Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

827 inlägg 122267 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#775534 Hjälp, ska 55an vara så här, driver oljepumpen hela tiden, ingen smörjning av lagret från axeländen. 242 av samma årgång hade ju det. När jag tagit bort plåten och rensat lite ser jag en vit nylongrej som väl är pumpen, är det bara att dra ut den och hoppas på att drevet snurrar med även om det verkar vara torr bioolja i den?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775604 Cita nylongrejen är pumphus. Ja, ut med det, pump, sugslang och rengör/kontrollera.
Inte ofta pump är kass inte mycket som kan gå sönder i själva pumpen. Dreven däremot ät ibland trasiga och stopp i sugslang och tank.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#775679 Tack, jag har spettat loss den nu. Drevet är ju lite gropigt men kan funka. Slangen till tanken sitter, tittade i tanken och där är bara ett nervinklat koniskt filter. Tanken var nästan full med sirapslik olja som dock gjort att silen inte torkat så den får bli kvar efter spolning med 5 56. Ska det inte finnas en smörjkanal från axeländen till lagret ?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775690 Nä, det tror jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#775693
hva555 skrev:Tack, jag har spettat loss den nu. Drevet är ju lite gropigt men kan funka. Slangen till tanken sitter, tittade i tanken och där är bara ett nervinklat koniskt filter. Tanken var nästan full med sirapslik olja som dock gjort att silen inte torkat så den får bli kvar efter spolning med 5 56. Ska det inte finnas en smörjkanal från axeländen till lagret ?

Är inte standard med smörjkanal. Moderna proffs hva har de. Stihl har inte på nån.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#775700 Där ser man, gröngöling fick lära sig nåt nytt

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#775824 Packbox till 246 kopplingssidan. Den vänstra från Ettans Moped, den högra orginal. Ettans är gummiklädd på utsidan. För o nackdelar?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

johan eriksson  
#775831 Det största problemet som jag ser med den vänstra är att den inte har någon dammtunga, den tätningen blir inte långlivad i en såg.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

totte  
#775873 Ja, gummiklädd eller ej är oväsentligt, men avsaknaden av dammtunga är riktigt dåligt. Ettans moped har jag f ö inte hört mycket gott om.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#775931
totte skrev:Ja, gummiklädd eller ej är oväsentligt, men avsaknaden av dammtunga är riktigt dåligt. Ettans moped har jag f ö inte hört mycket gott om.


ok, det är ju inte så stor prisskillnad så bäst att ta det säkra. Nu har jag dock fortsatta bekymmer. Jag fick igång den på normalt sätt, provade liggande o upp o ner utan problem förrän jag kom tillbaka till normalläget. Då stannade den. Startade om o gick igång men plötsligt rusade den o stannade igen. Jag tänkte att det blivit nåt med packboxen så jag plockade ner den och satte tryck på den, inte minsta bubbla runt packboxen. Nu får jag inte igång den. Den tänder och går medan jag drar i snöret men verkar stanna när dekomp stänger. Reagerar på L-inställning på så sätt att för mycket eller för lite gör att den inte tänder alls men nåt fungerande läge hittar jag inte. Provade att lyfta på locket på förgasaren, torkade rent , drog ett par ggr, tryckte på tungan och det flödade upp soppa som förväntat. Bra tryck när jag lossa slangen fr förgasaren. Har ca halv tank. Vad katten kan det va som hänt för den gick innan min operation och har riktigt bra komp?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775939 Justera såg under halv tank är ingen bra idé.
Är dränslenål rätt justerad?
Nålarna ett varv ut. Det ska den starta och gå på.
Har du kollat så det är rätt stift?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#775986 Nu har jag haft förgasaren borta, tvättat o blåst, bytt en packning i insuget men inget hjälper. Efter hopmontering tände den 3dje draget, choke in, startade på 2 draget och gick flera sekunder. Startade om, den gick ett par sekunder, samma efter flera omstartsförsök. Skruvade ut L en aning och fick den att gå. Rörde inget och efter några sekunder började varvet öka. Det ökade så mycket till slut att jag var tvungen att stoppa den. Startar inte efter nytt startförsök. För lite soppa eller för mycket luft?? men var? Den bytta packningen, kan nåt blivit fel? Hur högt tryck ska man testa med, 1kg?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#775989
hva555 skrev:Nu har jag haft förgasaren borta, tvättat o blåst, bytt en packning i insuget men inget hjälper. Efter hopmontering tände den 3dje draget, choke in, startade på 2 draget och gick flera sekunder. Startade om, den gick ett par sekunder, samma efter flera omstartsförsök. Skruvade ut L en aning och fick den att gå. Rörde inget och efter några sekunder började varvet öka. Det ökade så mycket till slut att jag var tvungen att stoppa den. Startar inte efter nytt startförsök. För lite soppa eller för mycket luft?? men var? Den bytta packningen, kan nåt blivit fel? Hur högt tryck ska man testa med, 1kg?

Det finns en liten ventil/munstycke som reglerar tomgången och den är belägen under en riktigt liten sil som är låst med en segersäkring. Den ventilen följer oftast inte med i renoveringssatserna, exakt var den sitter och hur den ska bytas finns att se på youtube.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#775991 10:40 in i filmen beskrivs den ventil jag talar om..🙂👍.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#776070
anersimyra skrev:10:40 in i filmen beskrivs den ventil jag talar om..🙂👍.


Det var en både snygg o intressant video. Jag fick en ny leksak idag så 246an får lugna sig fast jag funderar på att låna förgasaren från en av mina 242or för att utesluta den eller utpeka den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).