Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

842 inlägg 123974 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#745736
hva555 skrev:En med torx och en med insex, en svetstråd som choke och Husqvarna svärd. Det hindrar dock inte att den startar och klarade ett par skivor ek som test.

Fina!

Jag har schoke-regalage. Vad är planen för den du plockade skruvar ifrån?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745739
hva555 skrev:En med torx och en med insex, en svetstråd som choke och Husqvarna svärd. Det hindrar dock inte att den startar och klarade ett par skivor ek som test.

Vad har de för nummer?
Skiljer de mycket?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#745747
hva555 skrev:Tack, låter bra. Nu har jag försökt få igång den 520SP som följde med. Det är en överdrivet bra komp i den tycker jag, lyckas inte dra ordentligt. Jag har titta med kamera via tändstiftet och det ser ut som nytt därinne, helt ren på kolvtoppen och inte en repa i cylindern. Går lätt med stiftet ute. Förslag på varför det blivit så här för inte det vara rätt ?


Problemet hittat , linhjulet vidgar sig vid belastning, skadat, så det bidrar med motstånd. Linan var trasslig i botten på spolen och för lång så man kunde dra fjädern i botten.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#745749 Och det finns inte hos skogsverktyg 😢 . Kan nåt annat passa, dom där 2 flipparna ser ju ut som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#745750
hva555 skrev:Och det finns inte hos skogsverktyg 😢 . Kan nåt annat passa, dom där 2 flipparna ser ju ut som vanligt.

Jag har linhjul till 520.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

totte  
#745777
hva555 skrev:Tack, låter bra. Nu har jag försökt få igång den 520SP som följde med. Det är en överdrivet bra komp i den tycker jag, lyckas inte dra ordentligt. Jag har titta med kamera via tändstiftet och det ser ut som nytt därinne, helt ren på kolvtoppen och inte en repa i cylindern. Går lätt med stiftet ute. Förslag på varför det blivit så här för inte det vara rätt ?

Knappast kompen. Typiskt för sliten startapparat. Utan motstånd går det fint, när det tar emot åker det snett och kärvar.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#745784 Helt rätt, jag är lite ny som mek på sånt 😀

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#745787
Mange skrev:
hva555 skrev:En med torx och en med insex, en svetstråd som choke och Husqvarna svärd. Det hindrar dock inte att den startar och klarade ett par skivor ek som test.

Vad har de för nummer?
Skiljer de mycket?


Jag har inte sett några skillnader förutom skruvarna som troligen tidigare ägare slarvat med. Det klart dominerande är torx , T25, så jag tror att det är rätt. Det är också torx på ställen där man troligen inte skruvat tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#745790
Williamm skrev:
hva555 skrev:En med torx och en med insex, en svetstråd som choke och Husqvarna svärd. Det hindrar dock inte att den startar och klarade ett par skivor ek som test.

Fina!

Jag har schoke-regalage. Vad är planen för den du plockade skruvar ifrån?


Planen från början var att få igen pengarna för dom två, https://www.tradera.com/item/301792/522 ... m-carousel

Jag räknade då med att få igång en, sätta på beg svärd o kedja och sälja den, den andra som reservdelar om nån ville ha det och så byta skruv med 535an. Det sista är klart. 535 (behöver chokereglage) var klart finast så den bör det gå att få nåt för och 520 blir reservdelar, dock, det vore kul att startat den en gång om linhjulet funkar. Den saknar luftledskenan kring svänghjulet , ett par plåtar runt svärdet, chokereglage och kanske nåt mer.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745817 Nr1) 535 Classic, 2120081, HVA555 (SF)(1992)(Jonsered Motor AB)
Nr2) 535 Classic, 2370379, HVA555 (SF)(1992)(Jonsered Motor AB)

Är det bara Torx på Nr2?
Har Nr1 Torx nånstans?
De är 92 båda så det skiljer nog inte mycket i ålder på dem i produktion.

Vad var det för nummer på 520?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#745831 Nr1 som är min första hade tre vanliga blanka spårskruvar i startapparaten (en till bygeln) och en torx. Nr2 hade torx där på alla 4 med viss tvekan på den till bygeln som kan vara en insex med nersvarvad skalle men T25 passar. Nu har min fått denna plus de torx som var spårskruvar. Jag har satt insex på alla hos Nr2 så den är inte äkta nu. Jag räknar med att man tappat bort torxskruvar på Nr1 och därför satt spårskruv där.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#745904 Den här nyckeln följde också med. Den passar på 6kantskruvar till ljuddämparen och nåt ställe till. Jag hittade manual för 455/535 som tydligen är rätt lika, dock inget om vilka tillbehör som ingick.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

johan eriksson  
#745916 Denna 535 Classic har torx med.

1643466328_1e8a7491-58e2-40ca-b84f-92d2d7758222.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
#746586 Fjädrarna var också med, någon som vet vad hör hemma? Är det en uppsättning? Dom ser nya ut och jag behöver inte dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).