Alex Strömberg skrev:hva555 skrev:Lite om min 380CD. Svänghjulet kom ju av till slut, såg bra ut därunder. Nu är det tillbaka men med hemmagjord kil för naturligtvis är den rätta borta tros att jag köpt flera 100 små zippåsar för att hålla ordning vid demontering. En bit av en 2,8x 75mm spik gör jobbet nu. Kolven har jag rundat av lite där den klämt Al-bitar . Avgasporten behövde också en liten tillsnyggning i överkant för att kolven skulle gå lagom lätt. Ihopmonterad med bara den nedre kolvringen, bilden. Kolvbultslagret hade tydligen små Al-flisor i sig för varje gång jag trädde det på bulten så blänkte det småbitar Al. Tvättade ur det helt. Hur hårt ska kolvbulten sitta egentligen, fick banka rätt bra med hårdgummiklubban? Ett par begagnade membran från en renovering av en 165a visade sig stämma i förgasaren, dom gamla var inte roliga.
Cylindern på, nytt stift som man måste skruva av knoppen på, släckte ljuset och drog i snöret. Jättefin gnista. Skulle egentligen stannat här och beställt ny kolv men några droppar soppa i tändstiftshålet är ju intressant. Satte på hörselskydd (ingen dämpare på) och drog. Verkade som det var en eller två tändningar men inte mer. Bytte den torra bensinslangen mot en begagnad 346knorr. På nätet står det att 380 har en specialslang liknande gamla 242 men här passade den släta varianten utan problem och bomullsfiltret fick bli ett normalt hq med rörlig vikt i. Fyllde halv tank o gick ut och började dra. Tände några gånger medan jag drog. Justerade L , ingen skillnad. Efter 25 drag och olika inställningar var cylindern tydligt varm men nu kändes det som om Kristianstad började synas vid horisonten, kanske dit den skulle. Tillbaka i källaren och fram med kompmätare, 5 kg!!!. Lite lågt va? Nåja ljuddämparen är ju borta så in med några doppar 2t olja. Nu var det 8kg. I med stiftet och drog en gång. Den brakade igång med ett rökmoln som satte igång 2 brandvarnare. Jag hade ställt upp tomgången också. Stoppknappen hittade jag inte direkt men den funkade. Så nu blev Kristianstad mer avlägset. Istället får det bli Ebay och ny kolv.Grundställning på förgasare skull vara bra veta då. Är det någom som har en fin 380CD dekal på sin såg. En bra högupplöst bild skulle vara intressant för utskrift.
8kg är ju inte jätte bra de heller, får hoppas ny kolv och ringar får upp det.
Räknar med 10kg, 7-8 brukar vara med dekomp intryckt så starta går ju.