Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

842 inlägg 124392 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#775287
Alex Strömberg skrev:
hva555 skrev:Lite om min 380CD. Svänghjulet kom ju av till slut, såg bra ut därunder. Nu är det tillbaka men med hemmagjord kil för naturligtvis är den rätta borta tros att jag köpt flera 100 små zippåsar för att hålla ordning vid demontering. En bit av en 2,8x 75mm spik gör jobbet nu. Kolven har jag rundat av lite där den klämt Al-bitar . Avgasporten behövde också en liten tillsnyggning i överkant för att kolven skulle gå lagom lätt. Ihopmonterad med bara den nedre kolvringen, bilden. Kolvbultslagret hade tydligen små Al-flisor i sig för varje gång jag trädde det på bulten så blänkte det småbitar Al. Tvättade ur det helt. Hur hårt ska kolvbulten sitta egentligen, fick banka rätt bra med hårdgummiklubban? Ett par begagnade membran från en renovering av en 165a visade sig stämma i förgasaren, dom gamla var inte roliga.
Cylindern på, nytt stift som man måste skruva av knoppen på, släckte ljuset och drog i snöret. Jättefin gnista. Skulle egentligen stannat här och beställt ny kolv men några droppar soppa i tändstiftshålet är ju intressant. Satte på hörselskydd (ingen dämpare på) och drog. Verkade som det var en eller två tändningar men inte mer. Bytte den torra bensinslangen mot en begagnad 346knorr. På nätet står det att 380 har en specialslang liknande gamla 242 men här passade den släta varianten utan problem och bomullsfiltret fick bli ett normalt hq med rörlig vikt i. Fyllde halv tank o gick ut och började dra. Tände några gånger medan jag drog. Justerade L , ingen skillnad. Efter 25 drag och olika inställningar var cylindern tydligt varm men nu kändes det som om Kristianstad började synas vid horisonten, kanske dit den skulle. Tillbaka i källaren och fram med kompmätare, 5 kg!!!. Lite lågt va? Nåja ljuddämparen är ju borta så in med några doppar 2t olja. Nu var det 8kg. I med stiftet och drog en gång. Den brakade igång med ett rökmoln som satte igång 2 brandvarnare. Jag hade ställt upp tomgången också. Stoppknappen hittade jag inte direkt men den funkade. Så nu blev Kristianstad mer avlägset. Istället får det bli Ebay och ny kolv.Grundställning på förgasare skull vara bra veta då. Är det någom som har en fin 380CD dekal på sin såg. En bra högupplöst bild skulle vara intressant för utskrift.

8kg är ju inte jätte bra de heller, får hoppas ny kolv och ringar får upp det.


Räknar med 10kg, 7-8 brukar vara med dekomp intryckt så starta går ju.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Alex Strömberg  
#775288
hva555 skrev:
Alex Strömberg skrev:
hva555 skrev:Lite om min 380CD. Svänghjulet kom ju av till slut, såg bra ut därunder. Nu är det tillbaka men med hemmagjord kil för naturligtvis är den rätta borta tros att jag köpt flera 100 små zippåsar för att hålla ordning vid demontering. En bit av en 2,8x 75mm spik gör jobbet nu. Kolven har jag rundat av lite där den klämt Al-bitar . Avgasporten behövde också en liten tillsnyggning i överkant för att kolven skulle gå lagom lätt. Ihopmonterad med bara den nedre kolvringen, bilden. Kolvbultslagret hade tydligen små Al-flisor i sig för varje gång jag trädde det på bulten så blänkte det småbitar Al. Tvättade ur det helt. Hur hårt ska kolvbulten sitta egentligen, fick banka rätt bra med hårdgummiklubban? Ett par begagnade membran från en renovering av en 165a visade sig stämma i förgasaren, dom gamla var inte roliga.
Cylindern på, nytt stift som man måste skruva av knoppen på, släckte ljuset och drog i snöret. Jättefin gnista. Skulle egentligen stannat här och beställt ny kolv men några droppar soppa i tändstiftshålet är ju intressant. Satte på hörselskydd (ingen dämpare på) och drog. Verkade som det var en eller två tändningar men inte mer. Bytte den torra bensinslangen mot en begagnad 346knorr. På nätet står det att 380 har en specialslang liknande gamla 242 men här passade den släta varianten utan problem och bomullsfiltret fick bli ett normalt hq med rörlig vikt i. Fyllde halv tank o gick ut och började dra. Tände några gånger medan jag drog. Justerade L , ingen skillnad. Efter 25 drag och olika inställningar var cylindern tydligt varm men nu kändes det som om Kristianstad började synas vid horisonten, kanske dit den skulle. Tillbaka i källaren och fram med kompmätare, 5 kg!!!. Lite lågt va? Nåja ljuddämparen är ju borta så in med några doppar 2t olja. Nu var det 8kg. I med stiftet och drog en gång. Den brakade igång med ett rökmoln som satte igång 2 brandvarnare. Jag hade ställt upp tomgången också. Stoppknappen hittade jag inte direkt men den funkade. Så nu blev Kristianstad mer avlägset. Istället får det bli Ebay och ny kolv.Grundställning på förgasare skull vara bra veta då. Är det någom som har en fin 380CD dekal på sin såg. En bra högupplöst bild skulle vara intressant för utskrift.

8kg är ju inte jätte bra de heller, får hoppas ny kolv och ringar får upp det.


Räknar med 10kg, 7-8 brukar vara med dekomp intryckt så starta går ju.

