Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

842 inlägg 124240 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#746595
hva555 skrev:Fjädrarna var också med, någon som vet vad hör hemma? Är det en uppsättning? Dom ser nya ut och jag behöver inte dom.

De högra kanske är ersättning för gummidämparen vid cylindern?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

Hepo  
#746612
Williamm skrev:
hva555 skrev:Fjädrarna var också med, någon som vet vad hör hemma? Är det en uppsättning? Dom ser nya ut och jag behöver inte dom.

De högra kanske är ersättning för gummidämparen vid cylindern?

Hej ser ut som dom tillhör jonsered 435.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#746618 Ser ut att stämma kanske fler 4xx. Nån som vill byta med en luftledare (tunn plast runt fläkten) på en 520sp eller nån kompatibel?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Vildmark  
#746641 Har en gammal jonsered 2051 turbo med 13 tums svärd som jag använder. Ska köpa en ny såg och har tittat på husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746648 Jag har just nu i listan 900 sågar i ca 75 märken.
Av dessa är ca 200 i museum, resten på hyllor här. Ca 1200 till i dubletter, reservdelssågar och delar. Äldsta är Dolmar CL 1939. Nyaste sågen är från 2019.
Saknar några modeller i Jonsered, Partner, Husqvarnas modeller fram till Elecrolux tog vid.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Vante  
#749257 Jag har tre motorsågar och en sten såg partner de är farsans McCulloch i 10 serien och Jonsered 451E-EV och min egen Jonsered 450 och en äldre partner sten såg.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749281 Kan vi se lite bilder på dem?
Kanske nummer med till listorna?

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

Hepo  
#749290
hva555 skrev:https://www.blocket.se/annons/blekinge/motorsag_jonsered_535_classic/99679628
Min ena 535a

Hej du har PM

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#749301 Nu är den såld, många om budet, kunde nog fått 2000 bara som indikation om nån här ska sälja/köpa

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#749456 Apropå eftersökta sågar. Skulle inte en "önskelista" kanske anonym vara nåt att ha här ? Då kan man se om det finns intresse innan man sätter in annons på Blocket eller Tradera. Jag har ju frågat om prisnivå på en såg här och förstått att det beror på mycket men sånt löser sig nog när intresse finns. Fram till för ca 3år sen hade jag bara 3 242or och en Partner 351 (köpt ny när ett byggvaruhus öppnade). Då började jag leta 346 och 346NE som repobj och det gick väl bra. I samband med detta fick jag ett par 550xp vrak utan cylinder utan skruvar mm. Det var inte förrän i somras jag fick tag i en 550 med skuren cylinder men komplett. Där började Autotune tekniken intressera mig och nu har det resulterat i ett par fungerande 550 och ett par 560. Under tiden har jag varit erbjuden 55, 61, 357, 359 o 3120 och några andra stora tunga Hq med div fel. Jag tyckte att t.ex 500 var för dyrt och min granne var heller inte intresserad. Kanske missade jag nåt? Det jag definitivt missade var en tvåmanssåg av nåt Usa fabrikat. Den startade, jag fick en video men sölade och den gick till en bygdegård i Småland. Kunde fått den för 1000 😥 . Det var innan jag titta in här så då hade inte en önskelista hjälpt men nu! Förstår att många av er har jättekoll på vad som är intressant men det har inte jag och några andra också.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749462 Det där med priser är inte lätt.
Vi som samlar kan inte ge lika mycket för att ha på hyllan som de som handlar och ibland får tillbaks sina pengar de lagt ut.
Att det finns intresse är inte samma sak som att det finns många stora plånböcker som kan betala.
Finns många sidor som man kan använda och hitta samlare är inte svårt heller. Hitta nån som ger stora summor är svårare. Det brukar lösa sig om man får tag i en samlare. De vet var de ska vända sig och brukar kunna hjälpa till att lösa problemet på nåt sätt.
Tradera är ju bra. Alla vet om det och tittar där. Lägger man upp en såg där utan reservationspris, brukar man få vad de är värda.

Viktigast är att de inte blir kastade.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#752935 Vilken såg! Min första 550 Mk2 blev klar idag. Jag (visserligen inte så erfaren) tycker att den går väldigt bra. Körde en tank med mindre löv. Det blir ju lite glesare kvistning jämfört med gran så det är bra om den är varvvillig och det är den. Väldigt stabil tomgång. Jag har inte uppdaterat den än men den går redan bra. Visst går mina Mk1or också bra men den här är vassare. Nu ska den svalna och efterdras på den nya packningen. Den är byggd på ett vevhus och tank från en -21w03 med tändning och förgasare från en 20w44. Förstår att många är väldigt nöjda med Mk2.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#752937 Bilderna är ju kass av någon anledning. I verkligheten ser den ut som ny. 🙂

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

leifa.k  
#753578 Jonsered 2145. Husqvarna 55, 266, 560, 394. 2145:an är favoritsåg till klenare, aptering och kvistning, 560:in till lite grövre, aptering, kvistning. 266:an till lite allt möjligt, vedbacken. 394:an till virkessågning. Inget man springer runt o kvistar med..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).