Tur att man bara är i gallring.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#437300
Amatörhuggare 62 skrev::-BD kört 1 vecka nu m X cut kedja.
Bästa kedjan på mina 36 år i skogen

Jag gör samma bedömning efter drygt 40 år i yrket.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

loppan  
#437307 Hva 560 med x cut är en riktigt trevlig upplevelse i skogen.
Jag har huggit ca 50 fub slutavverkning i gran och tall med x cuten nu och den går mycket bra.
Jag altenerar med en gammal 560 med speedcut på och den är svårare och kräver mer nogran filning för att få samma skärpa på.
Det kommer uteslutande att bli x cut i framtiden tror jag för min del men med speedcut svärd.

Enda nackdelen är som sagts tidigare är att det i bland går lite för bra,brytmån tenderar att bli väl tunn.
Men det är nog en vanesak detta att kedjan biter bättre.

Något jag stör mig kraftigt på är att speedcuten sliter ut filen väldigt fort medans x cuten mer beter sig som en 21 bpx vid filning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437309 Ja 560 med x cut er ein herlig kombinasjon. Har 15 & 18 toms kjeder og sverd til x cut for 560. Men ein ting eg har lurt litt på, må bruka ei jonsered fra no av med 15 toms x cut på. Når eg feller skal eg da sikta etter framre håndtaksbøylen eller håndtaket for kjedebremsa, dette har eg av ein eller annan grunn aldri lert meg korleis skal gjerast for jonsered, noken som veit?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Ferguson system  
#437313 @can Det er det fremre håndtaket du skal sikte med på Jonsered motorsager. En fryd å felle presist med :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437321 flott da veit eg det, kollegaen min vil alltid ha 18 toms på 560, til kvisting meiner eg at 15 toms er bedre, derfor må eg bruka ei 2260 med 15 toms x cut, når eg ikkje brukar 50 kubikksaga da. Står 3/8 på jonsereden no men får skifta til .325 igjen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437329 De andre som bruke x cut skifte de fil til 4,5 mm når tanna er sån ca halvfilt? Eg gjere det og opplevde ein forbedring, men må vera obs på å ikkje laga for mykje "høknebb" ryttarane sån ca på soft på den orange mala.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).