Motorsåg och handhållet

Känner ni igen yxorna?

290 inlägg 128864 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Känner ni igen yxorna?

MagnusEr  
#403070 Hej

Jag har börjat restaurera de yxor som legat måååånga år i boden efter ett dödsbo. Kan se att det på två av yxorna, de två längst till vänster i bilden, står HB för Hults Bruk vilket är extra roligt då jag bor inte långt ifrån den ursprungliga smedjan. De övriga är inte märkta. Min undran nu är om någon känner igen tillverkaren på de omärkta yxorna. Och är de också värda att lägga lite jobb på, dvs kan man anta att de också är av bra kvalitet? Till sist så skulle jag vilja veta vilka typer av yxor det är på bilden, dvs vilket användningsområde har de olika yxorna?

Mycket tacksam för svar kring detta om ni känner till det.

Bästa hälsningar från Norrköping /Magnus



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Göt  
#403074 Slipa upp dom och använd dom

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JörgenO  
#403076 Jag är långt från någon yx-expert men jag har ett tjugotal gamla yxor i varierande skick varav jag renoverat några. Min erfarenhet är att det finns nåt sorts märke på alla yxor men det kan vara svårt att se dem under all rost ibland.
Tredje yxan (Edit: menar fjärde) från vänster ser ut att vara vänd åt fel håll... eller är det bara som det ser ut på bild?

Jag tycker det är roligt att renovera yxor. Jag brukar kunna få ut skaftet och olja in det o sätta in ny kil om jag är tålmodig (och skaftet är värt att bevara), Jag har också tagit hem lite björkträ där min målsättning är att försöka göra ett eget skaft i vinter. (vet inte om det är bästa träslaget men jag har läst att det använts.)
Senast redigerad av JörgenO fre 12 aug 2016, 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

MagnusEr  
#403077
JörgenO skrev:Jag är långt från någon yx-expert men jag har ett tjugotal gamla yxor i varierande skick varav jag renoverat några. Min erfarenhet är att det finns nåt sorts märke på alla yxor men det kan vara svårt att se dem under all rost ibland.
Tredje yxan från vänster ser ut att vara vänd åt fel håll... eller är det bara som det ser ut på bild?

Jag tycker det är roligt att renovera yxor. Jag brukar kunna få ut skaftet och olja in det o sätta in ny kil om jag är tålmodig (och skaftet är värt att bevara), Jag har också tagit hem lite björkträ där min målsättning är att försöka göra ett eget skaft i vinter. (vet inte om det är bästa träslaget men jag har läst att det använts.)


Tack för ditt svar. Ja, jag tyckte att yxan, andra från höger, tror det är samma som du menar, såg felvänd ut men tänkte att det kanske hörde till det den är avsedd att användas till. Därför är jag intresserad av att veta vilka typer av användningsområden de är för och då även kunna hitta bilder för att ta fram korrekta skaft till vardera yxa. Jag gissar att det har bytits skaft under åren för vissa av yxorna känns omaka att hålla.

Ser fram emot mer i ämnet! /Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

totte  
#403110
JörgenO skrev:Jag har också tagit hem lite björkträ där min målsättning är att försöka göra ett eget skaft i vinter. (vet inte om det är bästa träslaget men jag har läst att det använts.)


Ett av de bästa svenska träslagen är rönn. Bör "segtorkas", randbarkas och få ligga svalt under tak i något år minst.

Avatar Fallback

Re: Sv: Känner ni igen yxorna?

Blivande snickare  
#403116
totte skrev:
JörgenO skrev:Jag har också tagit hem lite björkträ där min målsättning är att försöka göra ett eget skaft i vinter. (vet inte om det är bästa träslaget men jag har läst att det använts.)


Ett av de bästa svenska träslagen är rönn. Bör "segtorkas", randbarkas och få ligga svalt under tak i något år minst.

Exakt. Har lagat ett av just rönn å det känns mjukt i handen samtidigt som det är starkt.
Inbillar mig åxå att det kommer mindre vibrationer till handen med rönnskaftet än de övriga träskaften.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Göt  
#403126 Hickory brukade vara ett träslag som man brukade ha i skaft när man köpte färdiga skaft. Undrar just vad det är för träd egentligen.