Man mäter ju inte med dekomp intryckt... 10 i ett vanligt test, utan dekomp full gas så är de väl ok.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775293 Tar du dig hit med såg o lista på grejer till annat kanske vi kan reda ut nåt. Jag har det mesta utom cd tändningar. Du borde nästan ta en titt här o snacka lite såg.
Tror du gillat se museet med. Öppnar första söndan i var månad klockan 13. Annan tid är vara o boka.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Erre  
#775306
Älgfoderodlare skrev:Man blir lite full i skratt när man ser era problem med "finvarumärkena" av motorsågar. Jag har kört McCullogh i alla år utan problem. Sträcka kedjor, fila dom, ev. rensat ett filter, är allt jag gjort. Har idag 6 olika motorstyrkor som alla startar o går utan problem. Bara att välja såg efter arbete. Under de senaste 30 åren har jag bara lämnat in 2 st. för service som jag inte klarat själv. Obs ! Det är org. maskiner vi pratar om ( + 30 år etc. ) som inte prod. som lic. - tillverkade. Den första jag köpte 1989, var redan då ca. 15 - 20 år gammal. Noshjulet på svärdet skar för ett antal år sedan. Bytte det o sen inga problem. Fungerar klockrent idag !

Jag skrattar oxå lite när man tror att man kan renovera löpande å tro att man har en såg att lita på.
Efter 10-15 år så river man hela sågen och renoverar allt.
Då vet man att man har en pålitlig såg lika många år igen.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#775307
Mange skrev:Tar du dig hit med såg o lista på grejer till annat kanske vi kan reda ut nåt. Jag har det mesta utom cd tändningar. Du borde nästan ta en titt här o snacka lite såg.
Tror du gillat se museet med. Öppnar första söndan i var månad klockan 13. Annan tid är vara o boka.


Ja, jag får planera resor bättre, Kolv beställde jag direkt när den gått i 15 sek. Vågar inte ta risken att fler bitar lossnar från kolven. Finns ju lite på nätet men av tändning så är det bara spolen jag sett. Bild efter lite tvätt. Dekal saknas men går ju göra en ganska bra om man har bild.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

tallen100  
#775308
Alex Strömberg skrev:De är för de är mycket bättre avvib på nya sågar. Tycker man att de gamla med gummubussningar är lika bra som nya med fjädrar så har man ingen känsle kvar i händerna. Vilket fjädrarna hade hjälpt med för 30 år sen.

En riktig huggare har ofta ordentligt skinn i nävarna och är därmed inte lika känslig som en del andra. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#775328
tallen100 skrev:
Alex Strömberg skrev:De är för de är mycket bättre avvib på nya sågar. Tycker man att de gamla med gummubussningar är lika bra som nya med fjädrar så har man ingen känsle kvar i händerna. Vilket fjädrarna hade hjälpt med för 30 år sen.

En riktig huggare har ofta ordentligt skinn i nävarna och är därmed inte lika känslig som en del andra. 🤣

Jo, eller de som frekvent drar sig en skinnbanjo..🤌 i övrigt så kom avvibrering i form av stålfjäder för tämligen exakt 29 år sedan..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775349 Vilken sågmodell tänker du på Anders?
Det var de det gnälldes mest på med 262 minns jag. De ville ha samma fina mjuka fjädring som 254, inte stålfjäder.
Samma när 357 kom, många som reagerade på just stålfjäder om de trivts med gummi innan.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#775352
Mange skrev:Vilken sågmodell tänker du på Anders?
Det var de det gnälldes mest på med 262 minns jag. De ville ha samma fina mjuka fjädring som 254, inte stålfjäder.
Samma när 357 kom, många som reagerade på just stålfjäder om de trivts med gummi innan.

Jag tänker på 262, 394 och 371..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775363 262 = '90.
371, 394 är senare.

Det var nån såg med stålfjäder innan med men de fick mycket skit för det.
Jonsered hade stålfjäder långt innan slutet på 70-talet början på '80, likaså Partner. Därför ansågs de ha sämre dämpning då när HVA hade gummi och var bäst.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

tallen100  
#775373
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
Alex Strömberg skrev:De är för de är mycket bättre avvib på nya sågar. Tycker man att de gamla med gummubussningar är lika bra som nya med fjädrar så har man ingen känsle kvar i händerna. Vilket fjädrarna hade hjälpt med för 30 år sen.

En riktig huggare har ofta ordentligt skinn i nävarna och är därmed inte lika känslig som en del andra. 🤣

Jo, eller de som frekvent drar sig en skinnbanjo..🤌 i övrigt så kom avvibrering i form av stålfjäder för tämligen exakt 29 år sedan..🙂👍

🤣
Tänkte att de funnits länge men blev osäker, men det är ju väldigt nära 30 👍 🤓

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

anersimyra  
#775375 Från en motorsåg har jag aldrig fått ”durr” i fingrarna men min stihl 200 röjsåg är ett riktigt ”durrmonster” och det gällde även min HVA 535 batteriröjare när den var ny.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775389 Det är minst 40 år sen stålfjäder kom...
Partner R22 1973, 500/5000, 1633 1980.
Jonsereds 420 hade det 1983.
Det är bara några i snabb blick...
.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

jannee  
#775426 Min 410 jag köpte 1979 var stålfjäder, egentligen en jäkla svampig fjädring/avvibrering

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

johan eriksson  
#775428 410 har gummifjädring.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).