Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

842 inlägg 124590 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#776286
Williamm skrev:
Alex Strömberg skrev:Har ingen cylinder att rädda.
De på bilden är vad jag har. Därför jag är ute efter ny cylinder.

Tar an de som ett litet projekt samt utmaning. Kan inte bara gå till jobbet och beställa allt jag behöver med denna såg.

Aha! Några sådana har jag liggandes som delsåg. Eller att bygga på om jag hitta en cylinder.

Fick den mer eller mindre gratis så har inte förlorat mycket om cylinder inte dyker upp

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#776306
Mange skrev:På 55?
Finns några olika. Bäst är de äldre med utblås likt 154, 254 etc.


Min 257 och nytillskottet 55an

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#776307
hva555 skrev:
Mange skrev:På 55?
Finns några olika. Bäst är de äldre med utblås likt 154, 254 etc.


Min 257 och nytillskottet 55an

Jag har samma dämpare som du på min 55:a
Jag kommer nog öppna den, för den är seg. Men bra att ha ibland.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#776323
Williamm skrev:
hva555 skrev:
Mange skrev:På 55?
Finns några olika. Bäst är de äldre med utblås likt 154, 254 etc.


Min 257 och nytillskottet 55an

Jag har samma dämpare som du på min 55:a
Jag kommer nog öppna den, för den är seg. Men bra att ha ibland.


Jag vill ju ha gammelsågar i original och denna dämpare ser nästan ny ut så kanske 55an är lite försiktig i prestanda. Min 257 är betydlig piggare som gammelsåg. Mina brukssågar är 356NE o 550gen1 med öppnad dämpare eller 535i för små snabba insatser.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#776328
hva555 skrev:
Jag vill ju ha gammelsågar i original och denna dämpare ser nästan ny ut så kanske 55an är lite försiktig i prestanda. Min 257 är betydlig piggare som gammelsåg. Mina brukssågar är 356NE o 550gen1 med öppnad dämpare eller 535i för små snabba insatser.
Där håller jag med, så är t.ex. min 2055:a
Hade du inga 550mk2 och 560?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#776336 Jo, 2 av varje men den gamla 550an har Triobrake, öppnad dämpare o 8-kugg och brukar åka med, och så vikten. 560 med 18" är ju bra när det blir grovt men behövs inte så ofta (fast det var ju kul o låna ut den och höra att testare köpt ny själva efter att provat min). Så har det hjälpt att man har flera Autotune för att förstå hur elektroniken funkar och hur men fixar problem som användare.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#776397 Vilka varvräknare använder ni som har det? 55an ska ju göra 12'500. Räcker om den klarar äldre husqvarna, autotune bör väl gå att kolla via testuttaget.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#776398
hva555 skrev:Vilka varvräknare använder ni som har det? 55an ska ju göra 12'500. Räcker om den klarar äldre husqvarna, autotune bör väl gå att kolla via testuttaget.

Kör med nån från biltema med sladd. Men ska nog införskaffa en från Stihl som är trådlös. Tror inte man kan köra en autotune såg om man kopplar bort testuttaget.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi

hva555  
#776401 Sökte på biltema men det verkar vara för bilar ,har du nåt nr? Autotune kör jag med egen testbox o sågen igång så det bör gå men otestat.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi

Alex Strömberg  
#776402
hva555 skrev:Sökte på biltema men det verkar vara för bilar ,har du nåt nr? Autotune kör jag med egen testbox o sågen igång så det bör gå men otestat.

Tyvärr inte. Egen box är annorlunda, Husqvarna själva har inget sånt i i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

svennefilip  
#776413 Stihl 021
Stihl 024
Stihl 024 plus
Stihl 025
Stihl ms 261 c
Stihl ms 390
Stihl ms 400 cm

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#776446
1666630265_e9a6894c-c11e-48db-91f8-930bcc803494.jpeg
En såg ni borde överväga att köpa är en stihl 241:a.. 😀 jag köpte en 241 förra vintern men blev inte särskilt nöjd då sågen inte är direkt varvvillig. Sågen är dock riktigt stark och hur stark den är i praktiken blev jag varse när jag högst motvilligt ”åkte på” att kubba upp de här bägge björkarna. Att jag skulle välja att kubba upp dessa med en såg som enhänt går att hålla rakt ut i bakre handtaget fanns så att säga, ”inte på kartan”. Men jäklar så effektiv den är den lilla rackaren och kubbningen av björkarna gick som en dans. Att sen sågen tog mindre än en tank där jobbet innefattade fällning, kvistning och kubbning i 35 cm kubbar är svårt imponerande.. :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#776450
anersimyra skrev:
1666630265_e9a6894c-c11e-48db-91f8-930bcc803494.jpeg
En såg ni borde överväga att köpa är en stihl 241:a.. 😀 jag köpte en 241 förra vintern men blev inte särskilt nöjd då sågen inte är direkt varvvillig. Sågen är dock riktigt stark och hur stark den är i praktiken blev jag varse när jag högst motvilligt ”åkte på” att kubba upp de här bägge björkarna. Att jag skulle välja att kubba upp dessa med en såg som enhänt går att hålla rakt ut i bakre handtaget fanns så att säga, ”inte på kartan”. Men jäklar så effektiv den är den lilla rackaren och kubbningen av björkarna gick som en dans. Att sen sågen tog mindre än en tank där jobbet innefattade fällning, kvistning och kubbning i 35 cm kubbar är svårt imponerande.. :-bd :ymparty:

Förra gången den bilden var hade allt gjort med en elsåg. Nu har du gjort alt med en 241. Hur går det ihop?

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

jannee  
#776452 Aners, kvistar du björkarna INNAN du fäller dem?
Själv brukar jag vänta tills de ligger på backen :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

tallen100  
#776453
anersimyra skrev:
1666630265_e9a6894c-c11e-48db-91f8-930bcc803494.jpeg
En såg ni borde överväga att köpa är en stihl 241:a.. 😀 jag köpte en 241 förra vintern men blev inte särskilt nöjd då sågen inte är direkt varvvillig. Sågen är dock riktigt stark och hur stark den är i praktiken blev jag varse när jag högst motvilligt ”åkte på” att kubba upp de här bägge björkarna. Att jag skulle välja att kubba upp dessa med en såg som enhänt går att hålla rakt ut i bakre handtaget fanns så att säga, ”inte på kartan”. Men jäklar så effektiv den är den lilla rackaren och kubbningen av björkarna gick som en dans. Att sen sågen tog mindre än en tank där jobbet innefattade fällning, kvistning och kubbning i 35 cm kubbar är svårt imponerande.. :-bd :ymparty:

Ofta så är dom där "slöa" sågarna oslagbara när det gäller styrka/seghet. 👍 👍 😎

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).