Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

842 inlägg 124857 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753596 339 346 353 357 365
1648154257_20211221_110216.jpg

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#754926 Prylarna på bilden fick jag (ihopskruvade till en såg) som betalning för en gräsklipparreparation (alltså jag som delat den). Det var ca 3 år sen så nu tänkte jag att det är dags att övervinna ekorren i mig och kolla om nån vill byta med HQ delar. Det verkar ju trots allt finnas intresse för Stihl här 😀 . Jag söker främst 550 mk2 men även 560, hel eller delar. 023ans motor ser ut att ha repfri kolv (2 kolvringar). Den är nog rätt komplett (fast jag vet inte ngt om Stihl så fråga om det är nån detalj) men behöver snyggare tank.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#756517 Var ute och fällde in en åtelkamera i en vedtrave och tog då en 242xpg . Vad lätt den kändes! En 550 är ju inte jättetung när man vant sig men att 242 var så lätt hade jag glömt. Den gjorde jobbet även om det tog några sekunder mer.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

Tralsmo  
#756562 Ja köpte mej en 242xp på tradera. Den dök upp igår.
Så nu äger ja en sån ochså. Testade lite nu innan ja gick in å skulle äta.
Kapade bara några trissor.
Känns som en bra såg men inget riktigt klipp i den .
Får testa lite mer när baggaträna kommer. Vindfällen är ju redan färdiga å levererade.
Denna gången faktiskt till södra.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

Tralsmo  
#756563 Ja köpte mej en 242xp på tradera. Den dök upp igår.
Så nu äger ja en sån ochså. Testade lite nu innan ja gick in å skulle äta.
Kapade bara några trissor.
Känns som en bra såg men inget riktigt klipp i den .
Får testa lite mer när baggaträna kommer. Vindfällen är ju redan färdiga å levererade.
Denna gången faktiskt till södra.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#756574 Är det den där fina från början på månaden?

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

Tralsmo  
#756593 Den ja köpte va väldigt fin.

Ja kollade på avslutade auktioner på tradera.
Det såldes en 10 april. Men den ja köpte va avslutet 17 april.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#773207 Jag var en runda i småland efter att fätt ett tips om en billig 55a som ju verkar populär. Köpte den men har inte provat än, däremot fanns det några sågar på väg till återvinningen. Den på bilen tog jag med för det står Husqvarna på den o den känns rätt tung. Den sitter fast. Men vad är det modell?? Nåt som kan bli en rolig såg eller bara nåt medelmåttigt?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Joakim S  
#773210
hva555 skrev:Jag var en runda i småland efter att fätt ett tips om en billig 55a som ju verkar populär. Köpte den men har inte provat än, däremot fanns det några sågar på väg till återvinningen. Den på bilen tog jag med för det står Husqvarna på den o den känns rätt tung. Den sitter fast. Men vad är det modell?? Nåt som kan bli en rolig såg eller bara nåt medelmåttigt?

Kanske en Husqvarna 280 S eller CD

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Nyborg  
#773213
hva555 skrev:Jag var en runda i småland efter att fätt ett tips om en billig 55a som ju verkar populär. Köpte den men har inte provat än, däremot fanns det några sågar på väg till återvinningen. Den på bilen tog jag med för det står Husqvarna på den o den känns rätt tung. Den sitter fast. Men vad är det modell?? Nåt som kan bli en rolig såg eller bara nåt medelmåttigt?

De är roliga! 80cc med underbart ljud! Starka...

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#773221 Men vad heter den om man ska leta reservdelar? Kan nämna den "nyservad 55an" var värmeskuren. Stift o kolvtopp gråa och h ställt på 3/4 varv så den gick nog fint på slutet. Nån som vet var man hittar kastskydd till 55an? En Al-insatsen var skrot.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#773223 Missade att det är en 280 men hur skiljer man på S CD?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

johan eriksson  
#773228 Ser mer ut som en 380 än 280.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

totte  
#773288 Instämmer med Johan, 380 CD om tanken och bakre handtaget är original. 280 har svart underdel på bakre handtaget, 380 har orange. Serienumret pekar också mest mot 380.

Vad gäller 280 så har S brytartändning och CD elektronisk.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773300 263 hade med plast handtag i tank och rygg i toppkåpa fast 60cc, så en koll på vilken cylinderdiameter det är är nog bra.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).