Motorsåg och handhållet

halv chisel kedja till husqvarna 162

17 inlägg 6754 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

halv chisel kedja till husqvarna 162

Hepo  
#404898 Hej har en husqvarna 162 med 3/8 stora svärfästet 1.5mm hel chisel kedja husqvarnas h42 med dubbla ryttare på brädden
är nöjd med denna kedja på vebacken men här på forumet sejs det att det är bättre med halv chisel när man averkar tex grann så jag tänkte prova och finns det en sån i husqvarna eller i oregon och finns det 1.3 så vill jag gärna prova det.
vet att det funskar med bahco eia kilen på 325 1.3 pixel.
husqvarna har inte 13 tums svärd längre utan det är 15 som är det kortaste. har 15 på nu har för mig oreegon har 13
som jag vill ha. vill även ha i 18 tum till 266 som jag också har.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

Blivande snickare  
#404899 Skulle rekommendera dig att åka in till nån lokal såghandlare så får du lättast hjälp.

Alternativt skogsverktyg.se om absolut du vill handla på nätet.

Avatar Fallback

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

Hepo  
#404901 Får åka in till handlaren och höra burkar handla där och det vill jag göra nu också tänke bara om någon här på forumet viste vad som fanns.

   TS
Avatar Fallback

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

Blivande snickare  
#404905
Hepo skrev:Får åka in till handlaren och höra burkar handla där och det vill jag göra nu också tänke bara om någon här på forumet viste vad som fanns.

Finns en hel drös duktiga kedjenördar här!

@Mange och @totte för att nämna de två mest frekventa :)

Användarvisningsbild

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404932 162 är en såg som är fin till fällning och kapning i mitt tycke.
Ska det kvistas o huggas klent finns det säkert bättre såg.

Halvmejsel tand i 3/8 är lite svårare att hitta. Lättare är o byta till .325 om man vill kvista.

Mejseltand är o föredra vid kap.

Avatar Fallback

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

SawTroll  
#404956 Med regulær 3/8" og .325 har det ingen mening å bytte til 1.3mm, da den øvre delen av kjedet vil være den samme som i 1.5mm, og vil skjære et likt skjær.

De mest aktuelle halv-meisel alternativene i 3/8" 1.5mm er Oregon 73DPX (finnes også som Husqvarna H54) og Stihl 35RM. Ikke regn med at enhver forhandler har disse kjedene på lager, de må sannsynligvis bestilles.

Om du bytter til .325 så pass på at du kjøper et sverd med stort HVA feste (Oregon D009), de fleste sverd i .325 passer det lille festet (K095).
Senast redigerad av SawTroll mån 29 aug 2016, 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

totte  
#404972
Blivande snickare skrev:@Mange och @totte för att nämna de två mest frekventa :)


Mange förvisso, men jag är helt klart inte mycket till kedjenörd, kan skillnaden på mejsel och halvmejsel men alla dom där beteckningarna orkar jag aldrig lära mig, och så ger jag dessutom fullständigt f-n i vilken spårvidd som är bäst :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

Blivande snickare  
#404977
totte skrev:
Blivande snickare skrev:@Mange och @totte för att nämna de två mest frekventa :)


Mange förvisso, men jag är helt klart inte mycket till kedjenörd, kan skillnaden på mejsel och halvmejsel men alla dom där beteckningarna orkar jag aldrig lära mig, och så ger jag dessutom fullständigt f-n i vilken spårvidd som är bäst :mrgreen:

Okej![emoji38]
Du har lärt mig endel iallafall :grin:

Användarvisningsbild

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

totte  
#404984
Blivande snickare skrev:
totte skrev:
Blivande snickare skrev:@Mange och @totte för att nämna de två mest frekventa :)


Mange förvisso, men jag är helt klart inte mycket till kedjenörd, kan skillnaden på mejsel och halvmejsel men alla dom där beteckningarna orkar jag aldrig lära mig, och så ger jag dessutom fullständigt f-n i vilken spårvidd som är bäst :mrgreen:

Okej![emoji38]
Du har lärt mig endel iallafall :grin:


Japp, men kan du vad jag kan så har du en mycket kvar innan du kan klassas som nörd :lol:

Avatar Fallback

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

Blivande snickare  
#404985 [emoji38]

Avatar Fallback

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

SawTroll  
#405437
totte skrev:
Blivande snickare skrev:@Mange och @totte för att nämna de två mest frekventa :)


Mange förvisso, men jag är helt klart inte mycket till kedjenörd, kan skillnaden på mejsel och halvmejsel men alla dom där beteckningarna orkar jag aldrig lära mig, och så ger jag dessutom fullständigt f-n i vilken spårvidd som är bäst :mrgreen:


Det er jo slike kunder HVA, Stihl etc ønsker seg, slik at de kan "underslå" eksistensen av alternativer til det de av en eller annen grunn ønsker å selge, og sitte med færre alternativer på lager. De har lykkes uvanlig bra med "indoktrineringen" på dette området på det nordiske markedet - noe som fører til at alternativer som man ønsker å prøve eller bruke er vanskelige å få tak i, i hvert fall hos de fleste forhandlere.

Det går allikevel an å få tak i det man vil ha, men det innebærer ofte spesialbestillinger eller handling på nettet, som oftest internasjonalt - så man må iverksette en stund før man trenger sakene (sverd og kjeder).

Användarvisningsbild

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

totte  
#405449 Säger inte emot dig alls, det är bra att man reder ut mycket om kedjor och allt omkring. Jag skulle bara förklara att det inte är mitt stora intresse, andra gör det mycket bättre än jag.

Användarvisningsbild

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405544 Det är viktigt i detta att förstå att inte alla har intresse an kedjor.
Alla vill inte ha massor med olika kedjor som ligger på hyllan.
Två varianter av tand, tre/fyra olika delningar, tre/fyra olika spårvidd, 5-10 olika längder och några stycken av varje...
Sen i Oregon, Stihl och Husqvarna för att täcka olika konsumenters önska.
Grattis...

Därför tar vissa helt enkelt o säger att detta erbjuder vi, varsågod.

Helt förståligt när man ser lite djupare på det.

Avatar Fallback

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

Hepo  
#410739 hej har hämtat 2 kedjor i dag hos handlaren och var mindre meslat en mina hva h42 , säljaren på Oregon i Sverige fick beställa från något annat land där dom har q73dp 056e, Oregon säljer bara helmejsel i stor 3/8 i Sverige.
Är det lika med Windsdor , carlton Stihl och husqvarna.?

   TS
Användarvisningsbild

Re: halv chisel kedja till husqvarna 162

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410834 Vet inte riktigt vad som finns i Stihls utbud.
Windsor finns inte mer.
Carlton kanske har??
Husqvarna har inte haft innan i alla fall.
Oregon har, men inte i Sverige.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).