SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

516 inlägg 179262 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416490 Oregon har under åren samarbetat med Stihl. De har haft ägg i samma låda mer än en gång...

Att inte Oregon har 3/8Hobby ringdrev tror jag beror på att tillverkarna oftast har fasta drev på kopplingstrumman då det är i bästa fall hobby/semipro såg som använder denna kedjetyp. På elsåg etc har det varit andra öppna fixerade drev.
Flytande ringdrev har sina fördelar...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430208 Noken som veit kva som er neste sagkjede ut i x-cut familien og når det skjer, dei må jo ha noke på gang

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#430212 Den finns nu i 1,5 mm.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
#430235
anersimyra skrev:Den finns nu i 1,5 mm.. :-BD


- Är det kanske en helmejsel kedja? Annars heter den nåt i stilen X-CUT S_35_

Bild

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#430240 Nej fan ! Nu är jag ute och åker på den berömda cykeln. Det var ju Oregon speedcut som nu finns i 1,5 mm. 🤦‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Erre  
#430248 Då tar jag tillbaka mitt "gilla" :mrgreen:

Användarvisningsbild

OT: Oregon Speedcut

traktorz  
#430251 Oregon Speedcut 95TXL har ju gauge .050", undrar då vad den nya .325"-kedjan med gauge .058" kan heta?

Ref:
Oregon Speedcut

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430439 Ni som tror att X-cut är så oerhört bra! ja den funkar helt ok när den är ny i förpackning precis som stihls kedjor gjort de senaste ca 25 åren vad jag kan minnas?? men vid första filningen är den sämre skit än jag någonsin upplevt!! det är en motorsågskedja.... väx upp!! :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430446 bra stihlkjeder må vera RM .325 og RM 3/8 samt picco micro. X cut kunne godt ha holdt på skarpheita enda lengre synes eg men det er vel helst eg som har brist på filinga, men den blir nå skarpare enn ut av forpakning etter filing men det gjeld vel dei fleste kjeder.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430449
Huggarn skrev:Ni som tror att X-cut är så oerhört bra! ja den funkar helt ok när den är ny i förpackning precis som stihls kedjor gjort de senaste ca 25 åren vad jag kan minnas?? men vid första filningen är den sämre skit än jag någonsin upplevt!! det är en motorsågskedja.... väx upp!! :smile:

Skall filas med deras nya mall annars funkar inte kedjan stötvinklen är 60 grader i mot 85 grader för en normal kedja.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430456 Rent skitprat som vanligt knaggen! mall har jag aldrig använt o kommer aldrig att göra! är man så dålig att fila så kanske herrn ska att be nån annan att fila åt sig? en kedja är bara bra ur kartongen den kommer ur, sen är det upp till användaren att göra den sämre eller bättre! :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

röjar kalle  
#430461 Huggarn det var ord och inga visor. \M/

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

hfab  
#430468 @Huggarn är förmodligen en utomordentligt kunnig man utan fel och brister, skulle förmodligen utklassa oss alla med en gammal Homelite såg. Kanske kunde han dela med sig av alla sina enastående expert kunnskaper istället för att klanka ner på andra?
Vilka kedjor rekomenderas för oss amatörer som vill förenkla vår vardag i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#430471 Lösningen är enkel. Använd rekommenderad mall. Filar man utan mall följer man helt enkelt vinklarna... :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#430473
hfab skrev:@Huggarn är förmodligen en utomordentligt kunnig man utan fel och brister, skulle förmodligen utklassa oss alla med en gammal Homelite såg. Kanske kunde han dela med sig av alla sina enastående expert kunnskaper istället för att klanka ner på andra?
Vilka kedjor rekomenderas för oss amatörer som vill förenkla vår vardag i skogen?

Köp du en Oregon så är du säker på att få en bra kedja. Prova gärna att fila utan mall på en sliten kedja om du inte vill prova på en ny. Jag tror du kommer bli positivt överraskad över resultatet.. :-BD

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).