lör 16 jul 2016, 16:51#399703Är det så att 460 och 490 saknar plugg för fett på vinkelväxeln?
Om så hur smörjer man då?
Hållbarheten på växeln?
Motorsåg och handhållet
Smörjning vinkelväxel
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 16 jul 2016, 22:03#399773Det stämmer, åtminstone på min 460, @forest.
Frågade min ÅF om det när jag köpte sågen, och enligt han har dom gått över till täta växelhus.
Han gillade det inte, men det genstår att se hur dom holler
Han fick ochså medge att många haveri skedde eftersom pluggen vibrerade ut
så fättet försvann, eller folk prässade i för mycket fätt så det blev tryck
som sprängde packningar.
Får lägga till att jag har körd många dagar med min 460 på den tiden jag har haft den, med
sågblad, kratkniv och tråd, och vinkelväxelen är lika fin som den var när den var ny
Frågade min ÅF om det när jag köpte sågen, och enligt han har dom gått över till täta växelhus.
Han gillade det inte, men det genstår att se hur dom holler
Han fick ochså medge att många haveri skedde eftersom pluggen vibrerade ut
så fättet försvann, eller folk prässade i för mycket fätt så det blev tryck
som sprängde packningar.
Får lägga till att jag har körd många dagar med min 460 på den tiden jag har haft den, med
sågblad, kratkniv och tråd, och vinkelväxelen är lika fin som den var när den var ny
Jack of all trades, master of none!
lör 16 jul 2016, 22:30#399779Det kan vara rätt tänkt trots allt ifrån tillverkarna. Det var många år sedan bilar skulle rundsmörjas, och kapslade (underhållfria) lager har visat sig hålla längre än motsvarigheten med manuell smörjning.
Men sen är det irriterande med sågar etc som har specialskruvar t.o.m. på tomgångsjusteringen. En trend i försök att få "allt
Men sen är det irriterande med sågar etc som har specialskruvar t.o.m. på tomgångsjusteringen. En trend i försök att få "allt
lör 16 jul 2016, 23:22#399791
När sågen strular, så är det oftast gensatt luftfilter eller dårlig stift har jag upptäckt
Märkte det idag
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Lajodi skrev:Det kan vara rätt tänkt trots allt ifrån tillverkarna. Det var många år sedan bilar skulle rundsmörjas, och kapslade (underhållfria) lager har visat sig hålla längre än motsvarigheten med manuell smörjning.
När sågen strular, så är det oftast gensatt luftfilter eller dårlig stift har jag upptäckt
Märkte det idag
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Jack of all trades, master of none!
sön 17 jul 2016, 10:24#399835Har både stihl 460 och 490 röjsågar, dessa går i full poduktion ca 6 mån om året. Min erfarenhet av dessa vinkelväxlar är att dom håller bra, om den som håller i styret gör sitt jobb.
Med vassa klingor och rätt teknik håller vinkelväxlarna hela sågens livslängd.
Om man däremot arbetar fel så klingan hugger fast, typ tvärstopp eller sågar med slö klinga. då är det fullt möjligt att dräpa vinkelväxeln på bara någon vecka.
Med vassa klingor och rätt teknik håller vinkelväxlarna hela sågens livslängd.
Om man däremot arbetar fel så klingan hugger fast, typ tvärstopp eller sågar med slö klinga. då är det fullt möjligt att dräpa vinkelväxeln på bara någon vecka.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).