Kommer ihåg en gång når far slog av ett yxskaft, och gjorde ett nytt med fogsvans, morakniv och en rasp ganska fort, På en timme kanske på sin höjd. Han tog virket ur en 2" björkplanka. Annars har vi nog köpt skaft.

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Tosca  
#403134 Ask är tidigare använt till skaft, har troligen liknande egenskaper som hickory.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#403137
Göt skrev:Hickory brukade vara ett träslag som man brukade ha i skaft när man köpte färdiga skaft. Undrar just vad det är för träd egentligen.

Kommer ihåg en gång når far slog av ett yxskaft, och gjorde ett nytt med fogsvans, morakniv och en rasp ganska fort, På en timme kanske på sin höjd. Han tog virket ur en 2" björkplanka. Annars har vi nog köpt skaft.

Hickory är i valnötsfamiljen, segt och hållbart, men det finns väl bara i nordamerika i dag :?:
Ask blev användt mycket här i Norge, men själv har jag ochså provat rönn, en och bok, och alla är bra.
Till handtag på hakar och refsor duger undertryckt gran mycket bra, så om ni finner en trettioårig gran med dia 1 och 1/2 tumme, så har ni toppvirke :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Känner ni igen yxorna?

totte  
#403246
Blivande snickare skrev:
totte skrev:
JörgenO skrev:Jag har också tagit hem lite björkträ där min målsättning är att försöka göra ett eget skaft i vinter. (vet inte om det är bästa träslaget men jag har läst att det använts.)


Ett av de bästa svenska träslagen är rönn. Bör "segtorkas", randbarkas och få ligga svalt under tak i något år minst.

Exakt. Har lagat ett av just rönn å det känns mjukt i handen samtidigt som det är starkt.
Inbillar mig åxå att det kommer mindre vibrationer till handen med rönnskaftet än de övriga träskaften.


Rönn har bra elasticitet, så det stämmer nog att det minskar vibrationerna en del. Ask nämndes, det är också ett elastiskt och mycket starkt material, men känns hårdare och "kallare" att hålla i.

Hickory har ju varit mer eller mindre standard för hammar-, yx- och släggskaft, men det är väl lite knepigt att få tag på här gissar jag. Och jag tror rönn är lika bra eller kanske bättre.

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Hema  
#403270 Jag anser också att yxa nr4 har satts åt fel håll vid senaste skaftbytet. Samt så tror jag nog att det kan vara värt att se till att yxorna är i ordning. Det är en skön tillfredställelse när man har redskapen i ordning. Finns väl inget som är så tråkigt med dåliga redskap/vertyg.

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

axwell  
#403282 Yxa nr 4 felvänd, tror inte att någon skulle ta sig det besväret. :surp:
Skulle ögat hamna koniskt åt fel håll ?

Tror som TS att den är tänkt för något mindre vanligt ändamål, men vad :?:

Hugga isränna, draget vid timmring :?: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#403288 Den ser ju felvändt ut, om det finns väl ingen tvekan, men någon kan ha haft en åsikt
med det, som "axwell" skriver. Jag tänkte först att någon hade haft behov av att
komma in i något hörn vid timring eller vid båtbygge. Det fanns alltid yxar med spets
framåt i samlingen till en skeppsbyggare :wink:

Men det kan ju vara att yxan har varit skäftat av någon som inte har haft koll als.
Jag har vid två fall lupplevd det när kompisar har lånad mina prylar, en gång med
en slägga och en gång med en yxa.
Prylarna kom tillbaka felvända med nya skaft :lol:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

MagnusEr  
#403294 Är infästningen alltid konad så man kan avläsa hur skaftet ska sitta genom det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#403297
MagnusEr skrev:Är infästningen alltid konad så man kan avläsa hur skaftet ska sitta genom det?


Det är nog vanlig, ja, men det stämmer inte alltid.
Gick i verkstan och kollade på några yxhuvuder
som ska ha skaft när jag hinner med det.

1471167526_skafthull_okser_14_08_16_(6).jpg


Som du ser av tabelen, så skiljer det inte mycket. Den äldste, handsmidde till vänster bara
en halv mm och på klyvyxan till höger intet als.
Några skafthol är trångare mitt i ochså.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).